Drakenvlucht recensie - Modern Myths

Drakenvlucht recensie: elfen en draken, je kent het wel

We nemen een draak en tellen er twee elfen, een oorlog en magie bij op. Daarmee heb je in principe weer een standaard fantasy verhaal. Met Drakenvlucht vinkt auteur Salomon Corlyn bijna alle boxjes af waar een fantasy aan moet voldoen. Maar is dit ook echt een dertien-in-een-dozijn boek, of weet het Anouk toch nog te verrassen? Ze liet zich in ieder geval onderdompelen in de avonturen van de twee elfen en hun draak en ging met ze mee op hun queeste. Lees haar Drakenvlucht recensie!

Salomon Corlyn neemt ons in Drakenvlucht mee naar de wereld van elfen en draken. Niemand weet meer van het bestaan van draken af. Deze wezens horen thuis in mythes en legendes. Maar wat de wereld niet weet is dat de draken al jaren afgezonderd leven en eens in de tien jaar een trektocht maken over de wereld om zo hun volwassenheid te bereiken. Alleen vliegt er tijdens deze “drakenvlucht” een wel erg nieuwsgierig draakje mee. Na de vondst van het kleine waterdraakje Elliot storten boself Arthirdan en sneeuwelf Eyowine zich vol in het avontuur. De spanningen tussen de verschillende elfvolkeren zijn al aanwezig, maar lopen door de vondst van het draakje alleen maar op.

Met name de nachtelfen zetten alles op alles om Elliot in hun bezit te krijgen. Het uiteindelijke doel van Arthirdan en Eyowine is om Elliot weer veilig thuis te krijgen. Maar de grote vraag is waar dat thuis precies is.

Een feest der herkenning

Drakenvlucht lijkt een samenvoeging van meerdere bekende en wat onbekende fantasy verhalen. De namen van de hoofdpersonages zouden zo uit The Lord of the Rings kunnen komen. Eyowine en Arthridan vertonen wat hun naam betreft naar mijn mening wel erg veel overeenkomsten met Eowyn en Aragorn uit de boeken van J.R.R. Tolkien. De verdeling van de elfen in verschillende subgroepen is ook iets wat in meerdere fantasy verhalen omschreven wordt. Onder andere Tolkien omschrijft in The Silmarillion ook over de verdeling van elfen in bijvoorbeeld boselfen en zee-elfen. En bij het spel Warhammer zijn de elfen ook in verschillende groepen verdeeld.

Verhalen over draken zijn er ook veel te vinden, denk hierbij bijvoorbeeld aan de boeken van Eragon. Draken blijven toch altijd erg interessant om over te lezen. Maar hier is Salomon Corlyn wel vrij origineel in. De draak Elliot is namelijk echt nog een heel jonge draak met weinig levenservaring. Ik ken zo uit mijn hoofd niet een boek dat het verhaal vanuit zo’n jong drakenperspectief vertelt. Echter lijkt het moeten eten van Drakenbloemen om op energie te blijven wel weer erg op het eten van Drakenkruid uit het gelijknamige, door mij eerder gerecenseerde, kinderboek Drakenkruid.

Drakenvlucht recensie:
Spanning, maar weinig sensatie

Arthirdan, Eyowine en Elliot komen regelmatig behoorlijk in de problemen. De spannende en benarde momenten volgen elkaar in rap tempo op. Maar zo snel als de spanning wordt opgebouwd, zo snel is het ook weer weg. Zo is er een spannende achtervolging op zee, waar je als lezer al nagelbijtend op het puntje van je stoel zit. Helaas wordt er op dat moment gekozen voor een hele softe en snelle oplossing en gaat het verhaal weer rustig verder. Dit gebeurt helaas niet één keer, maar echt met enige regelmaat. Dit vind ik wel een minpunt aan het verhaal; er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden.

Het verhaal van alle kanten

Er is gekozen om Drakenvlucht te vertellen vanuit de perspectieven van zowel Elliot, Arthirdan als Eyowine. Er wordt duidelijk gewisseld tussen de personages en op deze manier kan je je goed in hen inleven. Je ziet hierdoor ook hoe Elliot langzaam verandert van een naïef, klein draakje naar een wat meer wereldwijze adolescente draak. Ook krijg je steeds meer te weten over wat er nu mis is gegaan tijdens de Drakenvlucht en waarom Elliot toch wat huiverig is om echt naar huis te keren.

De onderlinge verhouding tussen Arthirdan en Eyowine was mij van het begin af aan wat onduidelijk. Zijn het nou beste vrienden of zijn het geliefden? Gedurende het verhaal groeien ze in ieder geval steeds meer naar elkaar toe, maar blijft het toch wat onduidelijk hoe het verder met ze zal gaan.

Drakenvlucht recensie: Mogelijkheid tot verbetering

Al met al is Drakenvlucht geen slecht boek, maar het is weinig origineel. Het is het standaard verhaal van een groep personages met een queeste. Breng de ring naar Mordor, of breng de draak terug naar huis; we kennen deze verhalen ondertussen wel. Het boek is duidelijk geschreven, al zijn sommige namen wel een klein struikelblok. Maar als we dan toch een vergelijking gaan maken met Tolkien: Salomon Corlyn schrijft zo luchtig en gemakkelijk dat het verhaal wel heerlijk wegleest. Het is een echte pageturner, met helaas enkele teleurstellende eindes.

Het verhaal zelf heeft een open einde. De queeste is wellicht volbracht, maar als lezer blijf je met nog heel veel vragen achter. Hoe gaat het verder met Elliot? Hoe gaat het verder met Arthirdan en Eyowine? En nog belangrijker: wat is er gebeurd met de andere draken van de Drakenvlucht? Salomon Corlyn zorgt ervoor dat hij met dit verhaal nog een hele tijd door kan gaan. De auteur krijgt dus nog alle kans om het verhaal verder te ontwikkelen en er hopelijk iets meer spanning in te brengen. Voor nu krijgt Drakenvlucht een krappe voldoende, maar ik ben zeker wel benieuwd naar het vervolg De Stad met Twee Gezichten!

Titel: Drakenvlucht
Auteur: Salomon Corlyn
Uitgever: Uitgeverij Zilverbron