Abzû recensie - Modern Myths

Abzû recensie – Een game die je in het diepe laat duiken

Niet elke game speel je voor de spanning en sensatie. Soms ben je juist toe aan een spel waar je je op je gemak kunt onderdompelen in een nieuwe wereld en, begeleid door mooie muziek en prachtige cinematics, een verhaal kunt verkennen. Abzû is precies zo’n game. In deze adventure game uit 2016 duik je diep de onderwaterwereld in en puzzel je zelf het verhaal bij elkaar. Lees onze Abzû recensie! 

Abzû stond als cult-klassieker al lang op mijn gamelijstje om een keer te verkennen. Het spel is gemaakt door Giant Squid Studios, opgericht door Matt Nava. Die zul je misschien wel kennen van de game Journey (2012), een andere adventure game waarin je als speler een wijde wereld kunt verkennen. Ook de componist van Journey – Austin Wintory – heeft zich bij het team aangesloten om de soundtrack van de game te maken. Dat belooft natuurlijk al veel goeds!

Abzû is beschikbaar voor de Nintendo Switch, PC, PlayStation 4 en Xbox One. Het spel is vanwege de driedimensionale aard het beste te spelen met een controller, maar ook met het toetsenbord is het spel goed te bedienen.

Babylon in de diepzee

Stap in de flippers van een duikpakwezen

In Abzû stap je in de flippers van een wezen dat een combinatie lijkt tussen een mens en een duikpak. Je wordt wakker in de oceaan, en wanneer je boven water kijkt zie je niets dan uitgestrekt water om je heen. Er zit niets anders op: je duikt naar beneden.

Daar ontdek je van alles. Van vissen tot zeezoogdieren en natuurlijke grotten en verzonken ruïnes van een oude beschaving. Maar wie ben je? En wat kom je doen in deze schilderachtige wereld?

Wat schuilt er in de diepzee

Abzû recensie – Zoek het zelf maar uit

Als speler krijg je in Abzû vrijwel geen uitleg. Dat kan even wennen zijn voor RPG-spelers. Je wordt ondergedompeld in de wereld van het spel en moet zelf maar ontdekken wat je missie, identiteit en doel is. En dat alles zonder dialoog! Ook de bediening van je personage moet je grotendeels zelf uitvogelen. In het begin van de game kom je in een ondiepe zee terecht, waar je op je gemak de besturing kunt ontdekken en rondjes kunt zwemmen om te wennen aan de camera en bewegingen.

Die besturing is overigens niet altijd vanzelfsprekend. Omdat je personage onder water zwemt en de game volledig driedimensionaal is, kun je werkelijk alle kanten op. Het helpt niet dat de instellingen automatisch al “omgekeerd” staan, waardoor onder boven is en vice versa. Dat zorgt ervoor dat je soms instinctief volledig de verkeerde kant op zwemt. Gelukkig kun je die instellingen eenvoudig aanpassen, waarna het spelen (in mijn beleving) een stuk natuurlijker aanvoelt.

Verken de fantasie van Matt Nava

Terug naar Babylon

Abzû laat je – in de stijl van Journey – vrij om het verhaal zelf te verkennen. Alle informatie die je krijgt, is visueel. Zo kom je op je reizen oude ruïnes tegen met opvallende wandschilderingen waar je een deel van het verhaal uit op kunt maken. Tijdens het spelen viel het me daarbij op dat de kleuren en ontwerpen van deze ruïnes veel leken op het oude Babylon. Vergelijk ze maar eens met de Ishtar poort!.

Ook de soundtrack geeft weg waar de makers hun inspiratie vandaan haalden. De titels van de verschillende tracks zijn regels uit de “Enuma Elish”, de ontstaanslegende van de Babyloniërs. Daarin is Abzû de oergod van het zoete water. “Abzû” betekent in het Akkadisch trouwens letterlijk genomen “diep water”, wat perfect bij de game past! Terwijl je als speler de ruïnes verkent, vraag je je af welke geschiedenis je personage met die vergane beschaving heeft. In die zin heeft het spel dus ook veel weg van zijn voorganger, Journey.

Abzû zeekoe

Abzû recensie – Vrolijke robotjes als metgezellen

Hoewel er in het spel niet gesproken wordt, kun je soms wel met je omgeving communiceren. Onderweg kom je bijvoorbeeld robotjes tegen die op je lijken. Ze helpen je tijdens je reis om barrières te doorbreken. Je personage weet hoe ze gerepareerd en geactiveerd moeten worden, waarna ze met je meezwemmen op je avonturen.

En hoewel zowel jij als de robotjes niet spreken, reageren ze wel op je bewegingen en handelingen. Maakt je personage een scan, dan maken zij een vrolijk geluidje. Dat zorgt dat je toch een beetje aan ze gaat hechten. Naast de zeewezens, sta je er in de onderwaterwereld namelijk verder alleen voor.

