Birds of Prey op blu-ray recensie - Modern Myths

Birds of Prey op blu-ray: kleurrijk, maar rommelig, tussendoortje

In 2016 scoorde DC/Warner een bescheiden succes met de Suicide Squad film. Na een aantal teleurstellende superheldenfilms vielen de avonturen van dit zooitje ongeregeld goed in de smaak bij het publiek. De grootste blikvanger in die film is natuurlijk Margot Robbie als Harley Quinn, het liefje van de Joker. De rol beviel haar goed, want al tijdens de opnames van Suicide Squad stelde Margot Robbie voor een spin-off te maken rondom haar personage. Helaas is het Harley en de meiden van Birds of Prey niet gelukt het succes van Suicide Squad te evenaren. Lees onze Birds of Prey op blu-ray recensie.

Ik had hoge verwachtingen van Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, hoewel ik moest wennen aan de titel. In Suicide Squad vond ik Harley Quinn het meest interessant. En dat kwam niet alleen door haar outfit. Het personage is gestoord en onvoorspelbaar. Ze is bedacht door Paul Dini en Bruce Timm en sinds haar debuut in Batman: The Animated Series is ze niet meer weg te denken uit het DC Universe. In Suicide Squad moest Harley haar spotlight nog delen met de andere leden uit het team, dus ik was blij met de aankondiging van een spin-off. Maar na het zien van de eerste teaser viel mij vooral op dat de sexy Harley Quinn uit Suicide Squad er heel anders uit zag. Je kunt weinig zeggen over een teaser, maar naarmate de releasedatum van de film dichterbij kwam, daalden mijn verwachtingen.

Het grote verdriet van Harley Quinn

Aan het begin van de film zien we kort de ontstaansgeschiedenis van Harleen Frances Quinzel (Margot Robbie (Slaughterhouse Rulez, The Wolf of Wall Street)) en hoe ze transformeerde in de gestoorde Harley Quinn. Het is leuk dat er voor deze introductie gekozen is voor animatie, waarmee er een link is naar het medium waarin ze is gecreëerd. De Joker heeft haar aan de kant gezet en Harley gaat kapot van liefdesverdriet. Op een originele manier rekent ze af met het verleden en duikt daarna het nachtleven van Gotham in. Ze is vooral te vinden in de club van de narcistische Roman Sionis (Ewan McGregor (Doctor Sleep, Christopher Robin)). Als de jonge zakkenrolster Cass (Ella Jay Basco) iets steelt van Sionis, zet hij een prijs op haar hoofd. Hij haalt hierbij de woede op zijn nek van Harley Quinn en een aantal andere vrouwelijke (super)helden, waaronder detective Renee Montoya (Rosie Perez), Huntress (Mary Elizabeth Winstead) en Black Canary (Jurnee Smollett). Samen vormen ze de Birds of Prey.

Birds of Prey blu-ray recensie - de Birds of Prey

Birds of Prey op blu-ray recensie:
And the Fantabulous Emancipation of……WAT!!??

Een film met een bijzondere titel valt op, maar het kan ook averechts werken. In de eerste weken viel het aantal bezoekers van Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn tegen. Warner Bros besloot de titel in te korten naar Harley Quinn: Birds of Prey. Het heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd en gelukkig pronkt op de blu-ray gewoon de volledige titel. Het zijn rare sprongen die een studio maakt, want het probleem zit echt niet alleen in de titel van de film.

Birds of Prey is namelijk vermakelijk, maar – net als de vertelstijl – een rommeltje. Daarnaast zet Margot Robbie een andere Harley Quinn neer dan in Suicide Squad. Dit komt ongetwijfeld door het succes van Wonder Woman. Na deze film werd er in Hollywood plotseling heel anders gekeken naar vrouwelijke superhelden en daar doet deze film nog eens een schepje bovenop. Ik ben een ontzettende fan van vrouwelijke superhelden, maar de emancipatie in deze film druipt ervan af. Ten slotte heeft Margot Robbie moeite de film alleen te dragen en de assistentie die ze krijgt van de Birds of Prey kunnen haar niet helpen. Net als in Batman v Superman: Dawn of Justice worden de personages even tussen neus en lippen door geïntroduceerd en daarna moeten ze maar samenwerken.

Birds of Prey blu-ray recensie - Harley Quinn

Kleurrijke vogels in Gotham

Normaal gesproken is Gotham City een donkere, gotische stad. Ik vond het verfrissend dat in Birds of Prey deze stad eens vanuit een ander perspectief wordt getoond. Je ziet niet alleen maar de donkere daken en steegjes, maar ook gewoon het leven op straat. Het verlaten amusementspark waar Harley en haar vriendinnen zich schuilhouden heeft wel weer wat weg van het Gotham uit de oude Batman tv-serie en de films van Tim Burton.

Zelf zijn de Birds of Prey een kleurrijk gezelschap. Harley steelt hierbij de show met haar kleurrijke outfits en haar hyena Bruce. Het is geweldig dat de makers in ieder geval één hyena laten zien. In de comics heeft Harley er namelijk twee, Bud en Lou. Net als Bruce weten de vogeltjes goed van zich af te bijten en dat levert lekkere vechtscènes op, waarbij grof en visueel geweld niet wordt geschuwd. De film sluit in dat opzicht goed aan bij het DC Black Label. Onder deze noemer worden originele miniseries en herdrukken uitgegeven voor een meer volwassen publiek. Ik ben blij dat de makers voor een 16 jaar (en ouder) rating zijn gegaan, anders was de film nog saaier geweest.

Harley en Bruce

Birds of Prey op blu-ray recensie:
Fantabulous extra’s?

De Birds of Prey blu-ray bevat aardig wat extra’s. Ik mis alleen een feature die gaat over het ontstaan van Harley Quinn en haar evolutie in het DC Universum. Zo’n feature met interviews van schrijvers en tekenaars geven een schijf altijd een meerwaarde. Maar helaas is het materiaal allemaal standaard. Het is wel gaaf om de film nog een keer te kijken in Birds Eye View Mode. Tijdens de film krijg je zo meer achtergrondinformatie over de casting, effecten, stunts en kostuums. Je ziet ook hoe sommige scènes eruitzien in de comic. Deze modus duurt net zo lang als de film. Als er extra informatie wordt getoond, dan zie je de film op een kleiner deelschermpje.

Ewan McGregor - Black Mask

Birds of a feature

De overige features zijn een stuk korter. In de feature Birds of Prey: Birds of a Feature nemen regisseur Cathy Yan (Dead Pigs), actrice Margot Robbie en scenariste Christina Hodson je mee voor een kijkje achter de schermen. Ewan McGregor staat centraal in Romansque, waarin de bad guy onder de loep wordt genomen. In A Love, Skate Relationship wordt de roller derby scène besproken, die rechtstreeks uit de comic komt. Technisch adviseur Rachel Rotten vertelt wat er allemaal bij komt kijken. In iedere film ziet Gotham City er anders uit en production designer K.K. Barrett vertelt in Grime and Crime zijn visie op de stad. De kleurrijke kostuums komen aan bod in Sanity is Sooo Last Season. Kostuumontwerpster Erin Benach vertelt uitgebreid over de inspiratie voor de kleding van de Birds of Prey. In Wild Nerds zien we hoe de scènes met de virtuele hyena zijn opgenomen en horen we dat de makers er serieus aan hebben gedacht een echte hyena te gebruiken. De blu-ray wordt afgesloten met een Gag reel. Ik kan hier altijd erg van genieten, maar bij deze kwamen de mondhoeken nauwelijks omhoog. In alle extra’s is wel te zien dat de cast en crew erg betrokken zijn geweest bij dit project en dat iedereen het erg naar hun zin heeft gehad tijdens het maken van de film.

Birds of Prey blu-ray recensie - Margot Robbie

Birds of Prey op blu-ray recensie:
The joke is on you!

Birds of Prey op blu-ray recensie - blu-ray packshotOp de blu-ray van Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn valt weinig aan te merken. Het beeld en geluid zijn prima verzorgd. Voor de audiofielen onder ons is het alleen wel jammer dat de Dolby Atmos-TrueHD track alleen in het Frans beschikbaar is. Zoals gezegd maakte de film zelf niet zoveel indruk op mij als Suicide Squad. Maar het is leuk om hem een keer te zien. Harley Quinn is een succesvol personage binnen het DC Universe, maar daar draagt deze film niet aan bij. Hiervoor moet je toch echt de comics erop naslaan (tip van de redactie: lees Batman: White Knight). Ik ben overigens wel benieuwd wat regisseur James Gunn (Guardians of the Galaxy vol. 1 en vol. 2) voor ons in petto heeft voor Suicide Squad 2, die gepland staat voor augustus 2021!

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn is nu verkrijgbaar op blu-ray, dvd en 4K UltraHD.

Titel: Birds of Prey
Regisseur: Cathy Yan