Zack Snyders Justice League recensie - Modern Myths

Zack Snyder’s Justice League recensie – De (epische) verschillen tussen Snyder en Whedon

In 2017 verscheen Justice League, de lang verwachte team-up van Superman, Batman, Wonder Woman, Cyborg, The Flash en Aquaman. Regisseur Zack Snyder moest de productie door familieproblemen verlaten en Joss Whedon (The Avengers) maakte de film af. Sindsdien smeekten de fans van Snyder om een director’s cut met de oorspronkelijke visie van deze cultregisseur. Nu, vier jaar later, is het wonder boven wonder zo ver: Zack Snyder’s Justice League is verschenen. In deze Zack Snyder’s Justice League recensie nemen we de verschillen met je door en geven we antwoord op de prangende vraag: welke versie is beter?

LET OP: In deze recensie bespreek ik de overeenkomsten en verschillen tussen de Justice League van Zack Snyder en Joss Whedon. Heb je de film nog nooit gezien of wil je zelf ontdekken wat er anders is in deze versie, bekijk hem dan eerst voor je dit artikel leest. Er zullen spoilers in staan.

Zack Snyders Justice League recensie - posterVoor filmliefhebbers en superheldenfans is Zack Snyder’s Justice League een waar feestmaal. Niet eerder kreeg je zo’n kijkje in het proces van het maken van een film. Het verschil tussen de Justice League van Zack Snyder en de Justice League van Joss Whedon is groot. Niet alleen wat scènes en personages betreft, maar vooral in stijl en sfeer. Het is op veel punten het verschil tussen stripuitgeverij DC Comics en Marvel – grote, epische heldenverhalen versus de helden met menselijke gebreken. Waar Zack Snyder’s Justice League een saga is vol mythologie, is de Joss Whedon versie veel persoonlijker. Het verschil is bijna zo sterk als zwart/wit of donker/licht.

Wonder Woman, Flash, Cyborg, Batman en Aquaman

Zes delen met een epiloog – Goed voor 4 uur

Eerst een disclaimer. Ik ben dol op director’s cuts. Een favoriete film die langer wordt door meer scènes en meer verhaal in de geest van de regisseur? Ik zit op de voorste rij. Ik kijk enkel naar de extended versies van de Lord of the Rings-films en heb de meest uitgebreide collector’s edition van Watchmen (ook van Snyder). Deze nieuwe versie van Justice League bestaat uit 6 delen met een epiloog en duurt maar liefst 4 uur en 2 minuten. Wat een feest!

Als je een halve werkdag uittrekt voor deze versie, verwacht dan prachtige “eye candy” en meer achtergrond bij de helden en schurk Steppenwolf. Ook Darkseid maakt zijn opwachting en er zijn nog wat verrassingen voor je in petto die ik hier niet zal verklappen. Kortom, er is veel te zien en te beleven.

Darkseid broedt

Zack Snyder’s Justice League recensie – Alle hoop is vervlogen

Zowel de Snyder versie als die van Whedon begint met het verlies van Superman. Waar Whedon zich richt op de hoop waar deze iconische superheld voor staat, laat Snyder nogmaals zien hoe Kal-El zich opofferde in de strijd tegen Doomsday in Batman v Superman: Dawn of Justice uit 2016. Daarna gaat Snyder meteen verder met de plotelementen die daaruit voortkomen. Ben je vergeten hoe het allemaal ook weer zat tussen Bruce Wayne, Clark Kent, Diana Prince en Lex Luthor, dan moet je eigenlijk daar beginnen met kijken.

Bruce Wayne – Batman – werd door Luthor gewaarschuwd voor de komst van een invasie en gaat in het begin van Zack Snyder’s Justice League meteen op zoek naar Arthur Curry – Aquaman. De scène in Gotham in de Whedon-versie, waar Batman tegen een parademon vecht en zo de eerste aanwijzing voor het bestaan van de “mother boxes” krijgt, is in deze nieuwe versie verdwenen.

De Mother Box

Evil doesn’t sleep, it waits

Vervolgens ontwaken deze mother boxes in de Snyder versie. Koningin Hippolyta, leidster van de Amazones, waarschuwt ons dat ‘evil doesn’t sleep, it waits’. En dan verschijnt Steppenwolf op het toneel. Hier zie je een groot verschil tussen deze nieuwe versie en de film uit 2017. Steppenwolf is intimiderend, eng en indrukwekkend. Zijn Hulkachtige voorkomen en wrede vechtstijl maken hem nu tot een formidabele vijand voor de helden. Daarbij krijgt hij ook meer motivatie om de wereld te vernietigen. Hij doet alles om terug in de gunst van zijn meester te komen: Darkseid, de duistere god van de wereld Apokolips.

