Spies in Disguise recensie - Modern Myths

Spies in Disguise op blu-ray – Will Smith en Tom Holland als James Bond en Q (en duif)

Als fan van animatiefilms krijg je tegenwoordig veel om van te genieten. Alleen het afgelopen half  jaar al bespraken we SCOOB!, Frozen II, Onward, Sonic the Hedgehog en The Angry Birds Movie 2. Nu kun je hier Spies in Disguise bij optellen, een ode aan James Bond met Will Smith als spion en Tom Holland als Q. Deze film is van de makers van Ice Age en andere vrolijke animaties met dieren in de hoofdrol. En ook in deze spionnenfilm komt het dierenrijk aan bod, maar wel een beetje met de veren erbij gesleept. Lees Dirks Spies in Disguise recensie!

Blue Sky Studios is vooral bekend van hun vrolijke animatiefilms met dieren in de hoofdrol, zoals Ice Age (en de nodige vervolgen), Rio en Ferdinand. Na een jaar afwezigheid zijn ze weer terug met een spannende en kleurrijke animatiefilm: Spies in Disguise. De titel – in het Nederlands Spionnengeheimen – verraad al een beetje wat voor soort film het is. Maar verwacht geen standaard spionagefilm! De studio geeft een heel andere draai aan het duistere vak van spion. Spies in Disguise is een ode aan James Bond. Of liever gezegd aan Q, die hem van alle coole gadgets voorziet om zijn missies te voltooien.

Mijn naam is Sterling, Lance Sterling

Hij is ’s werelds beroemdste spion, agent Lance Sterling (met de stem van Will Smith (Aladdin, Gemini Man, Bright)). Hij is knap, stoer, slim en sterk en hij weet met behulp van hightech snufjes iedere missie tot een succesvol einde te brengen. Niet voor niets is iedereen dol op hem. Walter Beckett (Tom Holland (Onward, Spider-Man: Far From Home)) is het tegenovergestelde van hem. Hij werkt achterin het geheime hoofdkwartier en ontwikkelt hightech gadgets, waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Beckett is een nerd, die conflicten het liefst wil oplossen zonder teveel geweld te gebruiken. Als een harde schijf wordt gestolen met daarop alle identiteiten van alle geheim agenten, lijkt het er op dat agent Sterling de dader is. Hij wordt het doelwit van zijn eigen geheime organisatie.

Spies in Disguise recensie - Lance

Spies in Disguise recensie: Speciaal Agent Duif

Wanhopig schakelt hij de hulp in van Beckett. Maar dat pakt iets anders uit dan gedacht. Sterling drinkt namelijk van een drankje dat hem laat veranderen in een duif (?!). Het is een mooie manier om undercover te gaan, maar probeer de wereld maar eens te redden als een vliegende rat. Sterling moet nu wel samenwerken met Beckett om zijn onschuld te bewijzen en de identiteit van alle geheim agenten ter wereld veilig te stellen.

Spies in Disguise recensie - Walter en Lance duif

Van korte naar lange animatie

Spies in Disguise is gebaseerd op de grappige korte animatiefilm Pigeon: Impossible. We hoeven niet uit te leggen op welke filmreeks dit slaat. Het originele filmpje is vermakelijk en duurt iets meer dan zes minuten. Maar er een volledige film van maken is een stuk moeilijker. Toch doen regisseurs Nick Bruno en Troy Quane hun uiterste best om er een leuke film van te maken. Beide heren hebben als animatoren hun strepen verdiend bij Disney en Blue Sky. Het idee om een stoere geheim agent te veranderen in een duif is leuk bedacht. Vooral de manier waarop de superspion wordt beperkt als duif is grappig, maar op een gegeven moment heb je die grappen en grollen wel gezien. Ik heb me toch het meest vermaakt met de scènes waarin Lance Sterling zichzelf is. De jongere kijkers zullen hier vast een stuk minder op letten. Ik vind het overigens wel goed dat de film niet voor alle leeftijden is, maar voor zes jaar en ouder. Hierdoor krijgt de film toch wat meer spanning dan de gemiddelde animatie.

Spies in Disguise recensie - Duiven gedoe

Spies in Disguise recensie:
Bijna een echte James Bond film

Visueel ziet Spies in Disguise er natuurlijk prachtig uit, zeker op blu-ray. Vooral voor tekenfilms gaat mijn voorkeur toch altijd uit naar blu-ray in plaats van dvd. De opening van de film lijkt bijna op die van een echte James Bond film. Ook de locaties zijn schitterend en goed verzorgd. Net als bij de 007-films wordt de kijker meegenomen naar de meest exotische locaties van over de hele wereld. Kleuren spelen hierbij een belangrijke rol. Aan de hand van het kleurgebruik proberen de regisseurs je in de juiste stemming van de scène te brengen. En dat lukt ze ook goed. De tekenaars hebben heel goed gekeken naar de (originele) stemacteurs, Will Smith en Tom Holland. De overeenkomsten zijn duidelijk te zien. Dit geldt natuurlijk wat minder voor de Nederlandse stemmen van John Williams en Buddy Vedder, maar ook dit zal de jongere kijker niet opvallen. Voor deze recensie heb ik overigens gekeken naar de originele versie.

Spies in Disguise recensie - Killian

Veel extra gadgets

Voor de mensen die meer willen zien dan alleen de film, bevat de blu-ray een aantal extra’s. De meest informatieve is Infiltrating Blue Sky Studios. Hier worden we in het geheim meegenomen om een kijkje te nemen bij de productie van Spies in Disguise. In The Top Secret Guide to Gadgets wordt er extra stil gestaan bij de verschillende gadgets uit de film. Er wordt ook veel aandacht geschonken aan de muziek. Op het schijfje staan maar liefst twee muziekvideo’s, namelijk Then There Were Two en Freak of Nature. Van beide video’s is ook een Making of, waarin we onder andere producer Mark Ronson zien, die ook zelf een rolletje heeft in de film. In de Gallery kun je allerlei afbeeldingen bekijken, waaronder concepten van de personages en locaties. Natuurlijk mag de trailer ook niet ontbreken.

Je kunt er ook voor kiezen om de film in de Super Spy Mode te kijken. Dit is een special feature die je kan aanzetten in het hoofdmenu. Tijdens de film word je onder andere door beide regisseurs getrakteerd op leuke wetenswaardigheden.

Spionnen gadgets

Spies in Disguise recensie:
Kleurrijke film vol actie, slapstick en duivengedoe

Spies in Disguise recensie - blu-ray packshotSpies in Disguise is een leuke animatiefilm geworden, maar van mij had dat hele duivengedoe weggelaten kunnen worden. Dan was het ook een grappige en spannende film, zonder de nadruk te leggen op het dierenrijk. De makers hadden zich bijvoorbeeld nog meer kunnen focussen op de relatie tussen de hoofdpersonages, zoals dat bijvoorbeeld in The Incredibles wordt gedaan. Maar ik wil nog één keer benadrukken dat bovenstaande voor jonge kijkers veel minder belangrijk zal zijn. Die zullen gewoon genieten van deze kleurrijke film vol duiven, slapstick en actie.

Spies in Disguise is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd.

Titel: Spies in Disguise
Regisseurs: Nick Bruno en Troy Quane