The Marvels recensie – Modern Myths

The Marvels recensie – Wonderbaarlijke team-up met grote consequenties

Met The Marvels in de bioscoop keert Brie Larson terug als Carol Danvers, oftewel Captain Marvel! Maar in deze Captain Marvel 2 is ze niet alleen. Ook Iman Vellani – Kamala Khan/Ms. Marvel – maakt de oversteek van haar Disney+-serie naar het grote scherm. En als ook Teyonah Parris als Monica Rambeau (in de comics bekend als Photon) bij het intergalactische gevaar betrokken raakt, is het wonderbaarlijke trio compleet. Lees in onze The Marvels recensie hoe we hier met een echte “Marvel Team-Up” te maken hebben!

The Marvels recensie – PosterToen Stan Lee, samen met onder andere Jack Kirby en Steve Ditko, het Marvel stripuniversum creëerde, besloot hij als snel dat zijn superhelden niet in een vacuüm zouden opereren. Spider-Man en Dr. Strange, The Fantastic Four en alle andere helden leefden in dezelfde wereld, in dezelfde stad: New York. Niet meer dan logisch dat ze elkaar dan regelmatig tegen het lijf zouden lopen.

En zo kregen de helden gastrollen in elkaars strips en ontstonden er al snel teams als The Avengers, waarin de helden permanent in één titel samenwerkten. De fans smulden ervan en in de jaren 70 verschenen er zelfs series met daarin centraal verhalen waarin de superhelden gezamenlijk het gevaar tegemoet traden: Marvel Team-Up. Meestal was het Spider-Man die in deze serie aan een andere held gekoppeld werd, maar ook Marvel Two-in-One was populair. Hierin was het Ben Grimm – The Thing – van de Fantastic Four die elk nummer met een andere held te maken kreeg.

Brie Larson als Carol Danvers in The Marvels

Een voor allen…

Marvel Team-Up Vol 1 - 62
Marvel Team-Up Vol. 1 – #62

Al snel ontstond een standaard verhaallijn waarin de helden – die elkaar vaak voor het eerst ontmoetten – het door een misverstand eerst met elkaar aan de stok kregen, waarna ze het gezamenlijk tegen het ware gevaar – de superschurk(en) – opnamen. Deze traditie zie je doorschemeren in The Marvels, waarin we terugkeren naar Carol Danvers (Brie Larson (Fast X, Kong: Skull Island)) en haar strijd om iets goed te maken.

Wat dat is, wordt gaandeweg de film duidelijk. Het is dan ook even geleden sinds het persoonlijke verhaal van Carol in Captain Marvel uit 2019 de ruimte kreeg. In de tussentijd is er in de Avengers-films natuurlijk een en ander gebeurd en heeft de relatie tussen de buitenaardse rassen de Skrulls en de Kree in de Disney+-serie Secret Invasion ook wat meer diepgang gekregen. Nick Fury (Samuel L. Jackson (Spiral: From the Book of Saw, Shaft)) is natuurlijk ook betrokken in deze Captain Marvel 2 film, hoewel hij voornamelijk een “comic relief” bijrol heeft en niet refereert aan de gebeurtenissen in die televisieserie.

Iman Vellani als Kamala Khan in Captain Marvel 2

The Marvels recensie – Marvel + Marvel + Marvel

Ms. Marvel Team-Up paperback
Ms. Marvel Team-Up paperback

Op zich is dat niet vreemd, want met de net genoemde Kamala Khan (Iman Vellani (Ms. Marvel)) en Monica Rambeau (Teyonah Parris (Point Blank, Candyman, WandaVision)) – die in de strips in de jaren 80 ook als Captain Marvel door het leven ging – als mede-hoofdrolspelers, heeft The Marvels voldoende dynamiek tussen deze personages. Heb je Ms. Marvel en WandaVision niet gezien op Disney+, dan zal je even goed moeten opletten hoe de vork precies in de steel zit. Het verhaal begint vanuit Kamala, waarna Carol en Monica al snel betrokken raken bij het avontuur.

