Invincible recensie - Modern Myths

Invincible recensie – Superheld van comics naar volwassen Amazon Prime animatie

In 2010 verscheen The Walking Dead op televisie. Deze zombieserie is gebaseerd op de gelijknamige comics geschreven door Robert Kirkman en getekend door Tony Moore en later door Charly Adlard. Inmiddels ken ik zowel de televisieserie als de comics. Met de komst van Invincible op Amazon Prime Video herhaalt de geschiedenis zich. Lees in onze Invincible recensie hoe ditmaal een superheldenverhaal van Robert Kirkman naar tv is omgezet.

In 2018 kondigde Amazon Prime Video de nieuwe animatieserie Invincible van Robert Kirkman aan. De trailer staat al op de streamingsdienst (en onderaan deze recensie) in afwachting van de release van de eerste drie afleveringen op 26 maart aanstaande.

Net als bij The Walking Dead is ook Invincible dus gebaseerd op een bestaande comicreeks uit het brein van Kirkman. Voor Modern Myths heb ik de eerste drie afleveringen alvast gezien en ik kijk al uit naar de rest.

Nolan en Mark Grayson

Invincible – Puber én superheld

De 17-jarige Mark is de zoon van Nolan en Debbie Grayson. Hij is een normale high-school leerling, maar zijn vader is de sterkste superheld ter wereld: Omni-Man. Mark kan niet wachten totdat ook bij hem krachten gaan ontwikkelen. Hij wil in de voetsporen van zijn vader treden, maar dat is een stuk moeilijker dan hij denkt. Zeker als er geheime organisaties en buitenaardse wezens opduiken. Als de krachten van Mark zich eindelijk aankondigen, moet hij die onder controle zien te krijgen. Gelukkig krijgt hij hulp van “The Teen Team”, een jonge superheldengroep. Gaat het Mark lukken om zijn taak als superheld te combineren met school, vrienden en een meisje?

Invincible recensie - high school drama

Invincible recensie – De superhelden van Amazon Prime Video

Bij Amazon Prime Video weten ze een superheldenserie goed neer te zetten. Je kunt al genieten van live-actionseries zoals The Tick en The Boys. Vooral in die laatste serie wordt het superheldengenre flink op de hak genomen. Tijdens het kijken van Invincible vroeg ik me af waarom Robert Kirkman heeft gekozen voor animatie en niet voor live-action. Kirkman zelf geeft in verschillende interviews aan dat er nog geen geanimeerde superheldenshow voor een volwassen publiek is. Hij kon zich op deze manier onderscheiden in het superheldengenre.

Daarnaast sluit de animatie heel goed aan op de comics. Het is ook nog eens een stuk makkelijker en goedkoper om alle actie en effecten uit de comics te animeren, dan ze om te zetten naar live-action. Zoals gezegd verschijnen de eerste drie afleveringen op 26 maart. De overige vijf afleveringen verschijnen daarna wekelijks.

Steven Yeun als Mark Grayson

It’s a Bird… It’s a Plane… It’s Invincible!

Voordat ik aan Invincible begon, was ik bang dat ik zou afhaken op de speeltijd van ongeveer 45 minuten per aflevering. Maar dat viel mee. Dat idee kwam doordat een gemiddelde animatieserie meestal 20 minuten duurt en dus lekker snel wegkijkt. Voor een aflevering van deze animatieserie ben je dus ruim het dubbele aan tijd kwijt. Maar Kirkman gebruikt zijn tijd goed en gebruikt dit voor de ontwikkeling van zijn personages, de (familie)drama’s en natuurlijk de harde actie. Er gebeurt zo veel, dat een aflevering eigenlijk voorbij is voordat je het weet.

Het verhaal begint vrij rustig en volgt de standaardformule zoals je die in veel superheldenfilms, -series en -strips ziet. Een vergelijking met Spider-Man, Superman en andere superhelden is snel gemaakt. Maar net als je denkt dat je dit alles eerder hebt gezien, verbaast Kirkman je met een aantal “WTF”-momenten. Hiermee bewijst Kirkman dat hij zich met Invincible makkelijk kan meten met een live-action serie als The Boys. Je moet dus alleen wel van animatie houden.

J.K. Simmons als Omni-Man

The Walking Invincible

Het zal je misschien niet direct opvallen, maar Robert Kirkman heeft een groot deel van The Walking Dead cast gevraagd als stemacteur voor Invincible. Niet iedereen heeft een grote rol, behalve Steven Yeun (Glenn uit The Walking Dead). Hij leent zijn stem aan hoofdpersoon Mark Grayson. Verder doen ook Lauren Cohan (Maggy), Michael Cudlitz (Abraham), Khary Payton (Ezekiel), Ross Marquand (Aaron), Chad L. Coleman (Tyreese), Lennie James (Morgan) en Sonequa Martin-Green (Sasha) mee. Het lijkt bijna wel een The Walking Dead reünie!

