ET 40th Anniversary recensie - Modern Myths

E.T. 40th Anniversary recensie – Na 40 jaar nog steeds kippenvel

Het is 40 jaar geleden sinds E.T. the Extra-Terrestrial in 1982 in de bioscoop verscheen. Heb je nog nooit van E.T. gehoord, dan kom je echt van een andere planeet. Dit tijdloze verhaal van regisseur Steven Spielberg weet nog steeds generaties aan de buis te kluisteren. Ditmaal verschijnt de film voor het eerst op 4K Ultra HD (en blu-ray) in een 40th Anniversary editie. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar mocht je E.T. nog nooit hebben gezien – of wil je hem graag nog een keer kijken – ga dan voor deze versie. Lees in onze ET 40th Anniversary recensie hoe deze bijzondere film er nog nooit zo mooi en scherp heeft uitgezien!

Ik was een jaar of tien toen E.T. the Extra-Terrestrial in 1982 in de bioscoop verscheen. Rond diezelfde tijd draaide ook de film Annie. Ik weet niet meer waarom, maar ik heb uiteindelijk Annie in de bioscoop gezien en E.T. niet… Ik vond Annie een leuke film, maar heb het altijd jammer gevonden dat ik E.T. niet op het grote scherm heb gezien. Maar mijn buren hadden een illegale versie van de sciencefictionfilm op VHS in hele slechte kwaliteit. Ondanks dat was het avontuur adembenemend.

Inmiddels heb ik E.T. in de afgelopen 40 jaar via verschillende media gezien en een paar jaar geleden eindelijk ook in de bioscoop. Met de nieuwe 40th Anniversary Edition op 4K Ultra HD komt E.T. nu ook volledig tot zijn recht in je huiskamer. Daarnaast bevat de disc ook nog eens heel veel mooie extra’s en zijn er twee Special Edition Gift Sets verschenen, waarvan eentje volledig in jaren 80 stijl!

E.T. phone home

Buitenaards sprookje

Een groepje buitenaardse wezens onderzoekt onze planeet. Dat blijft niet onopgemerkt en al snel verschijnen Amerikaanse overheidsagenten bij de landingsplek. In alle haast slaan de wezens op de vlucht in hun ruimteschip. In de chaos vergeten ze een van hun bemanningsleden. Het wezentje is alleen op een onbekende planeet en besluit op onderzoek uit te gaan.

In een typische Amerikaanse buitenwijk ontmoet hij hier de jonge Elliott (Henry Thomas (Gerald’s Game, The Haunting of Bly Manor)). Wanneer Elliott de ontmoeting vertelt aan zijn moeder (Dee Wallace (Critters, 3 from Hell)) en zijn oudere broer Michael (Robert MacNaughton (Frankenstein vs. the Mummy, A Place to Call Home)), gelooft niemand hem. De volgende dag probeert Elliott het wezentje in huis te lokken en blijken ze een bijzondere connectie met elkaar te hebben. Uiteindelijk laat Elliott het wezentje zien aan zijn broer en zijn zusje Gertie (Drew Barrymore (Ever After, Charlie’s Angels, Donnie Darko)) en besluiten ze het te houden.

Drew Barrymore als Gertie in E.T. the Extra-Terrestrial

ET 40th Anniversary recensie – Even naar huis bellen…

Het duurt niet lang voordat het buitenaardse wezen Engels leert en zichzelf “E.T.” noemt. Hij laat de kinderen weten dat hij contact wil maken met zijn eigen volk door te zeggen: ‘E.T. Phone Home’. Tijdens Halloween smokkelen de kinderen E.T. uit huis, zodat hij een signaal kan sturen naar zijn soortgenoten. Zonder contact met zijn volk gaat de gezondheid van E.T. namelijk langzaam achteruit.

Ondertussen komt de overheid erachter waar E.T. zich schuilhoudt en valt het huis van Elliott binnen. Mannen in witte pakken zetten E.T. en Elliott in quarantaine voor onderzoek. Het lijkt steeds slechter te gaan met het wezentje en de jongen waarmee hij een speciale band heeft. Gaat het lukken om E.T. uit handen te krijgen van de overheid? En lukt het Elliott om zijn buitenaardse vriend terug te sturen naar zijn thuisplaneet?

E.T. the Extra-Terrestrial 40th Anniversary

Terug in oude staat

In 2002 verscheen de 25th Anniversary edition van E.T. the Extra-Terrestrial met daarin verschillende aanpassingen. Een aantal verwijderde scènes werden toegevoegd, speciale effecten werden digitaal bijgewerkt én de wapens van de overheid werden vervangen door walkietalkies. Gelukkig is deze 4K Ultra HD-versie in de oorspronkelijke staat teruggebracht.

De aanpassingen werden destijds onder druk van de studio aangebracht en regisseur Steven Spielberg (Ready Player One, De GVR, de Indiana Jones-films) gaf later aan dat hij hier spijt van had. E.T. blijft toch een van Spielbergs meest persoonlijke films. Net als hoofdpersoon Elliott was Spielberg ook een kind van gescheiden ouders. Met E.T. laat hij ook zijn veelzijdigheid als regisseur en verhalenverteller zien. Hij weet sciencefiction, spanning en menselijk drama uitstekend te combineren.

