Chucky recensie - Modern Myths

Chucky recensie – De “good guy” is terug in deze killer-serie

Horrorlegende Chucky is sinds 1988 niet meer weg te denken uit de popcultuur. In dat jaar was Child’s Play voor het eerst te zien. Wie had ooit durven denken dat we in 2021 – na acht films – nog meer kunnen genieten van deze moordpop? Op FOX kun je vanaf nu elke donderdag een aflevering van de nieuwe serie Chucky zien. Modern Myths redacteur Daniel bekeek de eerste twee afleveringen om te zien of dit echt geen kinderspel is. Lees zijn Chucky recensie!

Chucky recensie - PosterDe veertienjarige Jake (Zackary Arthur (The 5th Wave)) wil kunstenaar worden en maakt een sculptuur van poppenonderdelen. Als hij op een rommelmarkt een oude Good Guy-pop vindt, denkt hij een perfecte aanvulling te hebben voor zijn kunstwerk. De omstandigheden dwingen Jake er echter toe om Chucky (Brad Dourif (Child’s Play, The Lord of the Rings: The Two Towers)) mee op sleeptouw te nemen.

Hij geeft de pop daarmee een kijkje in zijn leven. Een leven, waarin het Jake niet mee zit. Zijn moeder is overleden, zijn vader is alcoholist en dan wordt hij ook nog eens gepest op school. Dan schudden een serie tragische gebeurtenissen het plaatsje Hackensack flink op. Gelukkig is Chucky je “Friend ‘till the end”. Al komt je einde wel akelig dicht in de buurt wanneer Chucky opduikt…

Jake en Chucky

De pop met negen levens

Child's Play 1988 - Poster
Child’s Play (1988)

De angst voor het donker of voor kriebelige beestjes is prima te verklaren vanuit instinct. Toch lijkt er ook een universele angst te zijn voor clowns en poppen, waar horrorfilms maar wat graag gebruik van maken. Chucky is dan ook een echt horroricoon. In de jaren 80 was het slashergenre niet vreemd in de bioscoop. Naast legendes als Pinhead, Freddy en Jason, was Chucky niet misplaatst.

Wat volgde was een filmfranchise die al snel eenzelfde ontwikkeling doormaakte. De “scares” werden een beetje lachwekkend en films als Bride of Chucky en Seed of Chucky werden over de top horrorslashers met een lichtkomische insteek. Latere films leken toch de oorsprong weer terug te willen pakken, zonder de ontwikkelingen van het personage teniet te doen. Toen Child’s Play in 2019 een remake kreeg, leek het erop dat de franchise een nieuwe kans wilde krijgen.

Maar deze nieuwe FOX-serie pakt het anders aan. Het is een direct vervolg op de zevende film: Cult of Chucky. Niet dat je de films gezien hoeft te hebben om deze serie te volgen, maar het geeft wel net dat beetje extra.

Chucky - Wanna Play

Chucky recensie – Wil je spelen?

FOX nodigde Modern Myths uit om de eerste twee afleveringen te komen zien in een tweedehandswinkel die gevuld was met de horrorpop. Met Chucky weet je ook eigenlijk niet meer wat je kan verwachten, aangezien de films alle kanten op gaan. Chucky (de serie) lijkt echter een goede middenweg gevonden te hebben. Een verklaring hiervoor is wellicht dat Don Mancini, de schrijver van de eerste zeven films, ook bij dit project betrokken is als schrijver en regisseur. Don kent zijn personages en weet waar ze vandaan komen.

Dat merk je meteen als je Chucky kijkt. De eerste aflevering lijkt redelijk dezelfde lijn te volgen als de films, maar natuurlijk moet je in een serie de spanning anders verdelen. Don levert een script waarbij Chucky’s killerinstinct opeens heel anders wordt verkend.

Anatomie is child's play

Chucky van deze tijd

De eerste twee afleveringen focussen zich vooral op de nieuwe omgeving waar Chucky terecht komt. Je leert Jake kennen, die Chucky introduceert in de buurt van Hackensack. Je ontdekt daarbij dat Chucky al een verleden heeft in het dorpje. Wat volgt is een vreemde mengelmoes die lijkt te werken.

Het zijn vooral tieners die de hoofdrol spelen, waardoor je helaas niet ontkomt aan typetjes en soms wat overdreven acteerwerk. Maar het geeft wel iets origineels en interessants om naar te kijken. De serie is niet bang om onderwerpen als huiselijk geweld, verlies en pesten aan te kaarten.

Zackary Arthur als Jake Wheeler

Ik ben toch geen monster?

Daarnaast is er ook de tijd genomen om aandacht te schenken aan andere geaardheden. Dit alles voelt heel natuurlijk, omdat het thema’s zijn die altijd al langskwamen. Waar de eerder genoemde Child’s Play remake vooral actueel probeert te zijn met technologie, is deze serie dat met thematiek. Chucky geeft zelf aan: “Mijn kind is genderneutraal, natuurlijk accepteer ik dat. Ik ben toch geen monster?”

Brad Dourif als Chucky

Chucky recensie – Chucky and friends

Daarnaast belooft de serie nog genoeg oude bekenden langs te laten komen. Iets waar we op mogen vertrouwen bij Don Mancini, aangezien er altijd wel iemand terugkomt in de serie. Hoe en wanneer, dat wordt nog niet duidelijk. Maar dat maakt het voor de fans extra leuk om te blijven kijken.

Soms doet de serie echter net iets te hard zijn best om iedereen een achtergrond te geven. Wellicht is dit om sympathie op te wekken, maar het heeft helaas niet altijd succes. Toch mag dat de pret niet drukken. Aan het einde van de dag wil je Chucky gewoon met zijn keukenmes zien zwaaien. Moordvrij blijven die eerste afleveringen niet, maar het mag zeker meer. Iets waar we met plezier wekelijks naar gaan uitkijken!

Chucky is iedere donderdag om 22:00 te zien op FOX.

Alyvia Alyn Lind als Lexy Cross

Chucky winactie: Reageer en win een goodie pakket! (UPDATE: Winnaar bekend)

Wil je een goodie pakket met moorddadig leuke Chucky merchandise winnen? Doe dan mee met onze Chucky winactie. Reageer op een of meerdere van de social media posts die bij deze winactie horen. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

We verloten het goodie pakket onder iedereen die voor 19 november gereageerd heeft op onze social media posts. Het pakket bestaat uit een tas, shirt, mok, pet en kaarten! Je vindt ons op social media op FacebookTwitter en Instagram.

Update: En de winnaar van het goodie pakket is: Stephy (via Instagram)!

Chucky recensie - Prijzen

Bekijk hier de trailer van Chucky: