Digimon Survive recensie - Modern Myths

Digimon Survive recensie – Een nieuwe ervaring voor elke Digimon-fan

Na flink wat problemen is het Bandai Namco dan toch gelukt om een nieuw Digimon-spel op de markt te brengen. Digimon Survive is een visuele roman met rpg-elementen. Vergis je niet in de schattige monsters die op de voorkant van het doosje staan, want jouw keuzes vormen het verhaal én de mogelijke doodsoorzaak van je metgezellen. Lees in onze Digimon Survive recensie of en hoe Daniel deze nieuwe spelervaring overleefde!

In Digimon Survive speel je als Takuma Momozuka die op schoolkamp gaat. Eenmaal op locatie besluiten hij en wat anderen op onderzoek te gaan. Al snel raken ze verdwaald en stuiten ze op vreemde fenomenen. Zo sneeuwt het in de lente, groeien er bloemen die niet in het seizoen thuishoren en komen rotsformaties tot leven om hen aan te vallen. Heeft het iets te maken met de legende over de Kemonogami?

Hun redding komt uiteindelijk in de vorm van vriendelijke wezens die zich bij hen aansluiten. Ieder personage krijgt zo’n wezentje en vormt er een band mee. En terwijl ze proberen te ontdekken wat er allemaal aan de hand is, dreigt het gevaar overal.

Takuma

Eerder dan Pokémon

Digimon - de animatieserie
Digimon de animatieserie

Sinds de jaren negentig zijn series waarin mensen samen met bijzondere wezens strijden niet meer weg te denken. Pokémon is inmiddels zo groot dat vrijwel iedereen er wel iets over weet. De enorme populariteit van de “pocket monsters” heeft geleid tot veel spellen en animatieseries met eenzelfde concept in de hoop mee te liften op het succes.

Ten onrechte wordt Digimon vaak in die hoek gezet, terwijl de release van die franchise vrijwel tegelijkertijd was met Pokémon (discutabel zelfs eerder als je de tamagotchi-achtige Digimon ook meerekent).

Agumon bursting with energy

Digimon Survive recensie – Wat is Digimon?

Digimon onderscheidt zich van zijn tegenhanger Pokémon door een aantal elementen. Zo was de animatieserie een daadwerkelijk geheel met een begin en een einde. Mensen kregen een band met één Digimon en de Digimon kunnen talloze keren evolueren in verschillende wezens. Kenmerkend was ook dat Digimon kunnen praten als mensen.

In Japan is momenteel de nieuwste serie bezig: Digimon Ghost Game. Het is alweer het negende seizoen. En waar Pokémon al ruim duizend afleveringen vordert met een tienjarige Ash, zie je in (bijna) elk seizoen van Digimon een compleet originele cast met een eigen verhaallijn.

Digimon Survive- Professor

Een visuele roman

De nieuwe game Digimon Survive zou je gemakkelijk als weer een nieuw seizoen van de serie kunnen beschouwen. Omdat er gekozen is voor een “visual novel” (visuele roman), ben je een groot deel van je tijd bezig om gesprekken te voeren met andere kinderen die ook willen weten wat er aan de hand is. Het verhaal is ingedeeld in verschillende hoofdstukken (parts) en telkens kom je weer een beetje dichter bij de waarheid.

Opvallend zijn de overeenkomsten met het allereerste seizoen van Digimon, zoals bijvoorbeeld het schoolkamp, de sneeuw en de hoofdrolspeler die een Agumon als partner heeft. Maar het is duidelijk dat dit spel meegegroeid is met zijn doelgroep. De thema’s zijn volwassener en de gebeurtenissen zijn soms best heftig. Het spel is niet bang om daarin wat risico te nemen. Ook de verhaallijn wordt niet op alle vlakken voorgekauwd; de makers hebben er vertrouwen in dat hun publiek sommige onderdelen zelf kan invullen.

Takuma - What in the World

Een goede game met slechte reviews

Bij de release werd Digimon Survive overspoeld door slechte beoordelingen die, voornamelijk, door mensen werden gegeven die het spel niet hadden gespeeld. Fans wachtten namelijk al jaren op een nieuw Digimon-spel en toen Survive – met een flinke omweg – eindelijk op de markt kwam, was er teleurstelling dat het om een visual novel bleek te gaan.

Enerzijds is dit begrijpelijk, maar anderzijds is het ook een beetje flauw een spel te beoordelen dat je niet hebt gespeeld alleen omdat het is wat het is. In eerste instantie was ik ook een beetje huiverig toen ik hoorde dat het een visual novel betrof. Ik heb er weinig gespeeld en kende die vorm alleen van mensen uit mijn omgeving. Je krijgt ellenlange dialogen en af en toe een keuze die het verhaal beïnvloed. Dat leek me niet heel spannend.