Daarnaast heeft Kirkman ook nog een aantal andere grote sterren weten te strikken voor de serie, zoals J.K. Simmons (Spider-Man, Zack Snyder’s Justice League) als de vader van Mark Grayson/Omni-Man. Verder horen we nog Zazie Beetz (Deadpool 2), Walter Goggins (Ant-Man and the Wasp, Tomb Raider), Mark Hamill (Star Wars), Seth Rogen (The Green Hornet, The Lion King) en Clancy Brown (Highlander, The Mortuary Collection).

Invincible recensie - Sandra Oh als Debbie Grayson

Invincible recensie – We want more!!

Na het zien van de eerste afleveringen werd ik nieuwsgierig naar de comics van Invincible. In 2002 kreeg Robert Kirkman het verzoek om voor Image Comics een superheldenserie te bedenken. Hij deed dat samen met tekenaar Cory Walker. Het eerste deel van Invincible verscheen in november 2003. Kirkman en Walker stopten er van alles in. Een jonge superheld met de nodige drama, flink wat grafisch geweld, gecombineerd met sciencefiction en een vleugje horror. In 2017 werd de serie met deel 144 afgerond.

Als je nu aan de serie wilt beginnen, heb je dus wel een leesachterstand, maar gelukkig is alles nog verkrijgbaar. Je kan er natuurlijk voor kiezen om op zoek te gaan naar de afzonderlijke nummers, of je maakt het jezelf gemakkelijk door een van de verschillende verzamelde edities te kopen. Kijk hiervoor in ons handige Modern Myths Shop kader.

Mark en Nolan Grayson

Ook een live-actionfilm?

Mocht je geen genoeg krijgen van Invincible, dan kun je ook nog uitkijken naar de live-actionfilm. Van dit project is al jaren sprake. Ondanks het verschijnen van de animatieserie geeft Robert Kirkman aan dat de film ook nog steeds in ontwikkeling is. Seth Rogen en Evan Goldberg zijn verbonden aan het project dat overigens verder helemaal los staat van de tekenfilmserie.

Nolan Grayson - Omni-Man

Invincible recensie – Vernieuwend en verbazingwekkend

Ik heb al heel wat superheldentekenfilms gezien, maar nog nooit van dit niveau. De kwaliteit van de animatie ligt hoger dan dat van de gemiddelde superheldencartoons voor de jeugd. Het verhaal is een stuk harder en bevat ook aardig wat “gore”. Misschien ten overvloede, maar Invincible is absoluut niet voor de jeugdige kijkers bedoeld. Maak dus niet de vergissing om de kids hiermee op zaterdag- of zondagochtend vroeg alleen voor de buis te zetten. Amazon Prime Video geeft de tekenfilm een 18+ rating.

Voor het kijken maakt het volgens mij niet uit of je nu wel of niet bekend bent met de comics. Net als bij The Walking Dead zal Kirkman soms afwijken van het stripverhaal. Er blijft in ieder geval genoeg te genieten met Invincible. Én helemaal als je een tekenfilm- en superheldenliefhebber bent!

De eerste drie afleveringen van Invincible streamen vanaf 26 maart op Amazon Prime Video. Daarna wordt er wekelijks een nieuwe aflevering toegevoegd. Het eerste seizoen bestaat in totaal uit acht afleveringen. Bekijk hier de trailer:

Titel: Invincible
Regisseur: Jeff Allen
Acteurs: Steven Yeun, J.K. Simmons, Sandra Oh, Zazie Beetz
Uitgever: Amazon Prime Video
Genre: Animatie / Superhelden

De volgende verzamelde edities van Invincible zijn verkrijgbaar:

Invincible Family MattersInvincible trade paperbacks – In 25 trade paperbacks wordt de volledige serie gebundeld. Invincible Vol. 1 telt de eerste vier nummers. Dit deel is ook in het Nederlands vertaald bij de helaas niet meer bestaande uitgeverij Nona Arte. Het is dus maar bij één deeltje gebleven.

Bol.com – Invincible Volume 1: Family Matters – € 12,19

Invincible Ultimate Collection 1Invincible Ultimate Collection – Dit zijn de grotere en zwaardere trade paperbacks, die meer nummers bevatten. Het eerste deel bevat de eerste dertien nummers. Je betaalt hier wel wat meer voor. Van de Ulitmate Collection zijn twaalf delen verschenen.

Bol.com – Invincible: The Ultimate Collection Volume 1 – € 34,99

Invincible Compendium 1Invincible Compendium – Deze verzamelde werken zijn nog groter en zwaarder. De eerste compendium bevat maar liefst de eerste negen (!) reguliere trade paperbacks. Hiervoor betaal je natuurlijk ook meer, maar je bent dan met drie delen compleet. Aanrader!

Bol.com – Invincible Compendium Volume 1 – € 45,99
Bol.com – Invincible Compendium Volume 2 – € 53,99
Amazon.nl – Invincible Compendium Volume 3 – € 58,70