War of the Worlds Seizoen 2 recensie – Modern Myths openingsbeeld

War of the Worlds Seizoen 2 recensie – De heftige prijs van oorlog

Het tweede seizoen van War of the Worlds is te zien op FOX en Disney+ STAR. De mensheid probeert terug te vechten tegen de bewoners van Mars, die na hun invasie van de aarde in het eerste seizoen ineens verdacht stil zijn. Wetenschapper Bill Ward ontwikkelt een virus om de aliens te doden, maar alles blijkt niet zo simpel te zijn. Emily Gresham heeft contact gemaakt met de buitenaardsen die meer met ons gemeen hebben dan we kunnen vermoeden. Lees in onze War of the Worlds Seizoen 2 recensie hoe het verhaal op zeer heftige wijze verder gaat!

Let op: deze recensie bevat kleine spoilers voor het oorspronkelijke WotW-verhaal en het eerste seizoen van deze serie.

Eind 2019 verscheen het eerste seizoen van War of the Worlds op FOX. Het was een eigentijdse vertelling van het klassieke verhaal van H.G. Wells. Ditmaal vindt de invasie van de aarde door mysterieuze objecten van Mars plaats in het Europa van vandaag de dag. Een groot deel van de mensheid wordt meteen uitgeschakeld en in de post-apocalyptische wereld die volgt moeten uiteenlopende personen zien te overleven. De serie plaatst de “normale mens” in een uitzonderlijke situatie en maakt er geen heldenepos van. De wereld die jij en ik uit het keukenraam zien, is door een onbekende, buitenaardse vijand onherroepelijk verandert.

Je kunt het eerste en tweede seizoen inmiddels op “FOX”, “Ziggo Movies & Series” en “Disney+ STAR” bekijken. En dat is de moeite waard!

War of the Worlds Seizoen 2 recensie - Gabriel Byrne als Bill Ward

Meteen weer bij de les

Ik zag voor Modern Myths de eerste twee afleveringen van War of the Worlds Seizoen 2 in een drive-in bioscoop in “De Kromhout Hal” in Amsterdam. Op het grote scherm maakte het verhaal nog meer indruk, omdat de heftige gebeurtenissen waarmee dit tweede seizoen opent je meteen weer bij de les doen blijven. War of the Worlds focust zich vooral op de “War” en de consequenties die daaruit voort komen. In een oorlog is het wij of hen, ik of jij en niets anders.

Stephen Campbell Moore als Jonathan Gresham

War of the Worlds Seizoen 2 recensie – Zes maanden later

War of the Worlds Seizoen 2 pakt de draad van het verhaal zes maanden na de gebeurtenissen van het eerste seizoen weer op. Her en der hebben kleine groepjes personen zich verzameld om terug te vechten tegen de aliens. Emily (Daisy Edgar-Jones (Normal People, Pond Life)) – het meisje dat haar zich terugkreeg toen de invasie van de aarde begon – heeft visioenen van Mars. Ze heeft contact gemaakt met de aliens en dat maakt haar een buitenstaander.

Wetenschapper Bill Ward (Gabriel Byrne (The Usual Suspects, Hereditary, Vikings)) heeft autopsies uitgevoerd op de in meren en kanalen gevonden lijken van aliens, die verdacht veel van ons mensen weghebben. Hij heeft theorieën ontwikkeld die kunnen verklaren waarom de aliens baby’s van mensen meenemen. Met de kennis die hij opgedaan heeft, probeert Bill een virus te ontwikkelen dat de aliens uitschakelt, zonder schadelijk voor de mensheid te zijn. Hier grijpt de serie weer terug op het originele sciencefiction verhaal uit 1898.

War of the Worlds Seizoen 2 recensie - Daisy Edgar-Jones als Emily Gresham

Hecht je niet aan de hoofdrolspelers

Maar ook de aliens zitten niet stil. Het komt al snel tot een treffen en meteen vallen er doden. Je moet je niet teveel hechten aan de hoofdrolspelers in War of the Worlds. Iedereen kan namelijk elk moment omgebracht worden. Het maakt de serie ontzettend spannend. De oorlog tussen de mensheid en de bewoners van Mars is, zoals gezegd, dan ook precies dat: een oorlog. In deze serie vind je geen heldhaftige gevechten, maar de koude waarheid. Als je neergeschoten wordt, ben je dood. Sommige personages worden omgelegd alsof het executies zijn. Het gevaar is reëel en dichtbij.

Toch proberen sommigen de strijd op een andere manier te beslechten. Niet iedereen gelooft dat de enige manier om te overleven het volledig uitschakelen van de tegenpartij is. Dit sprankje hoop zal de rode draad van seizoen 2 vormen. Ook al is die hoop maar een heel klein lichtpuntje in het diepe duister van het verhaal. Bill wordt gedwongen een keuze te maken die je als kijker hard bij je keel grijpt.

Menselijk drama en mysterie

Het knappe van de serie zit hem ook in dit tweede seizoen in het menselijke drama dat zich tijdens de sciencefiction invasie afspeelt. Mensen vinden elkaar terug, maar hun levens zijn totaal veranderd. Is er nog wel een wereld om naar terug te keren, mochten de aliens verslagen worden? Welk trauma heeft iedereen daarbij te verwerken?

Daarnaast wordt ook het mysterie van de komst van de bewoners van Mars steeds iets meer onthuld. Dit sciencefiction element wordt ondersteund met wetenschappelijke theorieën waar we vandaag de dag ons hoofd over breken. Hou je van de wetenschap rond kwantummechanica, tijd en ruimte? Dan past War of the Worlds helemaal in jouw straatje. Als een tipje van de sluier over de invasie opgelicht wordt, komt dat als een donderslag bij je binnen. Je bekijkt het verhaal ineens in een heel ander licht.

War of the Worlds Seizoen 2 recensie - Léa Drucker als Catherine Durand

War of the Worlds Seizoen 2 recensie – Spanning in een noodtempo

Als seizoen twee is afgelopen, is een van de belangrijkste vragen beantwoord: waarom deze oorlog? Je weet wat de marsbewoners drijft en waarom ze zo oorlogszuchtig zijn. Misschien is deze onthulling niet helemaal wat je ervan verwacht. De serie kiest voor een bepaalde oplossing waarmee de verhaallijnen ook snel worden afgerond. Maar of dit einde definitief is, valt nog te bezien. Ook dit seizoen kent acht afleveringen, maar inmiddels gaan de geruchten dat er al groen licht gegeven is voor War of the Worlds Seizoen 3. Daar is nog een opening voor, want voor sommige personages is het einde wel heel abrupt. De serie voelt daarmee onaf en afgeraffeld, hoewel het wel in de lijn van het verhaal ligt dat het niet voor iedereen goed afloopt.

Laten we hopen dat deze serie uiteindelijk een trilogie wordt met een meer bevredigender einde. En dat schrijver Howard Overman (The One, Misfits) dus nog een eindplan heeft dat iets verder gaat dan hoe we nu achtergelaten worden. In War of the Worlds Seizoen 2 gaat het in ieder geval in een noodtempo van kwaad tot erger. Of er veel personages die je hebt leren kennen over zijn aan het eind van dit tweede seizoen moet je zelf achter komen. In een oorlog vallen namelijk slachtoffers en War of the Worlds houdt daar ongenadig rekening mee!

War of the Worlds Seizoen 2 is nu te zien op FOX en op Disney+ STAR. Bekijk hier een samenvatting van het eerste seizoen:

Titel: War of the Worlds Seizoen 2
Regisseurs: Ben A. Williams, Richard Clark