Fear Street trilogie recensie - Modern Myths

Fear Street trilogie recensie – Drie milde slasherfilms vol teen scream

Voordat Stephen King op je nachtkastje belandde, begon je als jonge horrorfanaat waarschijnlijk met de boeken van R.L. Stine. Waar de Goosebumps-boeken voor de jongste griezelaars geschreven waren, bracht Stine met Fear Street de “teen scream” naar je boekenkast. Nu zijn Fear Street Part 1: 1994, Fear Street Part 2: 1978 en Fear Street Part 3: 1666 op Netflix te streamen. Elke vrijdagavond werd je getrakteerd op een nieuw deel. Was je nog niet begonnen, dan kan je nu alles in een ruk uitkijken. Lees in onze Fear Street trilogie recensie of dat de moeite waard is. Als je durft.

Fear Street Part 1: 1994 - PosterEr heerst al jaren rivaliteit tussen de dorpen Shadyside en Sunnyside. In Shadyside gaat het leven niet over rozen aangezien een seriemoordenaar daar niet vreemd is. Sunnyside heeft het een stuk beter als een van de veiligste en rijkste plaatsen om te wonen. De jongeren van beide plaatsen geloven dat deze situatie komt door een heks – Sarah Fier – die een vloek over Shadyside zou hebben afgeroepen.

Deena (Kiana Madeira (Sacred Lies)) gelooft daar niet in. Ze voelt zich in Fear Street Part 1: 1994 verraden wanneer haar vriendin Sam (Olivia Scott Welch (Panic)) verhuist naar het betere Sunnyside. Wanneer er een nieuwe seriemoordenaar opduikt, worden ze gedwongen om samen te werken met hun vrienden om de nacht te overleven. Maar wat kun je doen tegen alle seriemoordenaars uit ruim driehonderd jaar geschiedenis?

Fear Street Part 1: 1994 - The Grim Reaper

1978 en 1666

In het tweede deel – Fear Street Part 2: 1978 – beleef je de gebeurtenissen van Camp Nightwing. Dit is een zomerkamp voor kinderen uit zowel Sunnyside als Shadyside. Al snel lijkt er ook hier een seriemoordenaar rond te waren. Niet iedereen zal de ochtend halen. Het derde deel – Fear Street Part 3: 1666 – gaat over de geschiedenis van Sarah Fier (grotendeels gespeeld door Kiana Madeira) en hoe de vloek tot stand kwam.

Fear Street Part 3: 1666 - Kiana Madeira als Sarah Fier

Fear Street trilogie recensie – Kippenvel

Fear Street Part 2: 1978 - PosterAuteur R. L. Stine heeft als kinderboekenschrijver een behoorlijk oeuvre op zijn naam staan. De Goosebumps-boeken zijn immens populair en waren in de jaren negentig ook te zien als televisieserie. In 2015 verscheen er een film waarin Jack Black in de huid kroop van deze veelschrijver. Een tweede deel volgde in 2018. Nog steeds wordt er gesproken over een reboot van deze griezelserie. Dus het is niet verwonderlijk dat er ook wordt gekeken naar Stines andere werk: Fear Street.

De boeken in het Fear Street-universum zijn niet op tien vingers te tellen. Het zijn daarbij voornamelijk losstaande verhalen die wat gruwelijker zijn dan het Goosebumps-broertje. De hoofdrolspelers zijn vaak oudere tieners en ook moord wordt niet geschuwd. Verwacht in je boekenstapel geen exacte boekversie te vinden van deze Netflix Fear Street trilogie. Hoewel veel elementen terugkeren in de films (zoals Shadyside en Camp Nightwing) is de serie niet gebaseerd op een specifiek verhaal. De Fear Street films zijn een nieuwe vertelling die de sfeer van de boeken uitstralen.

