Fallout seizoen 1 recensie – Modern Myths

Fallout seizoen 1 recensie – Post-apocalyptisch overleven was nog nooit zo leuk

De vloek van de gameverfilmingen lijkt voorbij te zijn. Na onder andere The Last of Us, The Witcher en The Super Mario Bros. Movie zijn live-action en animaties gebaseerd op computerspellen vaker zeer de moeite waard, dan complete flops. Zo ook Fallout, nu te zien op Prime Video. Gebaseerd op de razend populaire post-apocalyptische spellenreeks, groot gemaakt door Bethesda Game Studios, kan je je nu opsluiten in bunkers met bizarre gemeenschappen en levensgevaarlijke mutanten. Als liefhebber van die dystopische verhalen is André dat wel gewend. Lees zijn Fallout seizoen 1 recensie!

In september 1997 komt de eerste Fallout game uit, een post-apocalyptisch rollenspel voor de pc. Aangezien mijn leeftijd ondertussen dusdanige hoogten heeft bereikt dat ik nog spellen als Pitfall! en River Raid op de Atari 2600 heb gespeeld, zal het geen verrassing zijn dat ik Fallout meerdere malen volledig heb doorlopen om er alles uit te halen wat erin zat.

Ik heb altijd een voorliefde gehad voor het post-apocalyptische genre, een afwijking door het op veel te jonge leeftijd kijken van films als Mad Max 2: The Road Warrior, Escape from New York en Hell Comes to Frogtown. Combineer dit met een rpg game en je kan eigenlijk niet fout zitten toch? Op Prime Video staat nu een live-action serie gebaseerd op de games, met name het verhaal vanaf Fallout 3 waar Bethesda Game Studios de serie overnam en de populariteit ervan immens werd.

Fallout seizoen 1 recensie – Poster

Fallout S1

In steampunk-stijl naar de Grote Oorlog

Fallout 1 - Interplay
Fallout 1 – 1997

In de wereld van Fallout waan je je in de jaren 50. De Koude Oorlog en “het rode gevaar” zijn dan nog dagelijkse kost. In deze alternatieve tijdlijn is de transistor nooit uitgevonden en heeft de ontwikkeling van kernenergie een vogelvlucht genomen na WWII. Hierdoor is geavanceerde techniek zoals butler robots en iets dat sterk doet denken aan smartwatches (maar dan meer steampunk versies) doodnormaal.

Door deze hoge levensstandaard raken grondstoffen echter zeer snel schaars en uitgeput. Hierdoor besluit China om Alaska binnen te vallen voor olie, waardoor Amerika Canada annexeert en de spanningen wereldwijd culmineren tot in 2077 alle kernmachten hun volledige arsenaal lanceren in wat later de Grote Oorlog zal worden genoemd. Het bedrijf Vault-Tec heeft hierop geanticipeerd en bouwde door heel Amerika grote schuilkelders – Vaults genaamd – voor de rijken en machtigen der aarde.

Walton Goggins als Cooper Howard in Fallout seizoen 1

Fallout seizoen 1 recensie – Verveel je te pletter in je bunker

Tweehonderd jaar na deze catastrofale gebeurtenis maken we kennis met Lucy MacLean (Ella Purnell (Yellowjackets, Star Trek: Prodigy, Army of the Dead)), een bewoonster van Vault 33. In die Vault is iedereen extreem aardig tegen elkaar en staat de gemeenschap hoog in het vaandel. Je behandelt een ander immers zoals je zelf behandeld wil worden, toch?

Lucy’s vader Hank (Kyle MacLachlan (Capone, Tesla, Twin Peaks)) is “Overseer” (een soort burgemeester) van de Vault en haar broer Norm (Moises Arias (City of Ghosts)) verveelt zich te pletter. De Vaults zijn wel met elkaar verbonden, al is contact slechts sporadisch en gaan de deuren maar af en toe open om wat te ruilen. Op deze momenten worden ook bewoners uitgewisseld, anders wordt de genenpool wel erg nauw.