Henry Thomas als Elliott en Pat Welsh als E.T.

ET 40th Anniversary recensie – Van Bijbelse proporties…

E.T. en de Schepping van AdamDe film speelt zich af rond Halloween, maar wordt – net als in 1982 – rond de kerst uitgebracht. Logisch, want het is een prachtige film om met familie, vrienden of gewoon in je eentje te kijken. Iedereen kan wel iets voor zichzelf vinden in het verhaal. Dat kan voor oudere kijkers een nostalgisch gevoel zijn, maar misschien ook wel verbintenis met een van de personages.

De opbouw van het verhaal wordt ook nog wel eens vergeleken met de geboorte, dood en herrijzenis van Jezus Christus. Ik kan mij hier wel wat bij voorstellen. In feite maakt het wezentje van een andere planeet hetzelfde mee. Daarnaast lijkt een van de oude filmposters verdacht veel op “De schepping van Adam”, het werk van de beroemde schilder Michelangelo. Mocht je dat willen bewonderen, ga dan, als je in Italië bent, een keer naar de Sixtijnse Kapel in Vaticaanstad.

Henry Thomas als Elliott - E.T. is 40 jaar oud!

…tot Stranger Things

Terugkomend op die nostalgische gevoelens. Ik sta hier toch niet alleen in? Wie verlangt er soms niet terug naar die onbezorgde jeugdjaren? De jaren 80 zijn populairder dan ooit en het mag duidelijk zijn dat E.T. een grote inspiratiebron is geweest voor bijvoorbeeld de Duffer Brothers, de bedenkers van de Netflix-serie Stranger Things. Alleen al wat de BMX-fietsen betreft!

Het tempo van E.T. ligt wel een stuk lager dan de huidige generatie gewend is, maar het verhaal blijft universeel en hartverwarmend. Ik hoop dat de jongere kijkers van Stranger Things en ontdekkers van de jaren 80, de magie van E.T. zullen ontdekken.

Peter Coyote als Keys

ET 40th Anniversary recensie – Messcherpe beelden én geluid

Van illegale VHS-tape naar de 4K Ultra HD schijf. Het is een wereld van verschil en bij iedere upgrade denk je dat het niet beter kan worden. De film wordt gepresenteerd in 1.85:1 en heeft een korrellaag die niet storend is. De helderheid is echt een verbetering ten opzichte van de eveneens beschikbare blu-ray.

Het geluid is er ook op vooruit gegaan met een DTS:X-audiomix. Hiermee komt de schitterende soundtrack van John Williams tot zijn recht. Het surround geluid zet je volledig in de film en maakt de beleving nog mooier. Voor de allerkleinste kijkers (vanaf 6 jaar) kan er ook gekozen worden voor Nederlandse audio.

Drew Barrymore als Gertie, Henry Thomas als Elliott en Robert MacNaughton als Michael

Extra-Terrestrials

Een wat oudere film heeft meer ruimte voor extra’s. Op de 4K Ultra HD schijf staat ruim vier uur aan extra’s. Het valt alleen op dat ik veel features al heb gezien op eerdere uitgaves, zoals op de blu-ray van het 35e jubileum van de film. Voor deze schijf zijn ze wel bijna allemaal opgepoetst, maar er zijn ook nog nieuwe extra’s. In 40 Years of E.T. the Extra-Terrestrial halen verschillende beroemdheden hun herinneringen op aan de film. In TCM Classic Film Festival: An Evening with Steven Spielberg zien we een interview met de regisseur in het TCL Chinese Theatre in Hollywood. Spielberg vertelt over zijn carrière en het maken van E.T.

De andere extra’s laat ik in deze recensie achterwege, omdat die ook op eerdere uitgaves te vinden zijn. Al met al geven de extra’s een leuk, informatief en uitgebreid beeld van het maken van de film. Wil je E.T. aan iemand cadeau doen, kijk dan zeker naar de Special Edition Gift Sets. Naast de film in een mooie steelbook krijg je ook verschillende boekjes, foto’s en een poster. Koop je hem voor iemand die jong was toen de film uitkwam, ga dan voor de jaren 80-versie. Daar zit dan onder andere nog een broodtrommel bij. Een must-have dus.

ET 40th Anniversary 80s Special Edition
E.T. 40th Anniversary 80s Special Edition

ET 40th Anniversary recensie – Pure nostalgie in een nieuw jasje

Ik heb me opnieuw uitstekend vermaakt bij kijken naar E.T. the Extra-Terrestrial. Dat komt voor een groot gedeelte door de nostalgische gevoelens en de kippenvel-momenten. Ik heb de film meerdere keren gezien, maar nog steeds weet het verhaal van E.T. me te boeien en ontroeren. Met de nieuwe 4K Utra HD transfer is de film een belevenis in huiselijke kring. Laat die kerst dus maar komen, ik zet E.T. gerust nog een keer op!

E.T. the Extra-Terrestrial 40th Anniversary is nu verkrijgbaar op blu-ray, 4K UHD en als 4K UHD Special Edition Gift Set. Bekijk hier de trailer:

Titel: E.T. the Extra-Terrestrial
Regisseur: Steven Spielberg