Vlucht van Atlantis recensie – Modern Myths

Vlucht van Atlantis recensie – Retro avonturenspel dat nooit ten onder gaat

Bordspellen hebben vaak een hoog verloop. Niet elke titel is een Catan of Stratego dat permanent als herdruk uitkomt of in nieuwe versies met aangepaste thema’s verschijnt. Veel spellen zijn, nadat de eerste versie uitverkocht is, lang niet verkrijgbaar of enkel nog tweedehands te vinden. Maar in je spellenkast hebben ze een ereplaats en komen af en toe nog eens op tafel. Zo ook Vlucht van Atlantis, een avonturenspel dat ik al speel sinds de jaren 80. Zelfs mijn dochter – inmiddels acht jaar oud – vindt het een leuk spel. Daarom in deze Modern Myths Spellenavond een retro-bordspelrecensie. Lees onze Vlucht van Atlantis recensie!

Vlucht van Atlantis recensie - packshotDe mythe van Atlantis is een vast onderdeel van verhalen van over de hele wereld. Al in het oude Griekenland vertelt de filosoof Plato over het eiland dat in oorlog is met Athene. Als de Atlanteanen door de Grieken verslagen worden en daarmee de toorn van de goden op hun hals halen, verzinkt het eiland in de Atlantische oceaan. In de verhalen en legendes die volgen wordt niet alleen getracht het bestaan van het mythische eiland te bewijzen, maar komen er ook wonderlijke wezens en magische voorwerpen vandaan.

Zo vind je in zowel de comics en films van Marvel als DC het koninkrijk terug. Bij Marvel wordt het verzonken rijk geregeerd door Namor, bij DC door Arthur Curry – Aquaman. Striplegende Mike Mignola (Hellboy) werkte mee aan de Disney-animatiefilm Atlantis: The Lost Empire en in het geweldige point-and-click adventure Indiana Jones and the Fate of Atlantis beleef je de mythe ook van dichtbij. In de sciencefictionroman Into the Drowning Deep van Mira Grant wordt Atlantis ook gevonden en in de klassieke scifi-film Cocoon uit 1985 speelt de legende een grote rol. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Vlucht van Atlantis - spelbord

In een speelgoedwinkel in de jaren 80…

Atlantis zeedraak vrijstaandWanneer ik voor het eerst in aanraking kwam met de legende van Atlantis, weet ik niet meer. Maar in een speelgoedwinkel ergens in het noorden van het land zag ik in de jaren 80 het bordspel Vlucht van Atlantis. Op de voorkant prijkt een machtige Viking met speer en schild op de boeg van een zeilschip vol met vluchtelingen. Uit het kolkende water rijst een levensechte zeelslang op en op de achtergrond brokkelt een eiland met Griekse bouwwerken af. De tekening vloeit over in een foto van het bordspel zelf, met kleurrijke eilandstukken, pionnen en plastic wezens uit de zee. Mijn jongenshart ging er sneller van kloppen.

Of mijn ouders het spel ter plekke voor me kochten, of dat ik het later voor mijn verjaardag of Sinterklaas kreeg, weet ik ook niet meer. Maar op dit moment, zeker 35 tot 40 jaar later, speel ik het spel nog steeds. Maar nu met mijn eigen dochter. Kortom, het was een aanschaf waar we echt al jaren en jaren plezier van hebben.

Vlucht van Atlantis recensie – Compleet en onbeschadigd

Inmiddels is mijn versie van Vlucht van Atlantis een beetje rafelig aan de randjes, maar is het spel nog redelijk compleet en onbeschadigd. De pionnetjes vertonen wat barstjes, maar zijn nog steeds fris rood, geel, groen en blauw. De plastic zeewezens – haaien(vinnen), octopussen, dolfijnen en zeeslangen – zijn nog in één stuk en de bootjes zitten nog allemaal compleet met hun zeil in de doos.

De landstukken waarmee je het eiland op het speelbord bouwt, zitten er ook nog allemaal in. Als mijn dochter en ik het spel opzetten en het eiland herrijst in zijn volle glorie, neem ik me altijd voor om de speciale editie van Catan aan te schaffen. Platte, kartonnen eilandstukjes leveren toch niet dezelfde sfeer…

Atlantis aan zee

Atlantis verrijst op je keukentafel

Atlantis bootje vrijstaandJe bouwt het eiland Atlantis met in het midden een ring van bergen. Daaromheen bevindt zich een ring van heuvels en de buitenste rand van het eiland bestaat uit strandstukken. In alle windrichtingen om het eiland ligt een bootje en vervolgens mag iedere speler om beurten zijn twaalf gekleurde pionnen over het land verspreiden. Voilà, Atlantis is op je keukentafel verschenen in al zijn culturele pracht en glorie. Maar dan begint de ellende.

Vlucht van Atlantis recensie – Wie begint?

Vlucht van Atlantis: Je mag zelf bepalen wie van de spelers het spel begint. Gezien het eiland meteen onder je voeten vandaan begint te zinken, kun je dit maar beter snel bepalen voor de paniek uitbreekt…

Red het vege lijf

Aan het begin van je spelbeurt mag je drie verplaatsingspunten besteden. Het water rond het eiland is namelijk zeer onrustig. Draaikolken verschijnen en het land beeft. Je eerste pionnen rennen uit voorzorg naar de bootjes en dat is maar goed ook. Na het verplaatsen kies je namelijk een landstuk uit de buitenste ring van het eiland, dat vervolgens in het water zakt. Je neemt het stuk van het bord, draait hem om en kijkt naar het symbool op de onderkant. Vervolgens verschijnt er een zeewezen, een extra bootje of een draaikolk.

De draaikolk is simpel: elke Atlanteaan die in het water ligt bij de draaikolk, wordt de diepte in gesleurd. Verschijnt er een bootje, dan kun je daar instappen om jezelf sneller in veiligheid te brengen op de eilanden aan de vier hoeken van het spelbord. Maar wees snel: er kunnen maar drie pionnen in een bootje en je medespelers willen natuurlijk eerst hun eigen vege lijf redden.

Eilandstukken - Vlucht van Atlantis

Lieve dolfijnen en echte monsters

En dan zijn er natuurlijk nog de zeewezens. Als die eenmaal op het bord verschenen zijn, komen ze in beweging door de draaischijf die je in de derde fase van je speelbeurt moet draaien. Op die draaischijf vind je drie vakjes met dolfijnen. Dit zijn de enige wezens die de eilandbewoners niet vijandig gezind zijn. Komt een dolfijn op een vakje met een zwemmende Atlanteaan (of vice versa), dan mag je meerdere van je verplaatsingspunten in het water besteden. Als je namelijk niet in een boot zit, dan kun je slechts één vakje per beurt in zee zwemmen. Met een dolfijn beweeg je sneller en ben je dus niet op een boot aangewezen.

De haaien, octopussen en zeeslangen zijn een ander verhaal. Haaien eten zwemmende Atlanteanen en octopussen sleuren bootjes de diepte in en maken van de inzittenden schipbreukelingen, dobberend op zee. Maar zeeslangen zijn natuurlijk de echte monsters. Zij vreten alles op wat zich op hun vakje bevindt: boten, inwoners en – als je dat met je medespelers afspreekt – ook de andere zeewezens.

Zeeslang, octopus, haai, dolfijn en bootje

Vlucht van Atlantis recensie – Spanning op zijn hoogtepunt

En eigenlijk bestaan de spelregels uit niet meer dan dat. Onze bordspellenliefhebber Daniel zegt regelmatig dat de simpelste spellen ook vaak de beste zijn en in het geval van Vlucht van Atlantis heeft hij ook zeker gelijk. Al snel vliegen de minuten voorbij als iedereen in rap tempo zijn pionnetjes in veiligheid probeert te brengen, terwijl het eiland steeds meer afbrokkelt en er zich een ware slachting tussen de golven afspeelt. Het spel is voorbij als het eiland volledig verzonken is en de laatste zwemmende pionnen of opgevreten zijn, of aan land hebben weten te komen. De speler die de meeste Atlanteanen in veiligheid heeft weten te brengen, wint.

Vooral in de laatste spelrondes, als er enkel nog wat heuvels en bergen over zijn, is de spanning op zijn hoogtepunt. Je laatste pionnen staan schouder aan schouder op de hoogste top van het zinkende eiland, terwijl de haaien, octopussen en zeedraken watertandend om hen heen zwemmen. In de nog overgebleven, overvolle bootjes proberen de eilandbewoners wanhopig de hoeken van het spelbord te bereiken, terwijl de dolfijnen zich uitsloven om de ronddobberende pionnen te bereiken. Het zweet staat je op de vingers.

Atlantis gaat ten onder

Een grote nostalgiefactor

Goed, Vlucht van Atlantis heeft voor mij een grote nostalgiefactor. Maar dat mijn dochter van acht het ook leuk vindt, geeft aan dat het spelsysteem tijdloos is. Dat merk je ook aan bordspelliefhebbers van mijn leeftijd die het spel eveneens in de kast hebben staan. Desnoods in een latere uitvoering, met nog meer jaren 80 design.

Het spel is blijvend leuk, al zal je het niet wekenlang achter elkaar spelen. Het kan namelijk gebeuren dat de draaischijf niet mee wil werken en de zeemonsters niet voldoende in actie komen. Als je volle boot na volle boot zonder problemen in veiligheid weet te brengen, is er toch een stuk minder aan. Er moet toch wel wat moord en doodslag aan te pas komen.

Vlucht van Atlantis - dolfijn

Vlucht van Atlantis recensie – Het bordspel herrijst als “Survive”

Vlucht van Atlantis recensie - packshotMet een beetje zoeken op internet kun je nog wel een versie van Vlucht van Atlantis vinden. Wil je die moeite niet nemen, maar het spel toch spelen, kijk dan eens naar Survive: Escape From Atlantis. Dit spel heb ik zelf nooit gespeeld, maar is overduidelijk voortgekomen uit het klassieke spel dat ik in de kast heb staan. De editie die je bij Het Spelhuis, Bol.com en Amazon.nl kunt kopen is ook de “30th Anniversary Edition”, wat overeenkomt met de tijdlijn.

Als je de omschrijving van Survive leest, zijn er wel de nodige aanpassingen gedaan. Zo zijn er pionnen met een hogere waarde om je score te maximaliseren. En de eilandstukken zijn in deze versie – net als bij Catan – helaas kartonnen tegels. Met de uitbreiding Dolphins & Squids krijg je de dolfijnen en octopussen die in mijn versie standaard zijn en kun je het spel met vijf of zes spelers spelen. Zoals gezegd kan ik je niets vertellen over het spelplezier van Survive, maar als het ook maar een beetje speelt als Vlucht van Atlantis, zou het een aanrader moeten zijn. Wacht dus niet nog eens 30 jaar om het aan te schaffen!

Voordelen: Eenvoudig spelsysteem / Verslavend / Leuke spelonderdelen
Nadelen: Kan repetitief zijn / Als de draaischijf tegenzit, zijn er momenten zonder actie

Titel: Vlucht van Atlantis
Ontwerper: J. & C. Courtland-Smith
Uitgever: Selecta Spel en Hobby Deventer
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Duur: 45 – 60 minuten
Genre: Fantasy

Vlucht van Atlantis is niet meer (of via via) te koop, maar Survive: Escape From Atlantis bij Bol.com, Amazon.nl of Het Spelhuis komt er dicht bij in de buurt:

Survive: Escape From Atlantis
Survive: Escape From Atlantis - packshotHet Spelhuis – Survive: Escape From Atlantis – € 39,99
Amazon.nl – Survive: Escape From Atlantis – € 45,99
Bol.com – Survive: Escape From Atlantis – € 50,80

Survive: Dolphins & Squids
Survive: Escape From Atlantis - Dolphins & SquidsBol.com – Survive: Dolphins & Squids – € 25,95
Amazon.nl – Survive: Dolphins & Squids – € 25,95
Het Spelhuis – Survive: Dolphins & Squids – € 19,99

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

Vlucht van Atlantis recensie: © 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Selecta