Varingholt Kronieken 1 Verboden Magie recensie – Modern Myths

Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie – Sword & Sorcery met ruwe kantjes

Fantasy komt vaak in trilogieën, zo ook de Varingholt Kronieken van auteur Rolf Österberg. Het eerste deel – Verboden Magie – verscheen vorig jaar en heeft nogal lang over de Modern Myths redactie gezworven. Uiteindelijk belandde dit lijvige boek bij hoofdredacteur Jeroen. Als Sword & Sorcery-liefhebber bleek hij de aangewezen persoon om deze Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie te schrijven. Het gebeurt niet vaak dat we een boek ontvangen dat de gemoederen zo bezig houdt. Lees hier of een reis naar Varingholt aan jou is besteed!

Toen uitgeverij Celtica Publishing Verboden Magie aankondigde, het eerste deel van de Varingholt Kronieken, was Helmie meteen enthousiast. Natuurlijk moet je een boek niet op de omslag beoordelen, maar de illustratie van Dominik Broniek is schilderachtig prachtig en je wordt recht aangekeken door een van de hoofdpersonen. Logisch dat we door deze uitgave gegrepen werden.

Echter kwam Helmie er gaandeweg achter dat het verhaal zelf haar niet helemaal lag. In overleg werd besloten het boek aan Yvette W. over te dragen, zodat zij de recensie kon schrijven. En hoewel Yvette W. ook niet vies is van een lekker dik boek in een duistere setting, bleek ook zij uiteindelijk te moeten afhaken. Dat komt niet vaak voor op de redactie van Modern Myths, maar inmiddels was hoofdredacteur Jeroen geïntrigeerd door het gebeuren en besloot zelf een laatste poging te doen. Dat je nu dan toch onze Varingholt Kronieken Boek 1: Verboden Magie recensie leest, geeft aan dat driemaal echt scheepsrecht is.

Een nogal variërend verhaal

Na het lezen van de ongeveer 590 pagina’s dat Verboden Magie rijk is, begrijp ik zeker waarom dit boek niet voor iedereen is. Ondanks de jeugdige vrouwen op de omslag, vallen de Varingholt Kronieken in het Sword & Sorcery genre. Het is geen high fantasy en zeker geen young adult. De gebeurtenissen in deze dikke pil zijn bloederig, wreed en duister. Je mag je erop voorbereiden dat niet elk personage waaraan je je zal hechten het einde van het verhaal haalt. Zelfs totaal onverwacht kan het zomaar voorbij zijn voor een personage waar je al een poosje mee opgetrokken hebt.

Nu zal dat niet per se zijn waarom Helmie en Yvette afhaakten. Maar het totaal aan uitdagingen waar je in dit boek voor staat, kan resulteren in verhaalmoeheid. Zelfs als je al over de helft van het lijvige werk bent. Maar ik bleef lezen en had hem toch binnen twee weken helemaal uit. Daarbij voelt Verboden Magie als een trilogie in één boek. Je blijft lang in een specifiek deel van de wereld die auteur Rolf Österberg geschapen heeft, maar vervolgens reis je naar een ander deel, waar het avontuur zich opnieuw lang afspeelt. Soms switch je daarbij van hoofdpersonages.

Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie – Net als het Hyboriaanse tijdperk

Als liefhebber van de Conan-boeken van Robert E. Howard, deed het land Varingholt en de omliggende landen me denken aan het Hyboriaanse tijdperk waarin de barbaar op zijn sandalen rondloopt. De verschillende volkeren, de magie die per land verschillend is; de sfeer en het gevaar zijn vergelijkbaar.

Daarbij deed de verhaalstructuur me ook denken aan A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin. Je volgt verschillende personages door het boek heen, waarbij je nooit weet of ze het einde van een hoofdstuk zullen halen. Maar waar de Game of Thrones-personages zeer gelaagd zijn, zijn de Varingholt Kronieken veel meer rechttoe rechtaan. Het leger van Varingholt bestaat uit allemaal moordenaars en verkrachters, terwijl de inwoners van het eiland Waktura bijvoorbeeld vredelievend zijn en een pacifistische levenshouding hebben. Je weet dus meteen wie de schurken zijn en wie de helden.

Zwart-wit goed tegen kwaad

En ja, ik ben dol op de boeken van A Song of Ice and Fire, maar kan ook schaamteloos genieten van een fijne zwart-witte strijd tussen het goede en het kwade. Je weet dat de martelaars en verkrachters uiteindelijk hun bekomst krijgen en je hoopt maar dat de hoofdpersonages uit hun klauwen blijven.

Daarnaast spelen ook goden een rol in het verhaal, maar vooral op de achtergrond. Tenminste, zo lijkt het. Maar daarover later meer.

De verschillende landen rond Varingholt

Wat ook zeker gezegd mag worden over Verboden Magie, is dat je even moet wennen aan de schrijfstijl van Rolf Österberg. Deze auteur is van Zweeds/Nederlandse afkomst en heeft tot zijn tiende in Zweden gewoond. Daarna woonde hij in Nederland, maar reisde voor zijn werk voor de Verenigde Naties in onder andere Afrika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Dit verklaart waarom de verschillende landen rondom Varingholt zo divers zijn.

