De geheime scepter recensie - Modern Myths

De Boeken van Terra Fabula 6 – De geheime scepter recensie: Een zinderend vervolg

Eindelijk stond de bezorger voor mijn deur met een flinke doos. De inhoud? Het alweer zesde deel van De boeken van Terra Fabula! Een jaar heb ik in spanning gezeten na de enorme cliffhanger in boek vijf – De verborgen sleutel – en nu kon ik eindelijk verder lezen. Lees in onze De Boeken van Terra Fabula 6 – De geheime scepter recensie hoe het verhaal over William, Martha en de andere leden van het huis van het Westen verder gaat.

Meer weten of de wereld van Terra Fabula? Lees of kijk ons (video)interview met Peter DeWillis en lees ook Yvettes recensies van De verborgen sleutel en Terra Fabula deel 1 t/m 4!

Toen ik begon in De Boeken van Terra Fabula 6 – De geheime scepter, bleek dat van rustig lezen geen sprake was! In dit laatste deel van het tweeluik dat het boek vormt met De verborgen sleutel, loopt de spanning tussen de vier magische koningshuizen alleen maar verder op. En de schijnbaar onschadelijke slaaf van het Oosten – Pavel – toont zich als een ware, verschrikkelijk gevaarlijke vijand.

Op het puntje van mijn stoel vloog ik met William, Martha, haar vriend Kael de Satyr, de foltergast Malfina, Jocelyn en de toveraar Merlijn heel Europa door. De spannende race om als eerste alle aanwijzingen te verzamelen en hiermee het raadsel van de locatie van de draak op te lossen, gaat verder. Maar de groep wordt op de hielen gezeten door de maleficiërs van andere magische huizen. Wie zal uiteindelijk de draak laten ontwaken en heersen over de wereld? En wat is nu eigenlijk het duistere plan van Pavel?

Een flinke pil

Wat meteen opviel toen ik dit nieuwe boek in mijn handen kreeg, is het enorme formaat. Het lijk wel of elk boek dat DeWillis uitbrengt, dikker is! Na wat onderzoek in mijn boekenkast blijkt dit ook zo te zijn. Waar het eerste boek “slechts” 227 pagina’s bevat, is boek twee, met 385 bladzijden, al een stuk dikker. En zo kruipt het aantal pagina’s van elk nieuw deel achtereenvolgens steeds een beetje omhoog. Tot dit laatste boek – De geheime scepter – dat maar liefst 615 bladzijden telt.

Is dit een probleem? Nou, wat mij betreft niet. De verhalen zijn heerlijk geschreven en het is altijd een teleurstelling als het boek weer uit is. Maar ik kan me voorstellen dat het sommige lezers afschrikt, wat zonde is. Hopelijk kan ik hen met deze recensie overtuigen om de sprong toch te wagen.

De geheime scepter recensie – Magisch Europa

Net als in het eerste deel van het tweeluik, vliegen onze vrienden uit Terra Fabula in De geheime scepter heel Europa door in hun magische koets. Op prachtige, beeldende wijze omschrijft DeWillis bekende toeristische, historische plekken. Maar daar stopt het niet. Want waar wij gewone mensen enkel mooie paleizen zien, ziet ons reisgezelschap deuren naar verborgen werelden.

En die verborgen werelden zijn geweldig om te ontdekken met Peter DeWillis als gids. De meest fantastische taferelen verschijnen op je netvlies door de gedetailleerde omschrijvingen. En het kwam ook niet zelden voor dat ik tijdens het lezen hardop zat te lachen.

Drankorgels en meer geniale grapjes

Een voorbeeld van de vele grappige hersenspinsels van de schrijver vind je in de Narrenmarkt. William en Martha komen tijdens hun bezoek aan Herberg Vraemdegast een drankorgel tegen. Dat is geen beschonken bezoeker, maar een enorme stellage van orgelpijpen, verbonden met flessen in alle kleuren van de regenboog. Op dit vreemde instrument met zes klavieren kun je alle drankjes componeren die je maar kunt dromen. Natuurlijk is dit niet de enige grappige woordspeling of geniale vondst in het boek, maar voor de rest moet je dat natuurlijk zelf lezen.

In de voetnoten word de lezer wederom door Frumpel op de hoogte gehouden van de toeristische weetjes van de plekken die William en Martha bezoeken. Het is tenslotte erg nuttig om middenin een bloedstollend gevecht te horen over de hoeveelheid bezoekers die er in de huidige tijd komen. Of welke souvenirs je er tegenwoordig kunt kopen.

Een perfecte slechterik

De geheime scepter is niet alleen maar een komisch boek. Het verhaal is goed opgebouwd en naast grappig en magisch, is het boek ook erg spannend. In dit laatste deel van het tweeluik ontpopt Pavel zich als meer dan een onderdanige slaaf. Al in boek 5 bleek dat hij iets in zijn schild voerde en in De geheime scepter komen we er eindelijk achter hoe gevaarlijk Pavel écht is.

Om en om ervaar je het verhaal door de ogen van William, Martha en door die van Pavel. Waar het gedeelte met de koningskinderen vaak verwonderend, liefdevol of spannend is, zijn de stukken met Pavel altijd beklemmend, griezelig en onheilspellend. Elke vezel in je lijf schreeuwt keihard “nee!” bij de acties van Pavel. Want waar niemand uit het boek weet wat Pavel in zijn schild voert, weet jij als lezer precies waar hij mee bezig is. Kon je het huis van het Westen maar waarschuwen voor deze perfect geschreven slechterik!

De geheime scepter recensie – Een slot dat altijd te snel arriveert

Na de in totaal 1081 bladzijden van boek 5 en 6, is dit laatste tweeluik helaas weer uit. En het klinkt misschien vreemd met zo’n getal, maar het verhaal was weer veel te snel voorbij. Gelukkig heeft DeWillis zijn volgende boek over Terra Fabula alweer aangekondigd. Hopelijk valt Het duistere imperium snel op mijn mat!

De Boeken van Terra Fabula 6 – De geheime scepter is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel:  De Boeken van Terra Fabula 6 – De geheime scepter
Auteur: Peter DeWillis
Uitgever: Zilverbron
ISBN:  978-94-630-8449-9

Koop De Boeken van Terra Fabula 6 – De geheime scepter op Bol.com of Amazon.nl:

Terra Fabula 6 - De geheime scepterPaperback
Bol.com – De geheime scepter – € 27,50
Amazon.nl – De geheime scepter – € 27,50

© 2023-2024 Modern Myths

De Boeken van Terra Fabula - zes delen

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.