Minoru

Digimon Survive recensie – Gewaagd verhaal met prima rpg-elementen

Takuma & AgumonMaar toch liet ik me niet tegenhouden het spel te kopen. Als enorme Digimon-fan pak ik alles aan wat van de franchise uitkomt en als ik daarvoor een visual novel moet spelen, dan doe ik dat. En hoewel het verhaal langzaam op gang komt en het even duurt voor je de eerste Digimon tegenkomt, was ik al snel geboeid door de ontwikkelingen. Zoals benoemd is het echt alsof je naar een nieuw seizoen van de serie kijkt, alleen heb jíj nu invloed op het verhaal.

Bovendien is dat verhaal veel volwassener en verloopt het vlot. De rpg-elementen waren voor mij precies genoeg. De gevechten tussen Digimon zijn iets uitgebreider dan de standaard “turn-based games” die je in bijvoorbeeld Digimon Cyber Sleuth ziet of bij het gemiddelde Pokémon-spel. Doordat je met Digimon over een veld kan bewegen en je meer schade doet door in de rug aan te vallen, ben je continu strategisch bezig. En dat is uitdagend.

rpg-elementen in Digimon Survive

Nieuwe kans voor oude Digimon

Voor de Digimon-partners is gekozen om wat oude Digimon nieuw leven in te blazen. Klassieke wezens als Floramon en Syakomon krijgen een nieuwe kans en worden in een heel nieuw daglicht geplaatst. Natuurlijk kan je niet om Agumon heen, maar nu hij drie verschillende evolutieroutes heeft, geeft het je wel weer kans om iets nieuws uit te proberen.

Vrijwel alle Digimon zijn een goede keuze. Het enige kritiekpuntje zou Lopmon kunnen zijn. Hoewel dit konijnachtige wezen enorm schattig is, is zijn verhaallijn al vaker gebruikt in Digimon en is zijn evolutielijn niet heel bijzonder. Maar het is een leuke knipoog (zoals wel meer elementen in de game) en geeft hem een grote rol (zoals zijn broer Terriermon had in Digimon Tamers (het derde seizoen)). Tegelijkertijd is hij daardoor ook minder origineel.

Tyrannomon

Digimon Survive recensie – Meerdere eindes

Iedereen die Digimon Survive speelt zal de eerste keer een verhaal doorlopen dat redelijk vaststaat. Een aantal van je vrienden gaan het einde niet halen, hoe hard je ook je best doet. Wanneer je het verhaal eenmaal hebt doorlopen, maak je kans op het “ware einde” dat je bereikt door iedereen in leven te houden.

Er zijn niet heel veel Digimon toegevoegd aan het spel en om je verzameling compleet te maken, zal je alle drie de originele eindes én het ware einde moeten spelen. Dat is zelfs voor deze fan wat veel gevraagd.

Kaito

Twee keer gespeeld

Uiteindelijk heb ik me twee keer gewaagd aan het verhaal van Digimon Survive. Eén keer speelde ik het op mijn eigen manier en de tweede keer ging ik voor het ware einde. Het spel biedt gelukkig genoeg mogelijkheden om de speeltijd te verkorten. Zo kun je de dialogen vooruitspoelen en kun je gevechten op de automatische piloot zetten. Kies je daarvoor, dan hoef je je alleen te focussen op de verschillen met de eerste keer. Maar dit haalt wel iets van het plezier in het spelen weg.

Daar komt ook nog bij dat de drie originele eindes niet heel veel van elkaar verschillen en je vaak maar één of twee nieuwe Digimon geven, wat het niet echt de moeite waard maakt. Wel kun je vanaf dat moment het spel opnieuw spelen met alle Digimon uit een eerdere ronde (waardoor je dus ook flink sterker bent). Dat is een meevaller, maar haalt ook weer uitdaging weg.

Agumon

Digimon Survive recensie – Het ware einde

Uiteindelijk vond ik het de moeite wel waard om het spel twee keer te spelen. Het ware einde duikt namelijk wat dieper in de Digimon-lore die vaker wordt aangestipt in de Digimon-animatieserie. En er duiken genoeg bekende gezichten (van Digimon) op voor fans van het eerste seizoen. Ben je echt geen fan van Digimon of visual novels, dan zal deze game even doorbijten zijn. Maar in zijn genre is het een goed spel en zeker waard om gespeeld te worden.

Bovendien kunnen de fans van Digimon Cyber Sleuth hun hart ophalen. Het was nooit de bedoeling van de makers om helemaal van dat pad af te wijken. Een vergelijkbaar spel is ook nog steeds in de maak. Digimon Survive kan je eigenlijk het beste zien als een spinoff-spel. Meer Digimon in een ander jasje. Ik heb ervan genoten en wacht geduldig af tot ik opnieuw terug mag keren naar de digitale wereld!

Digimon Survive is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch, Xbox One, PlayStation 4 en je pc. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Volwassen verhaal / Uitgebreide Digimon-gevechten / Meerdere eindes
Nadelen: Vaak opnieuw spelen voor alle Digimon / De visual novel-stijl moet je liggen