Damsel boekrecensie – Modern Myths

Damsel boekrecensie – Dame in nood neemt het heft in eigen handen

Op Netflix stream je vanaf vandaag de avonturenfilm Damsel, met Millie Bobby Brown in de hoofdrol als de stoere prinses Elodie. Roxan zag de trailer en vond het er heel goed uitzien! Ze is alvast heel erg benieuwd, maar niet zo stiekem leest ze altijd het liefste eerst het boek, voordat ze de verfilming kijkt. En ze had geluk, want Damsel is in de Nederlandse vertaling al uit bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Maar lees in onze Damsel boekrecensie hoe er hier iets bijzonders aan de hand is…

Lees binnenkort ook Roxans Damsel filmrecensie!

In een land hier ver vandaan – droog en geteisterd door honger – is Elodies vader heerser. Hij is charismatisch en charmant en geliefd bij zijn volk, maar niet erg praktisch. Daarom rust sinds de dood van haar moeder de zware taak op Elodies schouders om ervoor te zorgen dat iedere inwoner van Inophe (“enough”?) heeft wat er nodig is om de winter te overleven.

Dat wordt elk jaar echter moeilijker en hongersnood ligt altijd op de loer. Een huwelijksaanbod van de kroonprins van het rijke geïsoleerde land Aurea komt voor Elodie en haar familie dan ook als een geschenk uit de hemel. Ze zal haar geliefde land en familie achter zich moeten laten, maar kan daarmee een toekomst van welvaart en zekerheid voor haar volk en haar kleine zusje Floria garanderen. Een offer dat ze bereid is te maken. Maar tegen welke prijs?

Te mooi om waar te zijn

Eenmaal aangekomen in Aurea is Elodie overdonderd door de rijkdom en schoonheid van het land. Maar ook door de knappe prins Henry, die de man van haar dromen lijkt. Hier heeft niemand honger, zelfs de armste boer slaapt op een ganzenveren matras en heeft nette kleren. Maar alle luxe en vergulde pracht en praal kunnen de duisternis in het hart van het rijk niet lang verhullen.

De twijfel slaat toe bij Elodie als een meisje uit het kasteel van de ene op de andere dag lijkt te zijn verdwenen. En wat betekenen de fakkels die ze zag in de nacht vanuit haar raam die de berg Khaevis onheilspellend verlichtten? En wat zijn die geheimzinnige markeringen in de vorm van de letter “V”?

Damsel boekrecensie – Een draak in het labyrint

Wanneer Elodie alle puzzelstukjes van het geheim in elkaar heeft gepast, is het al te laat. De prijs die Aurea betaalt voor haar welvaart zijn de levens van de prinsessen die elk jaar geofferd worden aan de bloeddorstige draak die woont in het labyrint van de berg Khaevis. Elodie is slechts de laatste in een eeuwenlange reeks van offers…

Damsel in distress

Maar als haar leven in Inophe Elodie iets heeft geleerd, dan is het wel hoe te overleven in moeilijke omstandigheden. Zelfs een vuurspuwende draak zal Elodie er niet van weerhouden om wraak te nemen op de heersers van Aurea. Als ze het tenminste lang genoeg overleeft om te ontsnappen aan de kaken van de monsterlijke draak met een onlesbare dorst naar prinsessenbloed.

Lukt het Elodie om niet alleen het onrecht te wreken dat haar is aangedaan, maar ook de duizenden prinsessen die haar in meer dan achthonderd jaar voorgingen? Om aan de draak te ontsnappen zal ze niet alleen haar lichaam tot het uiterste moeten drijven, maar ook alle kennis en slimheid die ze tot haar beschikking heeft moeten inzetten om een weg uit het doolhof van de berg Khaevis te vinden.

Een bijzondere samenwerking

Vaak moet een boek eerst succesvol zijn, voordat grote bedrijven als Netflix het willen verfilmen. Bij Damsel heeft Netflix dat precies andersom aangepakt. Schrijfster Evelyn Skye – die al verschillende young adult en adult fantasy boeken op haar naam had staan – werd juist door Netflix benaderd om het boek Damsel te schrijven, met als basis een vroege versie van het script voor de film.

De screenwriter voor de film is Dan Mazeau (Fast X, Wrath of the Titans). Tijdens het schrijf- en filmproces wisselden schrijfster Evelyn Skye en het productieteam van Netflix, onder leiding van regisseur Juan Carlos Fresnadillo (28 Weeks Later), regelmatig gedachten en nieuwe ideeën uit.

Damsel boekrecensie – Stoer, visueel en filmisch verhaal

Het verbaasde me dan ook niet dat het Damsel boek ontzettend visueel en filmisch geschreven is. Het is ook te verwachten dat door deze samenwerking het verhaal van het boek en de film dicht bij elkaar zullen liggen. Maar de schrijfster heeft al aangegeven dat er zeker ook kleine verschillen te ontdekken zijn voor wie goed kijkt. De stoere prinsessenrol van Elodie lijkt Stranger Things en Enola Holmesactrice Millie Bobby Brown na haar eerdere grote Netflix-successen in ieder geval op het lijf geschreven.

Vanaf vandaag, 8 maart, kun je Damsel op Netflix zien. Maar lees vooral eerst het boek!

Damsel boekrecensie – Leuk weetje over Khaevis Ventvis

De drakentaal in het boek – dat “Khaevis Ventvis” heet – is een functionele taal die is bedacht door de dochter van Evelyn Skye, de dertienjarige Reese. Achter in het boek vind je diverse bijlages met een woordenboek, fonologie en zelfs grammaticale regels voor deze taal. Heb je “sindarin” en “klingon” dus al onder de knie, dan kun je nu een nieuwe fantasietaal aan je vocabulaire toevoegen.

Titel: Damsel
Auteur: Evelyn Skye
Uitgever: Luitingh-Sijthoff