Brian and Charles recensie - Modern Myths

Brian and Charles recensie – Vriendschap tussen mens en machine

Het Imagine Fantastic Film Festival is alweer bijna afgelopen. Naast een heleboel films heeft het festival ook verschillende thema’s. Een van die thema’s dit jaar is “Lab Rats!” Hier wordt gekeken naar de dood, het leven en alles daartussenin. Het gaat over anatomie én technologie. Niet alleen met film, maar ook met games, kunst en nog veel meer loopt het thema als een rode draad door het festival. Een film over een zonderlinge uitvinder die zijn eigen robot maakt, sluit dus naadloos aan op “Lab Rats!” Lees in onze Brian and Charles recensie hoe je getuige wordt van technologisch vernuft en een bijzondere vriendschap.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

Brian and Charles recensie - PosterDe vriendschap tussen mens en robot is niets nieuws in de filmgeschiedenis. Kijk bijvoorbeeld maar naar Metropolis (1927), Short Circuit (1986), Deadly Friend (1986), RoboCop (1987), Terminator 2: Judgement Day (1991), The Iron Giant (1999), de Transformers-reeks (2007 – 2017) of Alita: Battle Angel (2019).

Dat is slechts een kleine greep uit het enorme aanbod, maar het zijn allemaal voorbeelden waar mensen van vlees en bloed vriendschap sluiten – of geconfronteerd worden – met wezens van moertjes en boutjes. De thema’s in deze films zijn uiteenlopend, maar hangen vaak tegen horror en sciencefiction aan. Het is dan ook een verademing dat Brian and Charles een hele andere kant op gaat.

David Earl als Brian

De bijzondere uitvindingen van Brian

Brian Gittens (David Earl (After Live, Derek)) is een zonderlinge uitvinder die woont in een klein dorpje in Wales. Zijn uiteenlopende uitvindingen werken meestal niet, maar dat houdt hem niet tegen. Op een dag vindt hij het hoofd van een paspop en dat brengt hem op het idee om een robot te maken.

Het lukt hem niet om de machine aan de praat te krijgen, tot op een regenachtige nacht de robot het levenslicht ziet. Brian neemt de machine mee naar zijn huis. De robot is een snelle leerling en kan de volgende dag al spreken. Hij noemt zichzelf Charles Petrescu (Chris Hayward).

Brian bouwt Charles de robot

Ook robots worden gepest

Brian begeleidt zijn uitvinding met zijn eerste stappen in de wereld. Charles wordt alleen snel nieuwsgieriger en wil meer van de wereld ontdekken. Om Charles tegemoet te komen, mag hij van Brian meerijden naar het dorp. Daar wordt de grote robot ontdekt door Hazel (Louise Brealey (Sherlock, Victor Frankenstein)), de vrouw waar Brian een oogje op heeft.

Charles wil er op uit, maar dat mag niet van Brian. Hij probeert zijn vriend en uitvinding te beschermen tegen de gevaren van de buitenwereld. Helaas werkt dit allemaal averechts. Het gaat fout als Charles wordt gezien door de lokale bully, Eddie Tommington (Jaime Michie (Game of Thrones)). Hij wil de robot hebben voor het vermaak van zijn gezin. Natuurlijk weigert Brian om Charles te verkopen, maar Eddie gaat daar niet mee akkoord.

Louise Brealey als Hazel

Brian and Charles recensie – Van Sundance tot Imagine

Brian and Charles ging begin van dit jaar in première op het Sundance Film Festival en nu draait de film in Amsterdam op ons eigen Imagine Fantastic Film Festival. Het begon eigenlijk allemaal in 2017, toen schrijvers David Earl en Chris Hayward samen met regisseur Jim Archer (Big Boys) de korte film Brian and Charles maakte (bekijk hem via de link op YouTube). Het is een mockumentary over twee huisgenoten; Brian en Charles. In een winterse depressie bouwt Brian robot Charles en vanaf dat moment zijn ze vrienden, maar werken ze elkaar ook regelmatig op de zenuwen.

De korte film kreeg veel positieve reacties en vormde de uiteindelijke basis voor deze gelijknamige film. De originele Brian and Charles is krachtig in zijn eenvoud. Het blijft dan ook een uitdaging om een korte film van 12 minuten op te rekken naar een film van 90 minuten. Er is dan ineens voldoende ruimte om de personages uit te werken en dat is met de twee hoofdrolspelers ook zeker goed gelukt. Je moet de film alleen ook vullen met extra materiaal, waarmee de kracht uit de korte film verloren gaat.

David Earl als Brian en Chris Hayward als Charles

Een film met vele lagen

Ik heb mij bijzonder vermaakt met Brian and Charles. Er zit zoveel in de film. Verwijzingen naar de oude horrorverhalen rond het monster van Frankenstein, maar ook het sprookje van Pinokkio. Brian is geen Dr. Frankenstein, maar toch komt zijn uitvinding tot leven tijdens een onweersbui. En net als de oude Gepetto heeft Brian vadergevoelens voor zijn creatie.

Daarnaast vond ik de vondst van het hoofd van Charles bij de vuilnis erg lijken op de beginscène uit Alita: Battle Angel, waarin Ido het hoofd van Alita vindt op de grote vuilnisbelt. Gelukkig voor Brian is Charles geen vechtmachine, maar meer een opgroeiende puber die soms best lastig kan zijn. Ouders met opgroeiende kinderen zullen dit gedrag zeker herkennen.

David Earl en Chris Hayward in Briand and Charles

Brian and Charles recensie – More than meets the eye

David Earl kennen we voornamelijk als nietsnut Kevin uit de serie Derek en viespeuk Brian uit After Life van Ricky Gervais. Het typetje Brian Gittens bestaat al heel lang en komt ook regelmatig terug in zijn carrière. Met zijn uiterlijk verschilt hij niet veel met de eerdergenoemde personages, alleen is de Brian uit deze film niet grof in de mond. Hij is een zachtaardige excentriekeling die niemand kwaad doet.

Chris Hayward is onherkenbaar en geweldig als Charles, de grote robot met het hoofd van een etalagepop, grijze krullen, een wasmachine als lijf, vlinderdasje en een eigen wil. Hij steelt de show in de film met zijn ontwapenende kinderlijke naïviteit. Brian en Charles zijn een fantastisch koppel met herkenbare situaties, soms pijnlijke stiltes, maar vooral met hilarische en zelfs ontroerende momenten. Je kunt Brian en Charles nog zien tijdens het Imagine Fantastic Film Festival op donderdag 3 november om 14:25 uur in de FilmHallen te Amsterdam!

Titel: Brian and Charles
Regisseur: Jim Archer
Acteurs: David Earl, Chris Hayward, Lynn Hunter
Uitgever: Universal Pictures

Brian and Charles is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 3 november om 14:25 in De Filmhallen

Tickets en tijden vind je op de Brian and Charles-pagina.

Bekijk hier de Brian and Charles trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Universal

Chris Hayward als Charles en David Earl als Brian

Brian and Charles recensie - Imagine Film Festival