Steppenwolf in Zack Snyders Justice League

Zack Snyder’s Justice League recensie – Darkseid arriveert

Justice League omnibus - Grant Morrison
De Justice League van Grant Morrison

Daar waar Darkseid in de Whedon-versie slechts een naam was, een ongeziene dreiging, komt dit monster in Zack Snyder’s Justice League zelf ten tonele. Hij overtreft Steppenwolf in wreedheid en kracht. Het is Darkseid die in de flashback de aarde aanvalt in de eerste strijd van de mensen, de goden, de Atlantiërs en de Amazones tegen de parademons. In de Whedon-versie is dit Steppenwolf zelf.

Dit tilt de dreiging voor de helden naar een episch niveau: we hebben hier te maken met een mythologische tegenstander. Een schier onoverwinnelijke vijand, zoals auteur Grant Morrison halverwege de jaren 90 introduceerde in de Justice League stripserie. De verzamelde helden zijn een pantheon van moderne goden en dus moeten hun tegenstanders dat ook zijn.

Darkseid leidt de invasie

Thanos versus Darkseid

Hoewel dit Zack Snyder’s Justice League dus naar een epischer niveau tilt, is Darkseid toch ook eendimensionaal. Hij wil het universum vernietigen enkel omdat het kan. Als je dit vergelijkt met de motivatie van Thanos uit Avengers: Infinity War en Avengers: Endgame, mist er dus diepgang. Darkseid is onmenselijk, een orkaan van vernietiging en rampspoed. Het is duisternis alom.

Ook in de extra scènes van de helden is deze duisternis aanwezig. We zien hoe Cyborg (Ray Fisher (True Detective)) geboren wordt, we zien Superman in zijn zwarte kostuum en we zien hoe Aquaman worstelt met zijn afkomst. Het rood-blauwe kostuum van Superman komt in deze Snyder-versie bijna helemaal niet voor. De luchtigheid en hoop die Whedon aan Superman geeft in zijn versie, is hier afwezig. Enkel Barry Allen (Ezra Miller (Fantastic Beasts and Where to Find Them)) – The Flash – mag wat vrolijker zijn. Zijn extra scène in de dierenwinkel is lichter van toon. Hoewel het toch een beetje “creepy” is hoe hij zijn krachten gebruikt.

Henry Cavill als Zack Snyders Superman

Zack Snyder’s Justice League recensie – Minder humor, meer duisternis

Het zal je, als je de Whedon-versie net gezien hebt, dan ook opvallen dat een groot stuk humor uit de film gehaald is. Aquaman gaat niet per ongeluk op de lasso van Wonder Woman zitten, er wordt niet gelachen als de mother boxes uit elkaar getrokken zijn en Arthur zegt niet: ‘Dressed as a bat, I dig it’. Ook is er na de credits geen klassieke race tussen Superman en The Flash.

Zack Snyder’s Justice League is serieuzer van toon. Er zitten grappen in, maar de Whedon/Marvel-humor is er uitgeknipt. Daarmee past deze versie bij de stijl die door Snyder is ingezet met Man of Steel uit 2013, gebaseerd op de Dark Knight-trilogie van regisseur Christopher Nolan. Dit is ook precies waar de Snyder-fans om vroegen en wat deze release zo bijzonder maakt. Whedon was aan boord gehaald om het DC filmuniversum een luchtiger toon te geven en meer richting Marvel te trekken. Met deze Snyder cut gaan we terug naar de oorspronkelijke visie van het duistere, epische verhaal.

Duistere helden

Een kwestie van smaak

Of dat een verbetering is, ligt helemaal aan jouw persoonlijke smaak. Ik kan nog steeds genieten van de versie van Whedon, maar deze van Snyder is ook geweldig. Ik zal dan ook niet de een boven de ander verkiezen. Hoewel ik zelf een Marvel-fan ben, heb ik ook af en toe zin in een meeslepend, duister superheldenverhaal en pak ik Watchmen, Swamp Thing, Sandman, Seven Soldiers of Victory of The Dark Knight Returns uit de kast. Voor het grote publiek is de Whedon-versie van Justice League misschien makkelijker verteerbaar, maar voor de “comic connaisseurs” is Zack Snyder’s Justice League echt niet te missen.

Aquaman, Wonder Woman en Cyborg

Zack Snyder’s Justice League recensie – Minder ziel, meer geweld

Whedons versie heeft meer ziel en menselijkheid: hier moeten de helden burgers redden die rond de kerncentrale wonen waar Steppenwolf zijn hoofdkwartier heeft. Hier is The Flash bang om in actie te komen, omdat hij nooit eerder gevochten heeft. Wonder Woman moet iets overwinnen om de leiding te nemen. Allemaal menselijke karaktereigenschappen die in de Snyder-versie verdwenen zijn.

In de Snyder versie krijgen de helden te maken met verlies en moeten ze zichzelf naar een hoger niveau tillen. Helden doden niet? De manier waarop er met Steppenwolf wordt afgerekend zal je niet snel in een Marvel-film onder Disney tegenkomen. Zack Snyder’s Justice League is bedoeld voor een ouder publiek.

