The Yin-Yang Master: Dream of Eternity recensie - Modern Myths

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity recensie – Chinees spektakel op Netflix

De Chinese mythologie staat bol van interessante verhalen en heroïsche figuren. Het is een bron van inspiratie waaruit ook de westerse wereld de laatste tijd steeds meer put. Op Netflix vind je dan nu ook een heuse blockbuster: The Yin-Yang Master: Dream of Eternity. Het is een actiespektakel vol demonen, bovennatuurlijke wezens en bijbehorende onderliggende thema’s. Hoe kijk je zo’n film? André legt het je uit in zijn The Yin-Yang Master: Dream of Eternity recensie!

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity - posterOp Netflix keek je al naar series over de Monkey King en films als Kung Fu Hustle die ons kennis laten maken met de wondere wereld van wuxia (letterlijke vertaling: “krijgshelden”). Het zijn films met rondvliegende martial arts meesters, zoals in Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Ook zijn er veel films vol met Chinese bovennatuurlijke wezens. Zo komen bijvoorbeeld de Mogwai uit Gremlins zo uit de Chinese folklore gewandeld. The Yin-Yang Master: Dream of Eternity – nu op Netflix – combineert al deze elementen.

Mensen en demonen leven naast elkaar

In The Yin-Yang Master: Dream of Eternity zien we Qing Ming (Mark Chao), een wees die is opgeleid door de Yin-Yang meester. Als half mens, half demon heeft hij een aangeboren talent voor magie en wordt zo al snel de beste leerling. De film begint met een gigantisch gevecht tussen de meester en zijn leerlingen tegen een schim van het kwade serpent. Dit is de sterkste demon die de wereld van de stervelingen constant bedreigt. We zien hier meteen wat ons te wachten staat: een soort mix van Dr. Strange en The Great Yokai War. In deze wereld leven mensen en demonen namelijk naast elkaar. Uiteraard heeft iedereen zo zijn mening over de bovennatuurlijke wezens. En dit is ook een van de onderliggende thema’s die regelmatig worden aangestipt.

Het kwade serpent

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity recensie – De ceremonie van het serpent

Na het overlijden van zijn meester wordt Qing Ming de nieuwe Yin-Yang meester. Enige tijd later wordt hij ontboden op het keizerlijke paleis. Als een van de vier sterkste meesters uit de vier windstreken moet hij deelnemen aan de ceremonie om het serpent opgesloten te houden in de Keizerlijke stad. De ceremonie bestaat voornamelijk uit het vangen van geesten en demonen, waarna hun energie wordt geofferd aan het mythische dier dat bij de windstreek van de meester hoort.

Zwart en wit en schaak

De vier hemelse wezens

De vier hemelse wezens – Azuren Draak van het Oosten, Zwarte Schildpad van het Noorden, Vermiljoen Vogel van het Zuiden en Witte Tijger van het Westen – hebben elk een standbeeld. Deze werpen een barrière op met de geofferde energie, maar dienen elke tien jaar opnieuw opgeladen te worden. Eenmaal aangekomen in de stad wordt tijdens de eerste nacht een van de meesters vermoord. Plots is iedereen in het paleis verdacht.

The Princess - Yin-Yang Master

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity recensie – Mytisch moordmysterie

De film verandert in een moordmysterie en we leren de personages en hun krachten beter kennen. Hier verliest de film zijn momentum en wordt het allemaal wat voorspelbaar en langdradig. Het verhaal is nergens origineel of verrassend. Maar de entourage en setting maken het toch interessant genoeg om de plotgaten en tekortkomingen over het hoofd te zien. De actie is goed gechoreografeerd en de combinatie met magie houdt het verfrissend. De CGI is goed te doen, al komt het misschien net iets te gelikt over.

Mensen en demonen

Journey to the West en Dragon Ball

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity is misschien het beste te vergelijken met Journey to the West: Demon Chapter. Dit vervolg op de eerste Journey to the West-film van Stephen Chow is geregisseerd door Tsui Hark en is iets serieuzer dan zijn voorganger. Deze films focussen zich op het verhaal van de Monkey King, de legende waar ook Son Goku uit Dragon Ball op is gebaseerd. Als deze films en (strip)series je bevielen, dan kan je The Yin-Yang Master waarschijnlijk ook goed smaken. Maar mocht je de net genoemde titels nog niet hebben gezien, dan geldt dit natuurlijk ook andersom.

Allen Deng and Jessie Li in Yin-Yang Master

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity recensie – De balans kon beter

Als je het geduld op kan brengen om je door het middenstuk van de film te worstelen en je bent bekend met de materie, dan zal The Yin-Yang Master: Dream of Eternity je best vermaken. Ben je echter op zoek naar een echt degelijk martial arts fantasy epos, dan kan ik je eerst The Bride with White Hair of Zu: Warriors from the Magic Mountain aanbevelen. De balans in The Yin-Yang Master had namelijk wel iets beter gemogen.

The Yin-Yang Master: Dream of Eternity streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Yin-Yang Master: Dream of Eternity
Regisseur: Jingming Guo