De Kree “Accuser” Dar-Benn (Zawe Ashton (The Handmaid’s Tale, Velvet Buzzsaw)) vindt een machtig artefact dat haar in staat stelt orde op zaken te stellen op de planeet Hala. Deze zogeheten “Nega-Band” is de helft van een setje, waarvan Kamala Khan de andere helft bezit. Als Dar-Benn de mogelijkheden van de Nega-Band misbruikt, heeft dit effect op de krachten van zowel Ms. Marvel, Captain Marvel als Monica Rambeau. Het trio raakt met elkaar vervlochten en moet vervolgens gedwongen samenwerken.

Zawe Ashton als Dar-Benn

Gedwongen confrontaties

Deze dynamiek zorgt natuurlijk voor de nodige hilariteit. Carol en Monica hebben geschiedenis en ontliepen elkaar bewust, maar worden nu gedwongen een en ander uit te spreken. Kamala zit hiertussen en krijgt als tiener die de grootste Captain Marvel-fan ooit is, een spoedcursus volwassen worden. Haar vader, moeder en broer moeten zich ook gedwongen aanpassen, omdat de strijd zich soms letterlijk in hun huiskamer afspeelt.

Na Blue Beetle van DC, waarin we kennismaakten met de Latijns-Amerikaanse familie van Jaime Reyes, is het toevallig dat we nu de Pakistaans-Amerikaanse familie van Kamala op dezelfde manier leren kennen. Hoewel Kamala’s familie – net als Nick Fury – vooral de bijrollen vervult en haar moeder toch wel snel overstag gaat als Ms. Marvel de wereld moet redden, waar ze er eerst nog op stond dat haar dochter zich er niet in mocht mengen. Tenslotte keert ook de knuffelbare monsterkat Goose (de Flerken) terug en speelt het beest zelfs een cruciale rol op het ruimtestation van S.A.B.E.R. (waarvan je in deze film leert waar die afkorting voor staat).

Kamala Khan en de Flerken

Dynamiek en actie

Regisseur Nia DaCosta (Candyman, Little Woods) zorgt ervoor dat er in The Marvels een goede balans blijft tussen de interpersoonlijke dynamiek van Carol, Kamala en Monica en het grotere kosmische actieverhaal. Er wordt een en ander op een bevredigende manier afgerond, waarbij de extra scènes rond de aftiteling zelfs de deur wagenwijd openzetten voor niet één, maar twee grootse gebeurtenissen in het Marvel Cinematic Universe (MCU). Ik had zelf niet verwacht dat een daarvan nu al, in deze film, in gang gezet zou worden.

Hopelijk definiëren die extraatjes op het einde niet The Marvels als geheel. Het verhaal van de film zelf is gewoon erg leuk en zeker de moeite waard als je van de “Team-Up”-dynamiek van Marvel houdt. Heb je Ms. Marvel en WandaVision gezien, dan haal je nog wat extra plezier uit deze film. Zo niet, dan is het een goede aanleiding om die twee Disney+-series te gaan kijken. Hoewel niet elke filmliefhebber die manier van kijken op prijs zal stellen, is het toch heel leuk dat het Marvel Cinematic Universe – net als in de comics – op die manier in elkaar gevlochten wordt.

Teyonah Parris als Monica Rambeau

The Marvels recensie – Meer dan alleen de extra’s rond de aftiteling

The Marvels zal in het grotere geheel van de Marvel-films niet hoog in het lijstje van “beste Marvel-films ooit” eindigen, maar gewoon in de middenmoot verschijnen. En dat is prima. Hij is leuk en de moeite waard om op het grote (IMAX) scherm te zien. De extra eindscènes zullen waarschijnlijk datgene zijn waar iedereen het over zal hebben, maar de film die zich daarvoor afspeelt is zeker vermakelijk.

Captain Marvel, Ms. Marvel en Monica Rambeau (de Captain Marvel toen ik begon met het lezen van The Avengers) hebben inmiddels allemaal een lange geschiedenis in de Marvel-strips. Hun dynamiek in het MCU krijgt een nieuwe dimensie in deze film en zet de deur wagenwijd open voor meer. Het is ook geen “Girl power” dat er overdreven dik bovenop gelegd wordt, maar gewoon een lekker vermakelijk Marvel-avontuur. En dat is weer eens verfrissend!

Titel: The Marvels
Regisseur: Nia DaCosta
Acteurs: Brie Larson, Teyonah Parris, Iman Vellani, Samuel L. Jackson, Zawe Ashton