Varingholt Kronieken 2 Dodelijke Magie recensie

Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie recensie – De strijd der goden nadert

Het eerste deel van de Varingholt Kronieken van auteur Rolf Österberg – Verboden Magie – zwierf over de Modern Myths redactie tot Sword & Sorcery-liefhebber Jeroen hem recenseerde. Het tweede deel was inmiddels ook verschenen bij uitgeverij Celtica en als Jeroen eenmaal aan een verhaal begint, moet het heel raar lopen als hij het niet ook afmaakt. En dus kan je nu zijn Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie recensie lezen. Heeft Nanali de cliffhanger uit het eerste boek overleefd? En wat hebben de goden in dit vervolg voor haar in petto?

LET OP: In deze recensie komen enkele verhaallijnen uit Verboden Magie ter sprake. Wil je geen spoilers, lees dan enkel Jeroens Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie recensie.

Aan het einde van het dikke eerste deel (590 pagina’s!) van de Varingholt Kronieken van auteur Rolf Österberg heb je de wrede wereld waarin het verhaal zich afspeelt leren kennen. De heersers van Varingholt zijn erop uit om de omliggende landen binnen te vallen, zelfs nadat de invasie van het eiland Waktura weinig opgeleverd heeft.

Dit was te danken aan prinses Nanali, de dochter van de koning van Varingholt. Zij was voor de heerschappij van haar vader gevlucht. Onderweg maakte ze vele vrienden en vriendinnen die stuk voor stuk over bepaalde vormen van magie bleken te beschikken. Samen vochten ze tegen het oprukkende leger van Nanali’s vader. Het gebruik van magie is in Varingholt zelf trouwens streng verboden, maar ook Nanali bleek meer in haar mars te hebben dan ze dacht. Of was dit het werk van het Orakel dat namens de godin Moriko tot Nanali spreekt en haar helpt haar lotsbestemming te bereiken?

Thuis in de wereld van Varingholt

In mijn recensie van het eerste deel van de Varingholt Kronieken gaf ik aan dat ik het boek al bijna een trilogie op zichzelf vond. Nanali reist van Varingholt naar Waktura en daarna verder de wereld in, wat wel drie verschillende avonturen ineen leek. Deel twee – Dodelijke Magie – voelt meer als één geheel, al kan dat ook komen doordat je de wereld van Österberg na het eerste dikke boek inmiddels goed kent.

In dit tweede deel komen de landen rondom Varingholt ook veel meer aan bod. Naast de gebeurtenissen in Varingholt zelf kom je terecht in de landen Daskiyvania, Arrnach, Ysland en Kyglish. Ook het Dodenwoud speelt een belangrijke rol en zelfs naar de Barre Archipel wordt verwezen. Maar alle plotlijnen in die gebieden en de avonturen van de personages die daar rondlopen draaien in dit deel om hetzelfde: de aankomende invasie van het leger van Varingholt.

Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie recensie – Andere personages in de spotlight

Nanali bevindt zich voor het grootste deel van die gebeurtenissen op de Oostzee, onderweg naar haar geboorteland. Ze speelt in Dodelijke Magie een wat kleinere rol, terwijl haar halfbroer Zachos een grotere rol opeist. In het eerste deel was dit juist andersom. Daarnaast volgen we de rebellie van Sivorong in de hoofdstad Varing, waar ook Arif de wisselaar zich opmaakt voor de komende oorlog.

Voorin het boek staat een handig kaartje van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt en achterin vind je een annex met alle spelers in het boek. Dat zijn inmiddels 81 personages die allemaal een grote of kleine rol spelen. En dan zijn er nog drie namen onder de noemer “goden” en twaalf dieren die je ook leert kennen. Beestmeesters hebben namelijk de magie om door de ogen van dieren te kijken en hen om hulp te vragen. De band tussen de beestmeester en het dier is sterker als hij (of zij) het wezen een naam geeft. En dus worden zij ook personages op zich.

Sterke wereldbouw, mindere karaktereigenschappen

Bovenstaande lijkt allemaal behoorlijk imposant, maar Österberg is erg goed in zijn wereldbouw. De verschillende hoofdpersonages hebben een entourage van bijfiguren om zich heen en daardoor is het niet lastig om bij te houden wat er zich allemaal waar afspeelt. Het kan er ook mee te maken hebben dat de bijfiguren meestal geen uitgesproken karaktereigenschappen hebben, maar je hen vooral herkent aan hun magische krachten.

Ik schreef in mijn vorige recensie al dat de auteur wel af en toe in herhaling valt. Vertelden de personages in het vorige deel vaak iets grinnikend, in dit tweede deel zijn ze regelmatig juist grimmig. En alle hoofdpersonages twijfelen ditmaal in gedachten aan zichzelf. Ook gebeuren er af en toe zaken die vooral bedoeld zijn om bepaalde personages op bepaalde plekken te krijgen om het verhaal voort te stuwen. Of bepaalde spelers beginnen vermoedens te krijgen van gebeurtenissen die afhankelijk zijn van de kennis van oude legendes. Er worden dan iets te makkelijk aannames gemaakt, zodat het verhaal verder kan.

Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie recensie – Iedereen wordt flink door de mangel gehaald

Maar ook met Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie heb ik me vermaakt. Ik ben dol op dikke boeken waarin verschillende verhaallijnen door elkaar lopen en je per hoofdstuk van personage wisselt. Boek twee telt ongeveer 530 pagina’s en Österberg is niet bang om zijn personages ook deze keer flink door de mangel te halen.

In Verboden Magie was het leuk om stap-voor-stap te ontdekken wat de magische krachten van de verschillende personages waren. In dit tweede deel worden nu ook magische voorwerpen geïntroduceerd. Maar wat vooral intrigeert is de rol van de goden. In het eerste deel speelden ze vooral een rol op de achtergrond. Of leek dat maar zo? In deel twee komt hun invloed veel sterker naar de voorgrond.

Moriko, Shasqua en een derde speler

Naast de godin Moriko die zich vooral tot Nanali en Zachos richt, leren we nu ook meer over de duistere god Shasqua. Ook hij lijkt zich vooral te bemoeien met één specifieke familie en dan is er nog een verrassende derde goddelijke macht die in het spel betrokken wordt. Langzamerhand komt de sluimerende verhaallijn die je in deel een al proefde, meer naar de voorgrond. Het mysterie wordt groter.

Ik wilde nu opschrijven dat dat mysterie in boek drie vast alle aandacht op zal eisen, maar als je naar de titel van dat deel kijkt – Varingholt Kronieken 3: Goden Magie – spreekt dat eigenlijk al voor zichzelf. Het derde deel wordt in september dit jaar verwacht en ik ben van plan om dat ook zeker te gaan lezen.

Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie recensie – Een serie voor Sword & Sorcery-fans

Net als op Varingholt Kronieken 1: Verboden Magie is op Varingholt Kronieken 2: Dodelijke Magie best een en ander aan te merken. Maar als je zin hebt in een lekker uitgebreid Sword & Sorcery-verhaal waarin goed en kwaad overduidelijk herkenbaar zijn, leest ook dit tweede deel moeiteloos weg. Vooral Zachos krijgt het deze keer zwaar te verduren en ook ditmaal is niemand zijn of haar leven zeker.

Het is echter vooral het onderliggende mysterie rond de magie en de goden dat maakt dat je deze serie blijft lezen als het je weet te grijpen. De prachtige covers van illustrator Dominik Broniek dragen hier ook zeker aan bij. In het derde deel zullen we er hoogstwaarschijnlijk achter komen wie het lot van de wereld bepaalt: de goden of de mensen die zij proberen in te zetten om hun macht veilig te stellen. Österberg laat genoeg hints vallen over hoe de hoofdrolspelers die door de goden geleid worden er zelf over denken. In Varingholt Kronieken 3: Goden Magie zal het tot een climax komen. Ik ben benieuwd!

Titel: Varingholt Kronieken Boek 2: Dodelijke Magie
Auteur: Rolf Österberg
Uitgever: Celtica Publishing