The Haunting of Bly Manor recensie - Modern Myths

The Haunting of Bly Manor recensie – Een spookverhaal vol romantiek

Horrorserie The Haunting of Hill House was een succes op Netflix. Ook bij Modern Myths waren we enthousiast! Toch waren we ook blij dat er geen tweede seizoen kwam, omdat het verhaal zo compleet was. Dat Netflix koos voor een bloemlezing en een tweede seizoen met een nieuw verhaal was dan ook een cadeautje. Regisseur en schrijver Mike Flanagan ging samen met wat acteurs uit het eerste seizoen de uitdaging aan en het resultaat is The Haunting of Bly Manor. Net als zijn voorganger is ook dit seizoen gebaseerd op een ouder verhaal. Weet Bly Manor ons “geboeid” te houden en komen we zonder kleerscheuren weer buiten het landgoed? Lees het in onze The Haunting of Bly Manor recensie.

The Haunting of Bly Manor recensie - posterTijdens een bruiloft komt een onbekende vrouw (Carla Gugino (Watchmen, San Andreas, Gerald’s Game)) opdraven. Wanneer ’s avonds enkele gasten rond het haardvuur zitten, besluit ze een spookverhaal te vertellen. Het verhaal begint bij Dani Clayton (Victoria Pedretti (The Haunting of Hill House, You)) die een baan weet te bemachtigen als au pair voor twee kinderen op een enorm landgoed: Bly Manor. De Amerikaanse is na flink wat reizen beland in Engeland en wil daar een tijdje blijven.

Gelukkig is ze niet alleen, want Bly Manor wordt verder onderhouden door een huishoudster (T’Nia Miller), kok (Rahul Kohli (iZombie)) en een tuinier (Amelia Eve). Al snel blijkt er iets vreemds aan de hand te zijn. Het jongste kind, Flora (Amelie Bea Smith (Peppa Pig)), staart soms in het luchtledige en aapt de vorige au pair na die om het leven is gekomen. Zoon Miles (Benjamin Evan Ainsworth) is van zijn kostschool gestuurd nadat daar iets is gebeurd waar hij niet over wil praten. Dani hoopte in Bly Manor haar verleden te kunnen ontvluchten, maar kan dat wel op een plek waar het verleden nooit sterft?

Henry Thomas in The Haunting of Bly Manor

Het schroefje

Het verhaal waar The Haunting of Bly Manor op gebaseerd is – The Turn of the Screw – werd in 1898 al gepubliceerd en was een kort verhaal van Henry James. Als je zijn verhaal leest, zal je in eerste instantie veel overeenkomsten zien met de serie, hoewel die laatste in een iets moderner jasje is gestoken. De namen zijn hetzelfde en in grote lijnen volgt het verhaal dezelfde richting. Iets wat The Haunting of Hill House niet heeft gedaan. Hoewel uiteindelijk The Haunting of Bly Manor een hele andere kant opgaat, is dat niet per se positief. Wat Hill House zo goed maakte, was dat het – ondanks weinig overeenkomsten met het boek – toch in staat was om dezelfde sfeer uit te stralen. Een sfeer die je helemaal in het verhaal zoog.
The Turn of the Screw is een verhaal dat al ruim een eeuw wordt bestudeerd en alsnog zijn critici er niet over uit. Het hele verhaal is gehuld in mysterie en misschien dat Bly Manor je dan net te veel antwoorden wil geven.

Amelia Eve en Victoria Pedretti

The Haunting of Bly Manor recensie – Het mysterie van Bly Manor

Het begin van Bly Manor is sterk. Er hangt een mysterie om Dani heen waar je meteen meer van wilt weten. Is dit een voorbode van wat komen gaat? Of is er misschien iets anders aan de hand? Eenmaal op Bly Manor komen er steeds meer vragen. Wat is er met de vorige au pair gebeurd? Waar is Peter Quint (Oliver Jackson-Cohen (The Haunting of Hill House, The Invisible Man)), de assistent van Dani’s werkgever? Waarom vergeet de huishoudster soms waar ze is? En waar komen die modderige voetstappen toch telkens vandaan? De vragen blijven zich opstapelen, terwijl er een donkere sfeer op de achtergrond hangt. Vooral Flora’s poppenhuis is spookachtig. Het is namelijk een exacte kopie van Bly Manor en Flora maakt graag zelf poppen van de mensen die ze kent. Dani krijgt dan ook al snel haar eigen pop. Maar na eenmaal een kijkje genomen te hebben in dat poppenhuis, blijkt het er vol te staan. Wie zijn toch al die figuren?

The Haunting of Bly Manor recensie - Flora en haar poppenhuis

Antwoord na antwoord

Eigenlijk is de conclusie dan al snel dat de mysteries rondom Bly Manor te uiteenlopend zijn. Dani’s geschiedenis heeft niets met Bly Manor te maken, maar er is wel een hele aflevering die uitlegt wie het figuur in de spiegel is waarmee zij telkens geconfronteerd wordt. Vanaf aflevering 7 is het uitleg na uitleg. Eerlijk gezegd wist ik niet meer wat er nog zou moeten komen na die aflevering, maar daarna krijgen we een reis langs de geschiedenis van Bly en de laatste aflevering is een bitterzoete zwanenzang van het gevolg daarvan.

The Haunting of Bly Manor recensie - T'Nia Miller

Welkom in Bly

En toch, ondanks mijn kritiek, heb ik vreemd genoeg van de serie genoten. De dialogen zijn strak en soms poëtisch. Carla Gugino vertelt het allemaal heerlijk. Ook dit seizoen gaf me twee afleveringen waar ik fan van werd. Zo was aflevering 5 een echte “game changer”, die me enorm nieuwsgierig maakte en die pas een aflevering later echt tot zijn recht kwam. Ook de zwart-witaflevering met de geschiedenis van Bly (aflevering 8) vond ik een heerlijk opzichzelfstaand spookverhaal. In Hill House maken we kennis met talloze geesten waarbij we van weinig maar echt iets te weten komen. In Bly Manor kom je over elke geest wel iets te weten. Achteraf kwam ik er via een filmpje achter dat ik zo’n tachtig geestverschijningen had gemist (hoewel ik er wel naar zocht) en die helpen uiteindelijk toch wat meer met het leggen van verbanden. Misschien hadden ze daarmee iets minder subtiel mogen zijn.

Benjamin Evan Ainsworth in The Haunting of Bly Manor

The Haunting of Bly Manor recensie – De poorten naar een nieuw huis

Als we geluk hebben en er komt een derde seizoen, dan hoop ik op een combinatie van zijn twee voorgangers. Waar Hill House je soms te weinig antwoorden gaf, gaf Bly Manor je er te veel. Waar Hill House meer een spookverhaal was, zit Bly Manor vol romantiek. Met een combinatie van die seizoenen zou je de gouden formule kunnen hebben. Hoewel het gemakkelijker was om Bly Manor te verlaten dan Hill House, is het een landhuis waar ik nog regelmatig met weemoed aan terug zal denken.

The Haunting of Bly Manor streamt nu op NetflixBekijk hier de trailer:

BOEK
Titel: The Turn of the Screw