Vesper recensie - Modern Myths

Vesper recensie – Dystopische toekomst door genetica

Het is geen Imagine Fantastic Film Festival zonder een goede post-apocalyptische sciencefictionfilm. Deze editie vervult het Franse Vesper die rol. De maatschappij is in een nieuwe middeleeuwen beland, nadat de mensheid het ecosysteem grondig verwoest heeft. Een jong meisje, Vesper, probeert te overleven, terwijl ze droomt van een betere toekomst. Een toekomst, waarin voor iedereen genoeg te eten is. De wrede heersers uit de citadellen willen hun macht echter beschermen en deinzen nergens voor terug. Lees in onze Vesper recensie hoe deze oogstrelende scifi met David Cronenberg-achtige body horror de mogelijkheden van genetica extrapoleren.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

Vesper recensie - posterOm het falende ecosysteem van de aarde te redden, zoekt de mensheid een oplossing in genetica. Dit gaat echter gruwelijk mis: genetisch gemanipuleerde virussen en organismen ontsnappen uit de laboratoria en roeien planten, dieren en mensen uit. In de post-apocalyptische samenleving die volgt, grijpt een oligarchie de macht en regeert met ijzeren vuist vanuit hun beschermde citadellen.

De machthebbers zijn de enigen die zaden verhandelen, waardoor de rest van de overgebleven bevolking kan eten. Maar de zaden zijn genetisch gecodeerd, zodat ze slechts één oogst voortbrengen. Zo behoudt de oligarchie de macht en hun rijkdom. Terwijl de natuur buiten de citadellen prachtig, maar levensgevaarlijk is, overleven kleine groepen mensen in de modder en het vuil. Bloed is een betaalmiddel, bacteriën leveren energie en genetica is een manier om in leven te blijven. Het jonge meisje Vesper is daar bijzonder bedreven in, maar droomt van een betere toekomst.

Raffiella Chapman als Vesper

Genetische manipulatie om te overleven

Vesper (Raffiella Chapman (Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, His Dark Materials)) leeft samen met haar catatonische vader in een schamel hutje in het bos. Vergezeld van haar drone zoekt ze in de verlaten natuur naar wortels en knollen, terwijl ze in het geheim het DNA van alles wat ze vindt aanpast. Vesper legt zich namelijk niet neer bij de macht uit de citadellen en hoopt groenten en fruit te kweken dat wel geschikt is om te verbouwen en van te leven. Maar ze is maar een meisje alleen.

Af en toe kan ze niet anders dan naar haar oom Jonas (Eddie Marsan (Ray Donovan, Deadpool 2)) gaan om aan ruilhandel te doen. Deze verbitterde, cynische man heerst op zijn eigen manier over zijn familie die uit verlaten kinderen en gespuis bestaat. Hij maakt gebruik van genetisch ontwikkelde mensachtige wezens – “jugs” – maar ontdoet zich net zo makkelijk van hen. Jugs zijn in zijn ogen het leven niet waard.

Eddie Marsan als Jonas

Vesper recensie – Een ingang naar de macht

Op een dag verandert alles. Vesper ziet een “glider” uit de citadellen neerstorten en redt een van de inzittenden. Deze jongedame – Camellia (Rosy McEwen (The Alienist)) – kan haar wellicht een ingang naar de machthebbers bieden. Vesper wil haar wetenschappelijke bevindingen namelijk delen om zo aan haar armoede te ontsnappen en haar vader te redden.

Maar alleenheersers delen hun macht niet graag en het naïeve wereldbeeld van Vesper zal spoedig met de werkelijkheid botsen.

Raffiella Chapman als Vesper en Rosy McEwen als Camellia

Nachtmerries worden werkelijkheid

Vesper toont ons een toekomst waarin onze huidige nachtmerries werkelijkheid zijn geworden. Door menselijk handelen is onze wereld in een ecologische crisis gestort en de kloof tussen rijk en arm is levensgroot. Virussen hebben er vrij spel. De Franse regisseurs Kristina Buozyte en Bruno Samper bouwen een bijzondere sciencefictionwereld in hun nieuwe film. Scharrelende gesluierde vrouwen zoeken naar schroot, pulserende bomen herbergen poliepen die je leegzuigen als ze er de kans toe krijgen en vleesetende wormen en neon-gekleurde rupsen verstoppen zich in de modder. Je verwondert je in elke scène over hoe de aarde compleet veranderd is.

Het spel van de acteurs is goed, maar soms wat melodramatisch. Het maakt de emoties wat overdreven, wat niet nodig was. De body horror (denk aan David Cronenberg-films als eXistenZ) maakt namelijk dat je volledig geïnvesteerd raakt in het verhaal. Bloed, meelwormen, genetische drab en organische technologie zorgen daar wel voor. Vespers drone bijvoorbeeld is een personage op zich en raakt je emotioneel recht in je hart. Het maakt Vesper tot een bijzondere kijkervaring.

Vesper op Imagine Film Festival 2022

Vesper recensie – Bijzondere post-apocalyptische film die je raakt

In samenwerking met het InScience Film Festival kun je Vesper op 30 oktober gaan zien, met aansluitend een gesprek met wetenschappers Jeroen den Hertog en Jelmer Hoeksma. Zij zullen de thema’s in de film bespreken. Je kunt dan meteen vragen welke van de ideeën uit de film in de toekomst wellicht mogelijk zijn in de medische wetenschap en de agricultuur.

Of we daarop zitten te wachten moet je zelf maar bepalen. Uiteraard kunnen de getoonde technieken veel voor ons betekenen, maar moet het dan zo slijmerig en bloederig? De tijd zal het leren. Voor nu kun je vanuit je comfortabele bioscoopstoel genieten en griezelen van Vesper en vooral hopen dat de mensheid ook die dystopische toekomst geen werkelijkheid laat worden. Maar gezien het geweld en de gruwelijkheden in Vesper maar al te realistisch zijn, is het lastig optimistisch te blijven. Vesper is een film die je raakt…

Titel: Vesper
Regisseurs: Kristina Buozyte, Bruno Samper
Acteurs: Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosy McEwen, Richard Brake
Uitgever: Rumble Fish Productions

Vesper is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 30 oktober om 19:00 in De FilmHallen met wetenschappers Jeroen den Hertog en Jelmer Hoeksma in samenwerking met InScience Film Festival
  • 1 november om 14:10 in De FilmHallen

Tickets en tijden vind je op de Vesper-pagina.

Bekijk hier de Vesper trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

Vesper recensie: © 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Rumble Fish Productions

De zaden hebben de toekomst

Modern Myths - Vesper recensie