Österberg heeft verschillende thrillers geschreven, naast ook de vijfdelige fantasyserie De Afgrond. Dit eerste boek van de Varingholt Kronieken is in de tegenwoordige tijd geschreven, wat even wennen is. De zinnen zijn kort en “to the point”. Een van mijn favoriete boeken dat niet in het fantastische genre valt is No Country for Old Men van Cormac McCarthy, dat ook met minimale, staccato zinnen een spannend verhaal schetst. Als je eenmaal aan die stijl gewend bent, ontsluit de wereld van Varingholt voor je ogen.

Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie – Details met herhaling

Al snel in het begin van het boek beland je in de scène die op de omslag afgebeeld wordt. En dan merk je dat er details in de illustratie van Dominik Broniek zitten die ook allemaal een rol spelen in het verhaal. Er is dus veel meer gaande dan je op het eerste gezicht ziet.

Maar tegelijkertijd valt Österberg soms wat taalgebruik betreft in herhaling. Zo vertellen verschillende personages in hetzelfde hoofdstuk allemaal iets grinnikend, of krijgen ze een opdracht van iemand dat ze op dat moment zelf al van plan waren. En er zijn verschillende gebieden in de wereld waar mensen heen gaan, om vervolgens nooit meer levend teruggezien te worden. Dit zijn kleine puntjes, maar ze vielen me wel op.

Een flinke groep personages

Zoals gezegd volg je verschillende personages in Varingholt Kronieken boek 1: Verboden Magie. De meest prominente van hen is Nanali, een prinses op de vlucht voor haar wrede vader Danakrong van Varingholt. De koning wil meer landen aan zich onderwerpen en stuurt zijn wrede leger eropuit. Het eiland Waktura moet veroverd worden, waarna het noorden van het land aan de beurt is. Nanali besluit de inwoners van Waktura te waarschuwen.

Onderweg maak je kennis met verschillende personages die Nanali helpen haar missie te voltooien. Die missie wordt echter steeds groter en Nanali krijgt visioenen van een mysterieus Orakel dat in steeds andere vormen aan haar verschijnt. Af en toe maken we een uitstapje naar andere personages die een rol spelen in het grotere geheel van het verhaal. Op het einde van het dikke boek heb je te maken met een flinke groep die zich rond Nanali heeft verzameld, waarbij je iedereen echter eenvoudig uit elkaar houdt en ook van ieder van hen persoonlijke details en motivaties kent. Dat is zeker een knap staaltje schrijven van de auteur.

Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie – Danakrong komt tot inkeer

Ook koning Danakrong zelf krijgt enkele hoofdstukken om zijn geschiedenis vooruit te stuwen. Hier moet je echter over een flinke drempel stappen. Danakrong werd neergezet als een bijzonder wrede heerser die niets schuwt om zijn honger naar macht te stillen. De moeder van Nanali weet er alles van. Maar van het een op het andere moment komt Danakrong tot inkeer en probeert hij zijn leven te beteren. Deze omslag komt uit het niets. Tenminste, daar lijkt het op. Er speelt waarschijnlijk iets met de goden, maar daar kom je in dit eerste boek nog niet achter.

Daardoor is het gedeelte waarin Danakrong de protagonist is, nogal ongeloofwaardig. Dit kan een van de afhaakmomenten zijn als je al het geweld en de wreedheid in het boek tot dan toe hebt overleefd. Ik verwacht in de rest van de trilogie nog een uitleg te krijgen over wat er zich nu precies heeft afgespeeld.

Meer magie naarmate je verder leest

Het tweede deel van de Varingholt Kronieken Dodelijke Magie – is inmiddels ook uit. Ondanks de genoemde obstakels die ik tijdens het lezen van dit eerste boek heb aangetroffen, ben ik toch best benieuwd naar hoe alles verder gaat. Magie speelt namelijk, zoals de titel verklapt, een grote rol in het geheel.

Hoewel Danakrong het gebruik van magie verboden heeft en gebruikers ervan ter dood heeft veroordeeld, zijn er meer magiërs in het verhaal dan je vermoedt. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je erachter komt wie over magie beschikt en hoe ze dat gebruiken. En dat leest erg verslavend.

Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie – Een ruwe doe-het-zelf diamant

Als Sword & Sorcery-liefhebber kan ik de minpuntjes van Verboden Magie door de vingers zien. De afwisseling in de setting, het talrijke aantal personages waar je telkens meer over leert en het gevaar waarin zij zich bevinden, was voor mij voldoende om de dikke pil uit te lezen. Als je eenmaal aan de schrijfstijl van Österberg gewend bent, zorgen zijn korte zinnen ervoor dat de landen van Varingholt zich voor je openen.

Maar wees dus gewaarschuwd. Dit boek is niet voor iedereen. Je moet een sterke maag hebben wat geweld en wreedheid betreft en ook genoegen nemen met duidelijke, ongecompliceerde helden en slechteriken. Er is ook genoeg mysterie dat nu nog niet opgelost wordt, maar hopelijk wel nog aan bod komt in de overige twee boeken. Anders zijn sommige gebeurtenissen nogal makkelijk. Zoals het verkrijgen van een magisch zwaard dat je haast onoverwinnelijk maakt en een goddelijke helpende hand waardoor je vreemde talen van de een op de andere dag kunt spreken. Varingholt Kronieken Boek 1: Verboden Magie is ergens dus nogal een ruwe diamant, waar je de kantjes in je eigen gedachten nog wat vanaf moet slijpen.

Titel: Varingholt Kronieken Boek 1: Verboden Magie
Auteur: Rolf Österberg
Uitgever: Celtica Publishing