The Rental recensie - Modern Myths

The Rental – home invasion horror van Dave Franco

Maak jij voor een weekendje weg wel eens gebruik van Airbnb of een vergelijkbare dienst? Vraag je je daarbij ooit af in wiens huis je eigenlijk terechtkomt? Na het zien van The Rental zul je dit antecedentenonderzoek wellicht wat uitvoeriger gaan doen. André keek deze home invasion horrorfilm, het regiedebuut van acteur Dave Franco. Lees in zijn The Rental recensie of André’s voordeur voorlopig permanent op slot zit.

The Rental posterActeur/regisseur Dave Franco ken je misschien uit films als 21 Jump Street en Now You See Me. Of je kent hem als het broertje van James. Maar in zijn regiedebuut The Rental – vanaf 23 juli in de bioscoop – wil Dave laten zien wat hij nog meer in zijn mars heeft. Een low budget indie horror als The Rental zou het goed doen in het festival circuit, zeker op festivals als Sundance Film Festival. Echter gooide een zekere pandemie roet in het eten, wat menig debuterende filmmaker minstens een flinke maagzweer op heeft geleverd. Maar nu gaat deze Franco-telg ervoor in de bioscopen.

Oost, west, home invasion best

De afgelopen jaren kent de “home invasion” film een renaissance. Met films als You’re Next, The Strangers en The Purge kun je je weer heerlijk onveilig voelen in je eigen huis. Het subgenre kent een ontzettend simpele insteek: hele slechte mensen komen je eigen veilige plekje binnen met de intentie hele slechte dingen met je te doen. Dit spreekt een primaire angst aan waarbij de scheiding tussen het openbare leven en je privéomgeving volledig verdwijnt. Het maakt niet uit hoe vaak filmmakers zo’n verhaal vertellen, het heeft constant de potentie om je de stuipen op het lijf te jagen.

The Rental recensie - gimme shelter

The Rental recensie: Airbnb en timesharing

Ook vanuit financieel oogpunt is het aantrekkelijk om een home invasion film te maken. Je hebt er slechts één lokatie en een handvol acteurs en/of actrices voor nodig. Kijk bijvoorbeeld naar wat Mike Flanagan voor elkaar krijgt met de behoorlijk spannende film Hush. Hij gebruikte een cast van vijf namen, waar er eigenlijk maar twee toe doen. Hush voegt er een effectieve gimmick aan toe: de belaagde vrouw is doofstom, waardoor ze op andere zintuigen moet rekenen om het tegen haar belager op te nemen. Hush is te zien op Netflix en eigenlijk zijn streamingplatforms ideaal voor dit soort films. Thuis op je eigen bank komt zo’n film toch anders binnen dan in een grote zaal vol andere mensen. Maar The Rental maakt in deze tijd van timesharing en Airbnb gebruik van hele andere vraagstukken. Want wat voor types verhuren op die manier nu eigenlijk hun huis?

The Rental - achterdocht

Oud zeer op vakantie

In The Rental maken we kennis met twee stellen die er een weekendje tussenuit willen na een stressvolle periode. Broers Charlie (Dan Stevens (Downton Abbey, Beauty and the Beast)) en Josh (Jeremy Allen White) met hun partners Michelle (Allison Brie (GLOW, Mad Men), de vrouw van regisseur Franco) en Mina (Sheila Vand (Snowpiercer)) boeken een riante villa aan de kust. Charlie en Mina zijn collega’s, maar al vanaf de eerste scène brengt de film je in verwarring over hun relatie. Mina is namelijk ook de vriendin van Charlies broer Josh en Michelle is getrouwd met Charlie. Receptuur voor een ramp? O, jazeker.

Daarvoor is echter nog wel een klein duwtje nodig en dat komt helemaal goed met Taylor (Toby Huss). Deze onderhoudt en regelt de zaken voor de huiseigenaar en is een vrij botte zak. Als dan ook nog blijkt dat iemand de twee stelletjes mogelijk bespioneert, komen de onderlinge verhoudingen en het oud zeer al snel tot een kookpunt.

Sheila Vand

Van thriller naar slasher

The Rental speelt met het gegeven dat we in deze tijd allemaal hameren op privacy en wantrouwen, maar er kennelijk helemaal geen problemen mee hebben in iemands huis te logeren aan de hand van twee of drie positieve reviews. De film moet het niet hebben van goedkope jumpscares, maar kiest voor een onaangenaam onderbuikgevoel. De hele sfeer voelt “verkeerd”.

Ook de harde, koude kleuren van de cinematografie werken hier goed aan mee. Na ongeveer twee derde maakt de film een 180 graden draai en ga je in enkele seconden van een psychologische thriller naar een slasher. Franco doet dit zonder enig compromis. Er wordt niet meer omgekeken en bijna elk cliché uit het slashergenre komt wel voorbij. Hierdoor redt The Rental het niet om in het rijtje met namen als Cul-de-Sac, Straw Dogs of het eerste half uur van When a Stranger Calls te komen.

Fijne vakantie

The Rental recensie:
Praat alles uit voor je naar de bios gaat

Deze horror is een zeer degelijk debuut, maar er had iets meer spanning in het eerste uur gemogen. Het iets te gemakkelijke schrijfwerk in de laatste dertig minuten maakt dat The Rental nergens boven zichzelf uitstijgt. Dat gezegd hebbende is het wel gewoon een leuke home invasion film met wellicht nog wat verrassingen hier en daar. Dus prima voor een avondje bioscoop met wat vrienden. Denk wel van tevoren even goed na of er nog iets tussen jou en hen uit te praten valt, want je weet nooit wie er achter je zit in zo’n bioscoopzaal…

The Rental is vanaf 23 juli te zien in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Rental
Regisseur: Dave Franco