Net als in de East Australian Current

Er gebeurt van alles onder water

De game is inmiddels alweer een paar jaar oud, maar aan de graphics is dat niet af te zien. Er zijn veel soorten zeedieren in de game geprogrammeerd, die allemaal hun eigen leventje leiden onder water. Zo zie je roofvissen jagen, scholen van dolfijnen en walvissen zwemmen en kun je een lift krijgen van een trage zeekoe. Ook volg je telkens het spoor van een grote witte haai, die niets van jou of je robotvriendjes moet hebben.

Vind je een rots waar je kunt mediteren, dan kun je je camera de verschillende zeewezens die je hebt ontdekt laten volgen. Dat is ontspannend en leuk, want als je goed oplet, zie je van alles gebeuren onder water.

Abzû recensie - Haai

Abzû recensie – Van kalme tot euforische muzikale momenten

De game is vergezeld van prachtige muziek van de hand van Austin Wintory, variërend van heerlijk kalm (ik zet de soundtrack nog regelmatig op) tot meeslepend en intens. Daardoor weet de game je gevoel prachtig te bespelen. Het gaat van rustige scènes waar je op je gemak een onderwatergrot verkent, tot het unheimische gevoel dat de diepzee je geeft. Ook zijn er euforische momenten wanneer je in een stroomversnelling achter vissen aan jaagt.

Alles wordt begeleid door die schitterende soundtrack. Gecombineerd met de stilistische kunststijl, waar kleurgebruik centraal staat, is elk frame een pracht om te beleven.

Abzû walvis

Korte speelduur als je haast hebt

Abzû laat je vrij om, zo lang als je wilt, in de onderwateromgevingen rond te dobberen. Maar wanneer je niet al te veel je tijd neemt, kom je uit op een speelduur van anderhalf tot twee uur. Het is dus een spel dat je in één gamesessie uit kunt spelen.

Dat betekent niet dat het spel niet veel te bieden heeft. Er gebeurt in die twee uur namelijk van alles. Je zwemt met walvissen in open zee, duikt naar de bodem van de oceaan en verkent zonovergoten, verzonken kathedralen. Het loont om elk hoekje van de game te verkennen, want je komt steeds nieuwe dingen tegen.

Diep in de zee

Abzû recensie – Een prachtig, intrigerend avontuur!

Het spel bouwt op naar een spannende finale vol puzzels, waar je finesse met de besturing zo nu en dan op de proef wordt gesteld. Toch is het een spel dat je eerder speelt voor de ontspanning en het verhaal, dan voor de uitdaging. Je personage kan niet sterven, waardoor eventuele foutjes je worden vergeven. Zowel de casual speler als de doorgewinterde gamer kan uit Abzû dus zeker twee uur vol plezier halen.

Omdat het spel zo min mogelijk uitlegt, moet je als speler zelf je conclusies trekken over het verhaal en de boodschap. Dat maakt Abzû des te intrigerender. Het zorgt ervoor dat je je echt onderdeel van het verhaal gaat voelen. Ik speelde het spel zelf in korte etappes, waardoor ik me er eenvoudig een paar dagen mee zoet kon houden. Abzû is een game waar je de tijd voor kunt nemen en waar je een prachtig avontuur voor terug krijgt!

Abzû is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Totale vrijheid om het spel te verkennen / Intrigerend verhaal
Nadelen: Korte speelduur als je doorzet / Geen uitleg of hulp

Titel: Abzû
Ontwikkelaar: Giant Squid Studios
Uitgever: 505 Games
Gespeeld op: PC
Genre: Adventure / Fantasy

Modern Myths Shop

Koop Abzû via Bol.com:

Abzû packshot PS4PlayStation 4:
Bol.com – Abzû – € 32,-

Abzû packshot XboxXbox One:
Bol.com – Abzû – Momenteel niet verkrijgbaar

Abzû packshot Nintendo SwitchNintendo Switch:
Bol.com – Abzû – Momenteel niet verkrijgbaar

Abzû packshot PCPC:
Bol.com – Abzû – € 26,29

Lees meer Modern Myths-recensies!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Giant Squid Studios

Rijkdom aan vissen

Wonder der walvissen

Joany Taanman

Van kinds af aan is Joany Taanman (1993) geboeid door verhalen. Op haar negende maakte ze een stripverhaal over haar hond die op magische wijze superkrachten kreeg. Sindsdien gaan tekenen en verhalen bedenken voor haar hand in hand. Ze is geboeid door fantasy: van games en boeken tot urenlange video-essays op YouTube die elk detail van deze media uitpluizen. Het moet hierbij niet te grimmig en grauw worden; een goed verhaal moet ook hoop kunnen geven.

Haar favoriete boekenreeks is His Dark Materials, al komt de Gentleman Bastard serie ook aardig in de buurt. Ze kan onbeperkt genieten van Pirates of the Caribbean (alleen de eerste drie) en Full Metal Alchemist: Brotherhood. Ook de Dragon Age en The Witcher games zijn haar zeer geliefd. Haar andere grote passie is geschiedenis. Ze kan zichzelf uren verliezen in de lore van een slim opgebouwd verhaal, of in games met een historisch tintje zoals de Assassin's Creed reeks.

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.