Ella Purnell als Lucy - Fallout seizoen 1 recensie

Anarchie en het recht van de sterkste

Fallout Vault 111 zwemshort
Modern Myths Shop: Fallout Vault 111 zwemshort

Het is deze keer dan ook Lucy’s beurt om haar toekomstige echtgenoot te verwelkomen. Echter zet het openen van de deur naar Vault 32 een serie gebeurtenissen in werking die haar dwingen naar de oppervlakte te gaan. Haar wereld – die voorheen bestond uit regels, wetten en structuur – stort meteen in elkaar in de wetteloze, anarchistische, recht van de sterkste buitenwereld.

Hier maken we kennis met Maximus (Aaron Moten (Father Stu, Emancipation)). In tegenstelling tot Lucy is hij opgegroeid in het Wasteland, zoals het oppervlak tegenwoordig genoemd wordt. Hij is opgenomen door de Brotherhood of Steel, een cult die gebruikmaakt van geavanceerde technologie om techniek van voor de apocalyps veilig te stellen voor hun eigen gewin. Maximus wordt echter gebruikt als voetveeg en is hier wel klaar mee.

Aaron Moten als Maximus

Fallout seizoen 1 recensie – Tweehonderd jaar aan teleurstelling

Dan hebben we nog de Ghoul. In Fallout komen mutanten meer voor dan iemand met een perfecte huid, in bezit van alle tanden en met tien vingers. Sommige mutanten zijn door langdurige blootstelling aan straling verworden tot “ghouls”. Ze zien eruit als zombies, maar dan meer verbrand dan verrot.

Door dit proces wordt hun levensverwachting extreem verlengd en hebben ze geen last van stralingsziekte. Wel is er een grote kans dat ze uiteindelijk wild worden en zich gaan gedragen als een beest. Een van de oudste mutanten staat enkel bekend als de Ghoul. Gespeeld door de meesterlijke Walton Goggins (The Hateful Eight, Invincible, Ant-Man and the Wasp) die laat zien wat tweehonderd jaar teleurstelling in de mensheid doet met iemands karakter.

Walton Goggins als The Ghoul

Een link met het verleden

De Ghoul is voor de kijker ook de link met het verleden. Via zijn overpeinzingen krijgen we flashbacks te zien uit de tijd van voor de bommen. Zowel Lucy, Maximus als de Ghoul zijn op zoek naar hetzelfde relikwie. Ieder met een andere reden, maar ze blijven elkaars pad kruisen tot hun verhalen dusdanig verstrengeld raken dat de bom wel moet barsten.

Ella Purnell als Lucy, Michael Emerson als Wilzig en Dale Dickey als Ma June in Fallout

Een nieuwe succesvolle gameverfilming

Fallout is de nieuwste telg in een rijtje succesvolle gameverfilmingen, na The Witcher, Halo, The Last of Us en Twisted Metal. De ene na de andere gamefranchise wordt de streamingdiensten opgeslingerd. En met succes. Er wordt serieus geld gestoken in de producties om het bronmateriaal wat uiterlijk en sfeer betreft zo dicht mogelijk te benaderen. Zo ook met Fallout, waar de sfeer van de games goed tot uiting komt.

Ook het set design is spot on. Je waant je zo in de New Californian Republic, of in een claustrofobische kluis diep onder de grond. Het verhaal weet zich ook goed te ontwikkelen en met elke aflevering kom je een stukje dichter bij het oplossen van de mysteries. En die zijn er, al krijg je met elk antwoord meteen nieuwe vragen. Gelukkig heeft Prime Video alle afleveringen in één keer vrijgegeven, zodat je gewoon in een ruk door kan kijken.

Zach Cherry als Woody Thomas, Leslie Uggams als Betty Pearson en Rodrigo Luzzi als Reg McPhee

Fallout seizoen 1 recensie – Niet te missen body horror, bloed en humor

De kenmerkende humor van de games werkt misschien niet altijd, maar als hij dan werkt, kan zelfs de meest zure persoon geen glimlach onderdrukken. Wel zit er de nodige body horror en bloed in de afleveringen.

Fallout is een serie die je gezien moet hebben, waarbij voorkennis niet vereist is. De serie zal vast tot aan de rand vol zitten met easter eggs, maar de meeste gaan zo aan mij voorbij. Toch heb ik mij dusdanig vermaakt dat ik nu al niet kan wachten op Fallout seizoen 2!

Fallout seizoen 1 streamt nu op Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Fallout
Regisseurs: Jonathan Nolan, Daniel Gray Longino, Clare Kilner