Jalvin en het rijm van de Wold winactie - Modern Myths

Jalvin en het rijm van de Wold recensie – Een herkenbaar Dizary zoals je nog niet eerder zag

Auteur Patrick Berkhof is het brein achter de fantasy wereld van Dizary. Een wereld die leeft en steeds uitgebreider wordt. Auteurs als Johan Klein Haneveld en Jasper Polane schreven al boeken en op Dizary’s website kun je ontdekken wie als volgende mee gaat schrijven aan de serie. Van Berkhof zelf is de nieuwste aanwinst Jalvin en het rijm van de Wold. Dit verhaal speelt zich af in de begintijd van Dizary in de havenstad Neilpoort. Ditmaal geen bekende gezichten dus die terugkeren. Maar lees in onze Jalvin en het rijm van de Wold recensie hoe dit boek toch voelt als thuiskomen.

Kans maken op een exemplaar van deze Dizary novelle met goodiepakket? Doe mee met onze Jalvin en het rijm van de Wold winactie!

Jalvin is een faun en woont in Neilpoort. Hoe hij daar precies is gekomen, weet hij niet, maar hij droomt ervan om te gaan reizen. Als verbeeldingsversterker ziet hij de herinneringen van de mensen om zich heen en maakt hij voor iedereen die wil luisteren een persoonlijk verhaal. Maar natuurlijk wel tegen een prijs.

Wanneer een duister figuur in Neilpoort opduikt en Jalvins klanten aanvalt, kunnen alleen Jalvins herinneringen hem stoppen. Hoe kan hij Neilpoort redden als hij alleen de herinneringen van anderen kan waarnemen en niet die van zichzelf?

Een ander soort Dizary

Al vrij snel aan het begin van Jalvin en het rijm van de Wold merk je dat dit nieuwe Dizary-boek niet is zoals Patricks eerdere werken. De wereld met bewegende bruggen, doodlopende straten en lagen is nog niet zo gevormd. Begrijpelijk, want dit verhaal speelt zich ver in het verleden af. En toch is het Dizary. Je merkt het aan alles wat in het boek leeft. De sfeer die te proeven is, het vleugje magie dat soms opduikt en de opvallende personages die Berkhof op papier zet. Het is écht Dizary.

Jalvin en het rijm van de Wold recensie – Vlot en origineel

Het nieuwe boek in de wereld van Dizary is een novelle en ook dat is prettig. Het boek leest vlot weg dankzij korte hoofdstukken die altijd smaken naar meer. Ook de personages die in dit boek opduiken zijn leuk en origineel. Of het nou over roddelende bomen gaat of over een faun, Berkhof zet ze op zijn eigen manier en met zijn eigen humor op papier. Net als in de eerdere Dizary-boeken draagt die specifieke humor ook weer goed bij aan deze wereld, waardoor de herkenbaarheid terug is.

Verbeeldingsversterker

Dat Berkhofs vorige boek, Demonen van Myradé, een Indie Award won voor mooiste omslag is niet vreemd. Ook Jalvin en het rijm van de Wold is een plaatje om te zien. Bij de aankondiging van het boek mochten fans al meebeslissen over de omslag die heel mooi is geworden. In het boek worden de hoofdstukken nu vergezeld door afbeeldingen van Berkhofs hand. Niet alleen in verhaal, maar ook in beeld is Jalvin en het rijm van de Wold een verbeeldingsversterker geworden.

Jalvin en het rijm van de Wold recensie – De wereld die groeit

Natuurlijk hoop ik op meer boeken over het vredesgilde Moed en Daad uit de eerder boeken, maar een novelle op zijn tijd is zeker een prettig tussendoortje. Jalvin en het rijm van de Wold is wel iets meer geschikt voor de jongere lezers dan zijn voorgangers wat taal en verhaal betreft, maar dat maakte het lezen ervan niet minder leuk. Wie weet waar Berkhof ons nog mee verrast. Misschien een novelle om het verhaal van de personages die we al kennen uit te breiden? Of misschien een verhaal over de verre toekomst?

Een ding is zeker: Dizary groeit. Zowel de wereld als de auteurs die eraan werken. En dat maakt Dizary een plek om nog vaak naar terug te keren.

Titel: Jalvin en het rijm van de Wold
Auteur: Patrick Berkhof