The Menu recensie - Modern Myths

The Menu recensie – Een meergangendiner aan zonden

De openingsfilm van het Imagine Fantastic Film Festival was dit jaar The Menu, een satire/thriller/horrorfilm over de culinaire wereld. Na een carrière van twintig jaar in professionele keukens, waaronder enkele zo op het niveau van wat er in de film gepretendeerd wordt, was André zeer benieuwd naar wat er op het witte doek opgediend zou worden. Lees in zijn The Menu recensie of wraak nog steeds het beste koud geserveerd wordt en ga deze heerlijke thriller zien op Imagine. Of vanaf 24 november, als de film in de reguliere bioscopen op het menu staat!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

The Menu recensie - PosterDe opening van Imagine Fantastic Film Festival 2022 door festivaldirecteur Chris Oosterom vond plaats op 26 oktober met The Menu van regisseur Mark Mylod (Succession, Game of Thrones, Entourage). Dit speelde mooi in op de nieuwe locatie, aangezien het Eye Film Museum is ingeruild voor onder andere de Filmhallen. Direct naast de aldaar aanwezige Foodhallen, waar de aroma’s je bij binnenkomst meteen tegemoet komen (de Ramen en de Korean Fried Chicken zijn bij deze warm aanbevolen).

Na enkele zeer fraaie festivaltrailers – welke voor mij nog steeds tot de beste in hun genre behoren – ontmoeten we “foodie” Tyler (Nicholas Hoult (X-Men: Dark Phoenix, Tolkien)) en zijn date Margot (Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit, The Northman, The New Mutants)). Het stel staat te wachten op de boot naar Hawthorne, waar het exclusieve, afgelegen restaurant van de wereldberoemde chef Slowik zich bevindt. Tyler is er al van overtuigd dat alles wat ze gaan meemaken fantastisch zal zijn, terwijl Margot een stuk nuchterder is.

Anya Taylor-Joy als Margot en Nicholas Hoult als Tyler

Een bont gezelschap rijke gasten

Margot zal dan ook degene zijn die, samen met de kijker, messcherp door de wereld van opgeklopte onzin heen zal snijden. 1250 dollar per hoofd-onzin, dat wel. Ondertussen komen de andere gasten ook aan op de aanlegplaats. Lillian (Janet McTeer (Ozark, The Woman in Black)) is een food critic die chefs kan maken en breken met haar recensies. Zij wordt vergezeld door haar redacteur Ted (Paul Adelstein (Prison Break)).

Daarnaast is er het oudere echtpaar Richard (Reed Birney (The Hunt)) en Anne (Judith Light (American Horror Stories)) en een uitgerangeerde filmster (John Leguizamo, uit zo’n beetje elke film ooit) met zijn personal assistant Felicity. De gastenlijst wordt afgerond met een trio risico-investeerders: Dave, Soren en Bryce.

The Menu - Searchlight Pictures

The Menu recensie – Een menu dat je moet ondergaan

Aangekomen op het eiland krijgt het gezelschap een rondleiding van Elsa (de fenomenale Hong Chau (Watchmen)), de Maitre d’ (rechterhand) van chef Slowik. Hier worden de Spartaanse leefomstandigheden van de werknemers op het eiland enkel door Margot (de enige “working class” tussen de rijken der aarde) als abnormaal bestempeld, terwijl de rest er overheen praat.

Eenmaal in het hippe restaurant maken we kennis met chef Slowik (Ralph Fiennes (No Time to Die, Wrath of the Titans, Harry Potter and the Deadly Hallows)). De chef voert zijn culinaire brigade aan als een sekteleider. Na elke opdracht galmt een synchrone ‘yes chef!’ door de ruimte waar Gareth Blackstock van Le Chateau Anglais jaloers van zou worden. Naarmate de avond vordert, worden de inleidende monologen van de chef op telkens nieuwe gangen, meer en meer duister. Ook de gerechten worden steeds persoonlijker, tot uiteindelijk blijkt wat het overkoepelende thema van “Het Menu” is. En dat is een levensechte ervaring.

Ralph Fiennes als Chef Slowik

Culinaire knipogen naar talloze restaurants

The Menu neemt de steeds absurder wordende “fine dining”-scene op de hak. In de film zien we verschillende stijlen van keukens die de afgelopen jaren de lijst met beste restaurants hebben aangevoerd. Zo komt de Scandinavische keuken (NOMA) voorbij, maar ook de moleculaire keuken (El Bulli, Alinea, The Fat Duck) en de Franse (The French Laundry) voorbij. Pas vanaf een van de signatuurgerechten van chef Slowik (een taco die doet denken aan restaurant Pujol) wordt duidelijk dat dit meer wordt dan een intiem avondje uit.

Na de derde gang neemt de film dan ook geen genoegen meer met satire en gaat het niet langer enkel over de gerechten. The Menu wordt een psychologische thriller die al snel omslaat naar een donkere horrorkomedie.

Nicholas Hoult als Tyler en Ralph Fiennes als Chef Slowik

The Menu recensie – Alle hoofdzonden voorbij

Wedden dat je tijdens het kijken de zeven hoofdzonden bij gaat houden? Maar naast ijdelheid, hebzucht, onkuisheid, jaloezie, vraatzucht, wraak en gemakzucht kun je makkelijk nog even door blijven gaan. Al het slechte van de mens wordt in deze film opgediend.

The Menu - trammelant in de keuken

Een restaurant als personage

Het restaurant zelf is in de film haast onderdeel van de cast en ademt mysterie uit. Hawthorne doet denken aan KOKS, een afgelegen restaurant op de Faeröer eilanden, waar ze zelf het lamsvlees voor zeven maanden drogen in een hutje. En nee, voor als je de film straks zelf aanschouwt; dat is geen grapje.

Het afgelegen eiland zorgt voor een geïsoleerde plek waar mobiele telefoons nutteloos zijn. Dat is een goede vondst, want dit soort films hebben het vaak moeilijk om de claustrofobische sfeer vast te houden door de huidige bereikbaarheid van iedereen.

Anya Taylor-Joy als Margot

The Menu recensie – Donkere satire voor voedselfans

Het acteerwerk is ook van groot belang in een film die zich hoofdzakelijk in één ruimte afspeelt. Dat zit hier wel snor; alle acteurs spelen sterk. Met name Hoult en Taylor-Joy doen het opvallend goed. Maar ook Fiennes zet chef Slowik neer als karikaturaal, zonder het er ooit te dik bovenop te leggen.

Kortom, The Menu is een aanrader. De donkere humor en de satire is misschien niet voor iedereen geschikt, maar als je dat ook maar een beetje kan waarderen, moet je hem zeker gaan bekijken. Doe dat in ieder geval ook als je gek bent op culinaire series als MasterChef, Chef’s Table en het enorme aanbod andere programma’s over voedsel en zij die daarvan houden. Kijk smakelijk!

Titel: The Menu
Regisseur: Mark Mylod
Acteurs: Anya Taylor-Joy, Ralph Fiennes, Nicholas Hoult, John Leguizamo
Genre: Satire / Thriller

The Menu is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 2 november om 19:15 in De Filmhallen
  • Regulier in de bioscoop vanaf 24 november

Tickets en tijden vind je op de The Menu-pagina.

Bekijk hier de The Menu trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Disney

The Menu recensie - Imagine Film Festival

The Menu - Mark Mylod