Ashkal recensie - Modern Myths

Ashkal recensie – Sfeervolle bovennatuurlijke Tunesische politiethriller

In de horror-thriller Ashkal worden in Tunis in 2022 – tien jaar na het begin van de Jasmijnrevolutie – langzaamaan de bouwprojecten in het district “The Gardens of Carthage” hervat. Als vervolgens het verbrande lichaam van een bewaker wordt gevonden, doen de autoriteiten dat al snel af als zelfmoord. Maar wanneer er meerdere zelfverbrandingen in snel tempo volgen, komen er meer en meer vreemde details aan het licht die niet goed te verklaren zijn. Lees onze Ashkal recensie van deze spannende politiethriller van regisseur Youssef Chebbi die vandaag nog te zien is op het Imagine Fantastic Film Festival.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

Ashkal recensie - PosterFatma (Fatma Oussaifi) is een moderne politievrouw die zich in een moeilijke positie bevindt. Haar vader leidt namelijk een commissie die onderzoek doet naar corruptie binnen de politiemacht in de tijd sinds de Jasmijnrevolutie. Hoe meer van haar collega’s voor de commissie moeten verschijnen, hoe verder Fatma geïsoleerd raakt.

De enige die met haar wil samenwerken is haar partner Batal (Mohamed Grayaâ (Black Gold, Insurrection)), een oude rot in het vak en een traditionele familieman. Samen onderzoeken ze de verbrandingen die elkaar in snel tempo opvolgen. Terwijl Tunis opnieuw in de greep van terreur is, raakt Fatma steeds meer geobsedeerd door deze mysterieuze zaak.

Fatma Oussaifi als Fatma en Mohamed Grayaâ als Batal

Atmosferisch en spannend

Regisseur Youssef Chebbi (Black Medusa) kiest in Ashkal voor een minimalistische sfeer. De skeletachtige structuren van de onvoltooide gebouwen zorgen voor een spookachtige atmosfeer. De acteurs worden vaak van een afstand gefilmd of vanuit een vreemde hoek, waardoor de spanning bij de toeschouwer wordt opgebouwd. Is er iets of iemand die meekijkt?

Tegelijkertijd moet je als kijker ook meepuzzelen om de zaak op te lossen. Personages krijgen vaak weinig introductie en uitleg, soms niet eens een naam. In de loop van de film wordt het aantal vragen steeds groter, maar krijg je als toeschouwer weinig echte duidelijkheid. Het misdaadplot wordt hierbij nooit uit het oog verloren en blijft, ondanks vreemde details, altijd plausibel en spannend.

Ashkal - Imagine 2022

Ashkal recensie – Barsten in het systeem

Met Ashkal creëert Chebbi niet alleen een spannende noir-politiefilm; hij legt ook de problemen bloot waar Tunesië nog steeds mee kampt. Omdat er weinig uitleg van de omstandigheden wordt gegeven, merkte ik dat ik zelf soms een beetje context miste.

De eerste zelfverbranding uit de film wordt door de politie al snel als zelfmoord afgedaan. Ze hebben dat immers vaker zo gezien (aldus de politie patholoog), terwijl het door mij – met mijn Westerse achtergrond – als zeer schokkend en ongebruikelijk wordt ervaren. Om dit iets beter te kunnen begrijpen heb ik mij een (heel klein) beetje in de politieke achtergrond verdiept.

Mohamed Grayaâ als Batal

De Jasmijnrevolutie

In 2010 begon de Jasmijnrevolutie, nadat een straathandelaar zichzelf in brand stak. Hij was wanhopig door de corruptie, censuur en werkeloosheid in zijn land. Deze gebeurtenis ontketenden een golf van protesten in het hele land die uiteindelijk leidden tot het afzetten van de president. De onrust breidde zich uit naar onder andere Algerije en Egypte. Het was het begin van de Arabische Lente.

Ashkal recensie - Imagine Film Festival

Ashkal recensie – Tunesische politiethriller met een stukje geschiedenis

Bovenstaande hele korte samenvatting doet natuurlijk tekort aan al het menselijk leed en de complexiteit van de revolutie in Tunesië en de jaren die daarop volgden. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om daar een analyse van te maken.

Maar ik hoop dat het andere kijkers – die misschien minder voorkennis hebben van de geopolitieke situatie dan Tunesische kijkers – helpt om de spannende puzzel van Ashkal te ontrafelen. Ga hem vandaag nog zien op Imagine! Ook leuk om te weten: Ashkal won deze editie van het filmfestival de prestigieuze “Sea Devil”, de hoofdprijs van Imagine voor de beste fantastische feature film.

Titel: Ashkal
Regisseur: Youssef Chebbi
Acteurs: Mohamed Grayaâ, Fatma Oussaifi, Hichem Riahi
Uitgever: Yellow Veil Pictures
Genre: Thriller / Horror

Ashkal is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 4 november om 17:15 in De Filmhallen

Tickets en tijden vind je op de Ashkal-pagina.

Bekijk hier de Ashkal trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Yellow Veil Pictures

Fatma Oussaifi als Fatma

Ashkal - Modern Myths