Encodya recensie – Modern Myths

Encodya recensie – Met je robot op een dystopisch cyberpunk avontuur

Indie game ontwikkelaar Chaosmonger Studio heeft met een beperkt budget een dystopisch cyberpunk point-and-click adventure uitgebracht: Encodya. Naar eigen zeggen combineert deze game de creativiteit van Studio Ghibli (Spirited Away) met de setting van Blade Runner en de humor van The Secret of Monkey Island. Dat is natuurlijk de lat erg hoog leggen. Lees daarom in Joanys Encodya recensie of de studio deze inspiratiebronnen eer aan doet!

Encodya recensie - PosterHet loont altijd de moeite om een indie-game op te pakken. Ze verrassen je vaak met hun creatieve insteek en weten dingen net even anders aan te pakken dan de games van grote studio’s. Zo nu en dan kom je zelfs een echt pareltje tegen die, wat kwaliteit betreft, niet onderdoet voor de top van de gaming industry. Geldt dat ook voor Encodya?

In dit point-and-click adventure word je als speler losgelaten in Neo-Berlin, een toekomstige versie van Berlijn. Al snel kom je erachter dat deze wereld absoluut geen Utopia is. Hoofdpersoon Tina leeft namelijk als negenjarige wees op straat, enkel vergezeld door haar oppasrobot SAM-53. Op het dak van een gebouw heeft ze een provisorische schuilplaats gemaakt. En elke dag moet ze de straat op, op zoek naar eten om in leven te blijven.

De neonlichten van Neo-Berlin

Tina en SAM-53 in een onvriendelijke wereld

Neo-Berlin wordt geregeerd door corrupte politici en grote bedrijven, waardoor de stad een cyberpunk dystopie is geworden. De straten zijn grimmig en overladen met neonlicht reclameborden en op elke straathoek staan cyberspace junkies. Dit zijn mensen die verslaafd zijn geraakt aan het leven in een alternatieve realiteit en verdwaasd rondlopen met een VR-set op hun hoofd.

Als Tina moet je je, samen met SAM-53, een weg zien te manoeuvreren door deze onvriendelijke wereld. Onderweg probeer je de geheimen van je vader te ontrafelen. Hij verdween jaren geleden spoorloos, waardoor Tina altijd heeft gedacht dat hij niet meer leefde. Maar dan komt ze erachter dat hij een geheime boodschap heeft achtergelaten in SAM. Een boodschap die vrijkomt wanneer ze tien jaar is.

De dystopische wereld van Encodya

Encodya recensie – Van Neo-Berlin naar cyberspace

Tina heeft echter niet de tijd om daarop te wachten, want de kwaadaardige burgemeester van Neo-Berlin maakt jacht op haar robot. Tina moet erachter komen wat voor geheimen haar vader verborgen hield en hoe ze zijn werk kan voltooien. Daarvoor reis je als Tina niet alleen door de straten van Neo-Berlin, maar duik je ook de virtual reality van cyberspace in.

Een immense processor

Grappige verwijzingen en easter eggs

Voordat je je eerste playthrough kan beginnen, geeft het spel je een uitgebreide disclaimer: deze game is honderd procent fictie. Als namen, plaatsen of gebeurtenissen wel erg lijken op de echte wereld, is dat puur toeval (behalve wanneer het gaat om knipogen naar de Kickstart-donateurs die de game mogelijk maakten).

Wanneer je de game echter opstart en binnen de eerste vijf minuten een poster tegenkomt voor de corrupte heerser van Berlijn – de blonde, ietwat pappige burgemeester “Rumpf” (tevens de enige in het spel met een Duits accent) – kan het je niet ontgaan op wie die gebaseerd is. Ook maakt de game er een spelletje van om de “vierde wand” te doorbreken, door personages rechtstreeks naar de speler te laten verwijzen (waar Tina dan vervolgens niets van snapt). De eigenaar van de computerwinkel heet vervolgens Dick Bates en heeft wel erg veel weg van Bill Gates. En zo zijn er nog meer verwijzingen naar mensen of locaties die je als speler zal herkennen.

Op de straten van Neo-Berlin

Encodya recensie – Een typisch point-and-click avontuur

Encodya is een typisch point-and-click avontuur, waarbij je steeds voorwerpen verzamelt waar je puzzels mee op kunt lossen. Naast Tina kun je ook SAM besturen, wat in sommige situaties een voordeel geeft. Sommige personages willen bijvoorbeeld alleen met robots praten en anderen juist alleen met mensen. Ook is SAM aanzienlijk langer dan Tina, waardoor hij bepaalde plekken beter kan bereiken.

