Boss Level recensie - Modern Myths

Boss Level recensie – Komische game film met tijdlus en non-stop actie

Films waarin de hoofdpersoon in een tijdlus vastzit, worden na de klassieker Groundhog Day regelmatig met nieuwe variaties op het thema gebracht. Denk bijvoorbeeld aan Happy Death Day, Edge of Tomorrow en Source Code. Ook Boss Level maakt er gebruik van, maar dan boordevol over-the-top actie en humor. Lees in Andrés Boss Level recensie of dit actiespektakel ook net zo briljant is als dat het er op papier uitziet!

Ninja Gaiden II – een van de meest uitdagende spellen ooit gemaakt – heeft enkele, zo goed als, onmogelijke levels. Op den duur weet je ongeveer wat je kan verwachten tijdens het spelen en overleef je de strijd tot het moment dat je net even verder bent gekomen.

Maar dan loop je tegen die ene vijand aan die je niet verwacht. Gelukkig heb je gesaved en begin je opnieuw vanaf hetzelfde punt, zoals je dit al ongeveer honderd keer eerder hebt gedaan. Vervolgens begin je weer aan deze herhaling van zetten.

Klinkt dit bekend? Het is Boss Level – nu op blu-ray en dvd – in een notendop. Denk aan Groundhog Day meets Commando. Regisseur Joe Carnahan, die we kennen van actieknallers als Narc, Smokin’ Aces en The A-Team, tekende voor de regie van het scenario van Chris en Eddy Borey.

Frank Grillo in Boss Level

Been there, done that

Roy Pulver wordt wakker van een machete die enkele millimeters boven zijn gezicht in het hoofdeinde van zijn bed belandt. Zijn one night stand rent gillend zijn appartement uit, maar Roy stapt met een grote nonchalance zijn bed uit. Licht verveeld schenkt hij met één hand een kop koffie in, terwijl hij met zijn andere hand het mes van de huurmoordenaar afweert. Na een blik op zijn horloge zoekt hij dekking en wordt zijn appartement doorzeefd door een helikopter, waarna hij van de derde verdieping uit zijn ontploffende appartement springt in een vrachtwagen met zand. En dit alles gebeurt in de eerste vijf minuten!

In een voice-over legt Roy uit dat hij dit al zeker 100 keer eerder heeft meegemaakt en worden de bijzonder kleurrijke huurmoordenaars die achter hem aanzitten geïntroduceerd. Deze krijgen hem keer op keer te pakken, waarna de ellende weer opnieuw begint. “Alsof je in een computerspel zit in een level dat je niet kan halen”. Kortom, zoals Ninja Gaiden II dus. Of dat ene level in GoldenEye.

Boss Level recensie - De huurmoordenaars

Makkelijker gezegd dan gedaan

Pulver wordt gespeeld door acteur Frank Grillo (The Purge: Anarchy, Captain America: The Winter Soldier, Jiu Jitsu), die er ontzettend slecht uitziet voor zijn 56 jaar. Al is dat misschien de stekende jaloezie die hier mijn oordeel troebleert. Gaandeweg komen we steeds meer te weten over Roys verleden en dus ook over het hoe en waarom.

Zijn ex werkt namelijk aan een zeer geheim project. Zo geheim zelfs, dat een kolonel met grootheidswaanzin ervoor moet zorgen dat het geheim blijft. Deze kolonel – Clive Ventor (Mel Gibson (Braveheart, Mad Max, Lethal Weapon)) – is uiteraard niet te vertrouwen. Om meer te weten te komen moet Roy kolonel Ventor zien te bereiken. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan.

Mel Gibson als Colonel Clive Ventor

Boss Level recensie – De tijdlus film is hip

De tijdlus film is alweer even hip. Met films als Edge of Tomorrow en Happy Death Day zijn aardige successen behaald en van een vloek op videogamefilms is ook niet echt meer te spreken. Boss Level is natuurlijk geen gameverfilming, maar wel precies waar je aan denkt bij zo’n film. Oneliners, over-the-top personages en ontploffingen; alles zit er in. Het geweld is bruut, maar met een komische noot zoals we kennen van bijvoorbeeld Deadpool.

Grillo laat hier zien dat hij meer in huis heeft dan in bijvoorbeeld Jiu Jitsu te zien was, al is dat natuurlijk niet zo heel moeilijk. Door de repetitieve insteek van de film speelt deze zich af op slechts een handjevol locaties, maar weet nog een redelijk indrukwekkende cast te presenteren.

Frank Grillo als Roy Pulver

Mel Gibson kan meer

Zo doet Mel Gibson het aardig als slechterik, ook al krijgt hij eigenlijk maar één scène waarin hij een beetje mag acteren. Jammer, want de kolonel had meer in zich gehad om hem echt te kunnen gaan haten. Michelle Yeoh (Crouching Tiger, Hidden Dragon, Guardians of the Galaxy Vol. 2) heeft een cameo als beruchte zwaardvechter die de bar van Ken Jeong (The Hangover) bezoekt, elke keer weer. Naomi Watts (Birdman, King Kong) mag opdraven als de ex van Roy die op zijn beurt weer alles wil doen om het goed te maken.

Naomi Watts als Jemma Wells

Boss Level recensie – Non-stop actie voor een grote glimlach

Elke keer helemaal opnieuw beginnen klinkt misschien saai, maar is het zeker niet. De film neemt zichzelf nergens serieus en weet er met behulp van flashbacks en voice-overs goed mee weg te komen. Het verhaal heeft niet veel om het lijf en is redelijk voorspelbaar.

Toch brengt de film precies wat je kan verwachten: bijna non-stop actie, het gevoel dat je deze game wil spelen en heel veel humor. Al werkt dit laatste misschien niet overal even goed, toch zul je bij de aftiteling nog steeds met een grote glimlach op je gezicht zitten. Game on!

Boss Level is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Boss Level
Regisseur: Joe Carnahan