De man van rook recensie - Modern Myths

De Man van Rook recensie – Fantasy en horror in Victoriaanse tijden

De Man van Rook is het debuut fantasy-boek van schrijver J.M. Miro. Het is een ambitieus begin van de Duistere talenten-trilogie en telt meer dan zeshonderd bladzijden. Miro schetst een nieuwe wereld waarin kinderen met wonderbaarlijke talenten de grenzen bewaken tussen de wereld van de levenden en de doden. Lees in onze De Man van Rook recensie hoe die werelden uiteraard niet gescheiden blijven…

1882, Natchez, Missisippi. Charlie Ovid (heeft de schrijver echt één van zijn hoofdpersonen C. Ovid genoemd? Ja!) is een zwarte zestienjarige jongen die is beschuldigd van moord op zijn witte baas. Hoewel hij zijn leven lang geslagen en mishandeld is – en nu zelfs geëxecuteerd voor zijn vermeende misdaad – draagt zijn huid geen enkel litteken. Elke wond die hij oploopt, geneest razendsnel, al zolang hij zich kan herinneren.

Als hij uit de gevangenis bevrijd wordt door de stoere vrouwelijke detective Alice Quicke, wiens opdrachtgever Dr. Berghast hem naar het Cairndale instituut wil laten brengen, ziet Charlie een kans om meer over zijn verleden te weten te komen.

Nog meer vreemde talenten

Alice moet echter nog een ander kind opsporen; het jongetje Marlowe. Hij werd als baby gevonden in een goederentrein en stoot een spookachtig blauw licht uit dat hij zowel kan gebruiken om mensen te genezen als te verwonden. Alice Quicke heeft als taak de jongens veilig in London te krijgen, van waaruit ze naar het Cairndale instituut gebracht zullen worden.

In het instituut zullen de jongens opgevangen worden en leren om hun mysterieuze talenten te gebruiken. In het geheim en veilig verborgen op het Schotse platteland.

De Man van Rook recensie – Goed en kwaad in grijstinten

Al snel blijkt dat Alice niet de enige is die naar de kinderen op zoek is. Een ondood wezen volgt hen en laat een spoor van dood en verderf achter in opdracht van de geheimzinnige Jacob Marber, een man die lijkt te zijn gemaakt van rook. Maar achter hem lijkt een nog grotere en kwaadaardigere kracht schuil te gaan die de grens tussen de wereld van de levenden en doden wil openscheuren.

Zo begint een wilde achtervolging die voert van Amerika, door het mistige London, tot de steegjes van Tokio aan het einde van de negentiende eeuw. Het verhaald wordt verteld vanuit verschillende personages die elk hun eigen motivaties en karakter hebben.

Het geheim van het Cairndale instituut

Zo neemt J.M. Miro ons stapje voor stapje mee, terwijl Charlie, Marlowe en de andere getalenteerde kinderen die in het instituut wonen, het geheim van het Cairndale instituut proberen te ontrafelen. Ze moeten snel zijn, voordat Jacob Marber binnen weet te dringen en het te laat is.

Maar is Marber wel het grootste gevaar dat het Cairndale instituut bedreigt? En is dokter Berghast wel de onzelfzuchtige weldoener die hij beweert te zijn?

De Man van Rook recensie – Miss Peregrine meets Stranger Things

Toen ik de introductietekst van De Man van Rook las, deed het me meteen denken aan de serie Miss Peregrine’s Peculiar Children van Ransom Riggs. En natuurlijk is het idee van ongewone kinderen met vreemde talenten ook al door vele andere schrijvers gebruikt. Hoewel De Man van Rook wat sfeer en tijdsbeeld betreft, wel enigszins vergelijkbaar is met Miss Peregrine’s Peculiar Children, is het ook een stuk duisterder en schimmiger in zijn beschrijvingen.

De wereld die J.M. Miro begint op te bouwen in dit eerste deel van zijn trilogie, neigt soms naar horror of dark fantasy. De Man van Rook is dus echt een eigen verhaal, al zijn er zeker vergelijkingen te trekken met de genoemde serie van Ransom Riggs, The Umbrella Academy en Stranger Things.

Sterk begin van een fascinerende, sfeervolle trilogie

J.M. Miro weet heel beeldend een duistere en grimmige sfeer te schetsen van een wereld in Victoriaanse tijden. Tijden waarin het leven van een straatkind weinig waard is, alles verlicht is door gaslampen en waarin stoomtreinen en industrialisatie zijn intrede hebben gedaan. Het boek geeft het gevoel van een film noir met Gotische horror invloeden, waarin de motivaties van de hoofdpersonen lang onduidelijk blijven en de waarheid niet altijd zo zwart-wit is. Het plot is onvoorspelbaar en soms ingewikkeld en in dit eerste deel wordt nog lang niet alles helder over de geheimen van Cairndale en welke invloed deze zullen hebben op de wereld van de levenden en de doden.

Omdat er zoveel verschillende personages aan het woord komen in De Man van Rook, voelen sommige van hen voor mij wel nog een beetje onaf en oppervlakkig. Ze hebben naar mijn smaak soms te weinig diepgang. Maar tegelijkertijd kreeg ik ook het gevoel dat zij nog een belangrijke rol gaan spelen in de volgende delen van deze trilogie en dat we dan meer te weten zullen komen. Dus hoewel dit me soms irriteerde in het boek, maakte het me ook direct nieuwsgierig naar meer. Ik kijk dus al uit naar het volgende deel van deze trilogie.

De Man van Rook recensie – Pseudoniem van Steven Price

By Gaslight - Steven Price
By Gaslight – Steven Price

De Man van Rook is het eerste deel van de Duistere talenten-trilogie en is het eerste fantasy-boek van schrijver J.M. Miro. Maar J.M. Miro is het pseudoniem van de Canadese schrijver en dichter Steven Price. Zijn boek By Gaslight uit 2017 is een historische detective die zich afspeelt in London aan het eind van de negentiende eeuw. Net als een groot deel van De Man van Rook dus. De schrijfstijl van deze schrijver bevalt me zo goed, dat ik deze ook meteen op mijn “to read”-lijstje heb gezet, ook al is het geen fantasy.

Een grappig detail dat me opviel toen ik naar het boek By Gaslight aan het zoeken was: Het is in het Italiaans vertaald als L’uomo di fumo, wat dan weer “de man van rook” betekent. Dit terwijl De Man van Rook in het Engels juist de titel Ordinary Monsters draagt. In ieder geval is mijn nieuwsgierigheid naar meer boeken van deze nieuwe fantasy-schrijver dus gewekt!

De Man van Rook is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: De Man van Rook
Auteur: J.M. Miro