De persoonlijkheden van Tina en SAM hebben invloed op de dingen die je kunt doen: je robot weigert bijvoorbeeld door zijn programmering de wet te breken. Hierdoor wil hij sommige opdrachten die je hem geeft niet uitvoeren. Tina daarentegen heeft daar dan weer een stuk minder moeite mee.

Laat de radertjes draaien

Help eens, SAM-53

De game geeft je de mogelijkheid te spelen op verschillende moeilijkheidsniveaus. Speel je op “easy”, dan kan SAM je hints geven wanneer je niet uit de puzzels komt. Ook kun je interactieve items uitlichten door op de spatiebalk te drukken. Dat maakt je avontuur makkelijker, waardoor je je kunt focussen op het verhaal.

Maar wil je een uitdaging, kies dan voor de “hard” modus. Hierbij kan SAM je niet helpen de puzzels op te lossen en sta je er dus alleen voor. Dat is ook erg leuk, maar de modus kan tijdens het spelen niet aangepast worden. Wanneer je er dus achter komt dat het spel toch te moeilijk – of juist te makkelijk – voor je is, zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen. Gelukkig staan er al aardig wat “walkthroughs” online, als je echt vast komt te zitten. Maar dat is je eer te na. Toch?

Cyberpunk sushi

Encodya recensie – De gameplay

De hard modus viel mij persoonlijk wat tegen. Een point-and-click game is dan ook lastig om goed in elkaar te zetten. De oplossingen voor de puzzels in Encodya zijn soms erg onlogisch, waardoor je vastloopt. Omdat het navigeren tussen de verschillende locaties veel tijd kost, wordt het al snel vermoeiend om door de laadschermen heen te klikken op zoek naar de oplossing. De easy mode is daardoor toegankelijker, omdat je de hints altijd binnen handbereik hebt, maar er niet per se gebruik van hoeft te maken.

Als speler leer je ook al snel te dubbelklikken, in plaats van te klikken, wanneer je ergens heen wilt lopen. Klik je namelijk één keer, dan wandelt Tina op haar gemak naar de plek die je hebt aangewezen. Omdat de locaties best wat diepte kunnen bevatten, kan het zo gebeuren dat je ruim een minuut aan het wachten bent, voordat ze van de ene naar de andere plek geslenterd is. Dat haalt de vaart er aardig uit, maar door te dubbelklikken rent ze gelukkig. Of je gaat automatisch naar de volgende locatie.

Tina en SAM-53 in Neo-Berlin

Een beperkt budget via Kickstarter

Encodya is gerealiseerd met behulp van een Kickstarter, maar had daardoor geen groot budget. Dit is enigszins af te zien aan de graphics. Vooral wanneer je naar het model van de hoofdpersoon Tina kijkt. Dit stoort gelukkig niet veel tijdens het spelen, want het verhaal houdt het geheel zeker vermakelijk.

Ook maakte de Kickstarter het mogelijk om, door middel van “stretch goals”, extra geheimen en easter eggs in de game te verwerken. Je kunt ze als speler tegenkomen; zo zijn een aantal van de donateurs van de Kickstarter zelfs in de game te zien. Op posters, of bijvoorbeeld met naam in het telefoonboek dat Tina kan raadplegen.

Encodya recensie - Tina en SAM-53

Encodya recensie – Een echte cyberpunk dystopia

Al met al is Encodya een leuke indie game, waar je al snel aardig wat uren in kunt besteden. Vooral wanneer je je tijd neemt om elk geheim en elke easter egg op te sporen. De invloeden van de films en games die dit spel geïnspireerd hebben, is er zeker in terug te zien. Maar het niveau van die bronnen haalt het niet.

Het verhaal leidt je door verschillende aktes, waarin je steeds meer te weten komt over de wereld en de personages. Omdat het tempo vrij laag ligt, wordt het spel nergens echt spannend, maar Encodya heeft genoeg grappige momenten en een creatieve “worldbuilding”, waardoor je je er zeker mee kunt vermaken. En, zoals het een echte cyberpunk dystopie betaamt, zet het verhaal je aan het denken over hoe onze toekomst er uit zou kunnen zien, inclusief onze relatie met artificiële intelligentie en technologie in het algemeen.

Encodya is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, pc en mobile. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Toffe cyberpunk wereld / Maatschappijkritische humor / Vermakelijk verhaal
Nadelen: Traag / Wat onhandig spelsysteem / Grafisch niet top