The Time Traveler’s Wife recensie - Modern Myths

The Time Traveler’s Wife recensie – Liefde gecompliceerd door tijdreizen op HBO Max

De HBO Max televisiebewerking van The Time Traveler’s Wife is gebaseerd op het gelijknamige debuut van de Amerikaanse auteur Audrey Niffenegger uit 2003. Dit romantische sciencefiction drama is in 2009 al eens verfilmd met Rachel McAdams en Eric Bana in de hoofdrollen, maar krijgt nu in een eerste seizoen van zes afleveringen meer ademruimte. Of deze nieuwe serie ook de adem van Helmie weet te benemen, lees je in haar The Time Traveler’s Wife recensie!

The Time Traveler’s Wife recensie - PosterHet verhaal van The Time Traveler’s Wife gaat over de liefdesrelatie tussen Clare (Rose Leslie (Game of Thrones, The Last Witch Hunter)) en Henry (Theo James (Divergent, The Witcher: Nightmare of the Wolf)). Hun samenzijn wordt bemoeilijkt, omdat Henry een genetische afwijking heeft, waardoor hij zonder enige controle door de tijd reist.

Je ziet in de eerste afleveringen op HBO Max hoe Clare opgroeit met bezoekjes van verschillende Henry’s die haar 152 keer bezoekt voordat hij haar voor het eerst “ontmoet” in zijn leven. Bij iedere scène wordt daarbij genoemd hoe oud Henry en Clare zijn op dat moment, wat bijdraagt aan een wat beter begrip van de chronologie.

Theo James als Henry DeTamble

Game of Thrones en Doctor Who

De serie is opgenomen in een interview-stijl waarin oudere versies van Clare en Henry aan het woord komen. De regie is in handen van David Nutter, die voor Warner Bros onder andere afleveringen van Game of Thrones, Smallville en The Flash heeft gemaakt. Ook een aantal afleveringen van The X Files staan op zijn naam. De televisiebewerking is geschreven door scenarist Steven Moffat, die vooral bekend is van Sherlock en Doctor Who.

Rose Leslie als Clare Abshire in The Time Traveler's Wife

The Time Traveler’s Wife recensie – Grooming?

Ik moet wel zeggen dat ik niet erg gecharmeerd ben van die oudere versies van Henry en Clare. Ze komen een beetje eng over, maar het brengt wel een leuke twist aan het verhaal. Maar verder blijft het toch een beetje creepy dat een naakte man keer op keer een jong meisje bezoekt in het woud.

En ondanks een grap over “grooming” wordt het er allemaal niet gemakkelijker op. Zeker niet als Clare erachter komt dat de jonge Henry een en ander te verbergen heeft.

The Time Traveler’s Wife recensie - Theo James als Henry en Caitlin Shorey als de jonge Clare

Expliciete verhaallijn

Ik heb The Time Traveler’s Wife van Audrey Niffenegger niet gelezen en mijn vergelijking is dan ook grotendeels gebaseerd op de gelijknamige boekverfilming uit 2009 met Rachel McAdams en Eric Bana. Deze HBO Max-serie heeft, in vergelijking met de film, meer diepgang en neemt beter de tijd om in te gaan op de relatieopbouw en problematiek waar het koppel tegenaan loopt.

Toch is er dus die creepy dynamiek tussen de twee hoofdpersonages die ik niet goed kan loslaten. Vooral de verhaallijn met de gebeurtenissen in Clares puberjaren en de dood van Henry’s moeder vond ik erg heftig en gedramatiseerd.

Kate Siegel als Annette DeTamble

The Time Traveler’s Wife recensie – Gemengde gevoelens bij deze sciencefictionserie

Ik kijk dan ook met gemengde gevoelens naar The Time Traveler’s Wife. Blijkbaar ben ik ook niet de enige. Inmiddels heeft HBO aangegeven dat er geen tweede seizoen van de serie gemaakt zal worden.

En ook daarover sta ik in dubio. Het eerste seizoen van The Time Traveler’s Wife kijkt namelijk vlot weg en ik vind met name Rose Leslie een fantastische actrice. Ook blijft het grappig dat ze continu Theo James naakt uit de lucht laten vallen. Maar dat maakt de serie helaas niet tot een echte aanrader. Nu blijft de vraag over of we dit romantische sciencefictionverhaal ooit in een andere vorm op televisie zullen terugzien. De tijd zal het leren…

The Time Traveler’s Wife streamt nu op HBO Max. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Time Traveler’s Wife
Regisseur: David Nutter
Acteurs: Rose Leslie, Theo James, Everleigh McDonell, Natasha Lopez
Uitgever: HBO
Medium: HBO Max

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © HBO Max

Jason David als de jonge Henry DeTamble

The Time Traveler’s Wife recensie - Henry en Caitlin door de jaren heen

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.