Zack Snyders Justice League recensie - Apokolips komt naar aarde

Geen windeieren

De belangrijkste verschillen tussen de versies van Snyder en Whedon zijn nu wel benoemd. De Snyder-versie geeft je ook nog een lange epiloog met verhaallijnen die ruimte geven voor een vervolg. Die zal er waarschijnlijk niet komen, tenzij deze Zack Snyder’s Justice League een groot succes zal worden voor Warner Bros. Op zich is dat mogelijk, gezien je de film via streamingdiensten en andere online mogelijkheden kunt bekijken. Disney heeft met Mulan al aangetoond wat dat een studio kan opleveren en Raya and the Last Dragon zal hen vast ook geen windeieren leggen.

Zack Snyders Justice League recensie - Ezra Miller als The Flash

Zack Snyder’s Justice League recensie – Epiloog vol verrassingen

Toch is Zack Snyder’s Justice League een beetje onsamenhangend. Er is veel extra materiaal toegevoegd wat de flow van de film soms verstoort. De epiloog is leuk om te zien, maar introduceert een nieuw personage dat eerder in de film een beetje vreemd wordt geïntroduceerd. Er is wel meer achtergrond voor de helden en voor Steppenwolf, Darkseid is imposant en de gevechten zijn spectaculair. Deze achtergronden voegen iets toe aan het DC filmuniversum, maar als er verder niets meer mee gedaan wordt, is het toch een beetje jammer. Deze Ray Fisher Cyborg is heel anders dan die van Joivan Wade uit Doom Patrol. Hiermee is het DC Universe erg versnipperd, iets wat Marvel met hun Disney+ series als WandaVision en The Falcon and the Winter Soldier beter voor elkaar heeft.

Arthur Curry, Victor Stone en Barry Allen

Afscheid van Batfleck en Cavill

Zack Snyder’s Justice League is waarschijnlijk ook de laatste keer dat we Ben Affleck (Hollywoodland) als Batman zien. Jason Momoa en Gal Gadot zien we nog wel in films als Aquaman en Wonder Woman, maar het is ook afwachten of Henry Cavill (Enola Holmes) ooit nog terugkeert als Superman. Hierdoor moet je als DC fan meer moeite doen om je films bij elkaar te sprokkelen en kun je niet, zoals een Marvel liefhebber, op Disney+ alle films uit het Marvel Cinematic Universe eenvoudig op een rijtje afkijken.

Jeremy Irons, Gal Gadot en Ben Affleck

Vier uur lang genieten

Maar met wat een Justice League laat Snyder ons achter. Het is vier uur lang genieten van prachtige beelden en – ik gebruik het woord nog één keer – epische actie. De aanloop naar deze versie is filmgeschiedenis op zich en het is terecht dat de nieuwe films van deze cultregisseur voortaan zijn naam in de titel dragen. Zoals Zack Snyder’s Army of the Dead die we binnenkort op Netflix mogen verwachten.

Zack Snyders Justice League compleet

Zack Snyder’s Justice League recensie – Zijn we nu dan tevreden? Nee!

Zijn we nu dan tevreden? Nee, absoluut niet. Ten eerste moét deze versie nog in de bioscoop op IMAX komen. Als het helpt om dit voor elkaar te krijgen, reserveer ik nu alvast mijn kaartje. Dit wil je op groot scherm zien. Met “enkel” een 4K editie nemen we geen genoegen. Goed, die 4K versie mag ook snel verschijnen, want het beeldformaat waarin je Zack Snyder’s Justice League via je digitale aankoop kunt bekijken is pet. Je krijgt de film op 4:3 formaat, dus met grote, zwarte balken aan de zijkant. En dat is jammer. Maar desondanks, zat je op deze versie te wachten of ben je nieuwsgierig? Ga hem dan zeker kijken. Je krijgt 4 uur lang een geweldig spektakel voor je kiezen die daar bovenop nog eens de moeite is om te vergelijken met de versie zoals hij in de bioscopen verscheen. Daar kun je na afloop lekker lang met je vrienden over bakkeleien.

Als ik Zack Snyder’s Justice League met een woord zou moeten omschrijven, dan is dat eenvoudig. Hoewel ik net beloofd had het woord niet nog eens te noemen, kan ik niet anders dan ermee afsluiten. Klaar voor? Komt ie: EPISCH!

Zack Snyder’s Justice League is nu te koop op o.a. Pathé Thuis, iTunes, Amazon Prime Video en Google Play. Vanaf 8 april kun je hem huren op o.a. Pathé Thuis, Ziggo, KPN, iTunes, Amazon Prime Video en Google Play. Bekijk hier de trailer:

Titel: Zack Snyder’s Justice League
Regisseur: Zack Snyder
Acteurs: Ben Affleck, Henry Cavill, Gal Gadot, Ray Fisher, Jason Momoa, Ezra Miller