1994 - Kate, Simon en Deena

Teen Scream

Misschien dat een “teen scream young adult” horrorfilm je in eerste instantie niet interessant lijkt. Maar gelukkig durft Fear Street wel het een en ander te laten zien. Het messensteken doet niet onder voor de gemiddelde slahsers zoals Scream of Child’s Play en een aantal moordscènes zijn ook daadwerkelijk gruwelijk om te zien. Vooral het meisje dat door een broodsnijder wordt geduwd is er eentje om bij weg te kijken. Dit is ook allemaal niet zo vreemd als je weet dat regisseur Leigh Janiak ook twee afleveringen van de Scream-televisieserie uit 2015 voor haar rekening heeft genomen.

De gruwelijkste scène duikt op in het derde deel – 1666 – wanneer je ziet hoe Sarah Fier haar hand verloor. Het enige nadeel is dat je soms wel even moet wachten voor er iets gebeurt. Natuurlijk word je wel zoet gehouden met een aantal neergestoken lijken van bijfiguren, maar het verhaal komt telkens pas laat op gang.

Fear Street Part 2: 1978 - De man met de bijl

Fear Street trilogie recensie – Door de eeuwen heen

Fear Street Part 3: 1666 - PosterHet grootste nadeel van deze films is dan ook de tijd. Het concept van drie films die steeds verder terugkijken in de geschiedenis is leuk, vooral omdat ze zo snel na elkaar werden uitgebracht. Zo wordt het toch een beetje een serie met erg lange afleveringen; de films duren gemiddeld 110 minuten.

En toch verloor ik halverwege soms de interesse. Vooral omdat het tempo er niet in bleef. Het overkoepelende verhaal van de drie films is leuk, maar de films proberen daarnaast ook nog een volledig verhaal neer te zetten. Hierdoor komt het over alsof er niet echt een keuze gemaakt wordt. Zo gaat de laatste film voor veertig minuten weer naar 1994 om de conclusie van het eerste deel te vertellen. Het concept dat elke film teruggaat in de tijd wordt op die manier een beetje teniet gedaan. Daarbij voelt het ook alsof de makers erg veel moeite doen om een twist te onthullen die je al verwacht.

Fear Street Part 3: 1666 - Benjamin Flores Jr. als Josh

Horrorgenres

Ondanks dat Fear Street zich afspeelt in drie verschillende tijdlijnen zijn de films wat sfeer betreft toch heel erg hetzelfde. Dat wordt wel knap gedaan. Tegelijkertijd zie je ook knipogen naar verschillende horrorgenres. Het zomerkamp in 1978 geeft meteen Camp Crystal Lake-vibes uit Friday the 13th. Het eerste gedeelte van 1666 komt dan weer dichter bij het moderne The VVitch. Zoals gezegd is 1994 dan weer een ode aan film als Scream.

Ja, het zijn verschillende horrorfilms met ieder hun eigen aspecten. Maar Fear Street weet ze wel te combineren. Het minst slaagt de trilogie hierin bij 1978 die vooral als een herhaling aanvoelt of als een nogal lange flashback. Als Fear Street Part 2: 1978  hetzelfde format had gekregen als Fear Street Part 3: 1666, met een nog een half uurtje Fear Street Part 1: 1994, zou dat al veel hebben opgelost.

1978 - Ted Sutherland als Nick enn Sadie Sink als Ziggy

Fear Street trilogie recensie – Het is wat het is

Toegegeven: een aantal keer won mijn telefoon toch van Fear Street om mijn interesse vast te houden. Dat gebeurde vooral bij de tweede film. Toch is deze filmserie als geheel wel leuk om naar te kijken. Het biedt het een horrormix die zowel vermakelijk is voor de tienerhorrorliefhebber als de oudere kijker.

Dat het verhaal verder niet echt diepgang krijgt, is eigenlijk ook best fijn. Het verhaal is wat het is, een vermakelijke slasher over een vloek die al driehonderd jaar voortleeft. En dat is, net als de films zelf, een lange tijd. Ga er dus maar goed voor zitten om te zien of je het mysterie van Shadyside en de heks Sarah Fier kan ontrafelen!

De Fear Street trilogie is nu te zien op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titels: Fear Street Part 1: 1994, Fear Street Part 2: 1978, Fear Street Part 3: 1666
Regisseur: Leigh Janiak