The Green Knight recensie - Modern Myths

The Green Knight recensie – Gawain en de queeste naar volwassenheid

De jonge Gawain is nog niet klaar om ridder te worden. Maar als koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel tijdens kerst uitgedaagd worden door een groene ridder, is het Gawain die naar voren stapt. Regisseur David Lowery maakt van deze klassieke legende een visueel fantasy spektakel dat je oren en ogen streelt en je doet nadenken over je lot in het leven. Lees in onze The Green Knight recensie hoe deze middeleeuwse ridderroman naar onze moderne tijd wordt gebracht!

Meer weten over de ridderroman Sir Gawain and the Green Knight? Lees ons Heer Gawain en de Groene Ridder achtergrondartikel!

De beste verhalen zijn tijdloos. In welk medium of in welk tijdperk ze ook verteld worden, de onderliggende boodschap blijft relevant en actueel. Zo ook de Arthuriaanse legende van Sir Gawain and the Green Knight. In het Nederlands onder andere bekend als Heer Gawein (of Walewein) en de Groene Ridder.

Dit hoofse ridderverhaal uit de middeleeuwen, geschreven omstreeks 1380, gaat over eer, trouw en je woord houden. Het maakte ridder Gawain een van de populairste ridders van de ronde tafel.

In deze nieuwe verfilming van regisseur David Lowery (The Old Man & The Gun, A Ghost Story) worden er verschillende lagen aan het Middelengelse gedicht toegevoegd. Zowel verteltechnisch, visueel als symbolisch volg je Gawain op zijn queeste naar volwassenheid. Dat gaat vaak subtiel, maar ligt er ook regelmatig dik bovenop. Maar in alle gevallen is deze nieuwe vertelling een adembenemende kijkervaring. Eentje waarin mythes, fabels, fantasy en religie met elkaar verstrengeld zijn.

Sir Gawain en de vos

Koning Arthur en de ridders van de ronde tafel

Koning Arthur is oud geworden. Zijn koninkrijk Albion is machtig en zijn ridders van de ronde tafel legendarisch. Hij heeft echter geen kinderen en toont interesse in de zoon van zijn zuster Morgause: Gawain. Deze jongeman is echter nog geen ridder. Sterker nog, je vindt hem regelmatig in het bordeel bij zijn favoriete minnares. Of ergens in het slijk waar hij zijn roes uitslaapt.

Gawain heeft moeite om zijn lotsbestemming te vinden. Hij kijkt op tegen de ridders van de ronde tafel en zijn oom Arthur. Hoe moet hij hen ooit evenaren? In zijn hoofd maalt de gedachte: “Later. Het kan nog, ik heb nog tijd”. Herken je dit obstakel in je eigen leven op weg naar volwassenheid? Dan zul je je meteen kunnen verplaatsen in Gawain en de onrust in zijn ogen herkennen. Acteur Dev Patel (Slumdog Millionaire, Chappie) zet deze gekwelde jongeman dan ook geweldig neer.

Sean Harris als Koning Arthur en Kate Dickie als Guinevere

The Green Knight recensie – Vertel me over jezelf

Tijdens de kerstviering, wanneer Arthur toenadering zoekt bij Gawain en meer over hem wil weten – “Tell me about thyself” – wordt het feest verstoord door de komst van een ongenode gast. Deze formidabele ridder gaat geheel in het groen gekleed en is schijnbaar gemaakt van mos, takken en bladeren. Hij daagt de aanwezigen uit. Welke dappere ridder durft hem een slag toe te dienen, op voorwaarde dat deze ridder een jaar later dezelfde slag zelf incasseert?

Geen van Arthurs trouwe ridders durft het aan, maar Gawain treedt naar voren. Hij neemt de uitdaging aan en heeft een zwaard nodig. Arthur overhandigt hem Excalibur en Gawain slaat daarmee het hoofd van de groene ridder af. Deze staat lachend op, neemt zijn hoofd onder zijn arm en zegt uit te kijken naar de dag waarop Gawain zijn belofte na moet komen. Vervolgens laat hij zijn bijl achter en galoppeert ervandoor als de “headless horseman” uit de legende van Sleepy Hollow.

De uitdaging van de Groene Ridder

De groene kapel

Voor Gawain breekt een tergend jaar aan. We zien de tijd verstrijken in een prachtige poppenkast, waaruit blijkt dat zijn naam en faam gestegen is. Maar een jaar is kort en al snel moet de jongeman op pad naar de groene kapel, waar hij zijn belofte moet nakomen. Heeft Gawain het lef om zijn lot onder ogen te komen?

Op zijn queeste reist hij door prachtige bossen en de rauwe landschappen van Engeland. Het camerawerk en de kleuren van het beeld zijn werkelijk prachtig. Gawain reist langs vervallen burchten, door diepe bossen en over verlaten heiden. Onderweg krijgt hij gezelschap van een vos en maakt hij vele ontberingen mee.

Sir Gawain in het bos

The Green Knight recensie – Lijkenpikkers en naakte reuzinnen

Zo wordt hij al snel opgelicht door een lijkenpikker die over slagvelden zwerft en ontmoet hij een jongedame die haar hoofd kwijt is (daarover later meer). Vrouwen en de liefde zijn sowieso een heikel punt voor Gawain. Iets waar je niet omheen kunt als hij een grote stoet naakte reuzinnen voorbij ziet komen. Hij vraagt om een lift, maar is bang door hen verpletterd te worden.

Uiteindelijk arriveert Gawain in een groot slot, waar de kasteelheer hem welkom heet. Hij is nog geen dagreis van de groene kapel vandaan, dus mag de resterende dagen tot kerst daar blijven. De kasteelheer wenst een spel te spelen. Gawain krijgt de buit die de heer tijdens zijn dagelijkse jacht verschalkt, in ruil voor datgene wat Gawain in zijn slot ontvangt. Het lijkt een vreemd spel, tot blijkt dat de kasteelvrouwe (Alicia Vikander (Ex Machina, Tomb Raider)) haar zinnen op de jongeman heeft gezet. De verleiding is groot. En dan moet de confrontatie met de groene ridder nog komen.

Alicia Vikander als Essel

Mythes, fabels, religie (en Queen)

Net als in de oorspronkelijke legende moet Gawain zijn belofte nakomen en ondertussen verleidingen zien te weerstaan. Regisseur Lowery maakt hier vooral een geestelijke kwelling van voor de jongeman. Kan hij zijn moed vinden of vlucht hij in angst voor zijn lot? Hij stopt het verhaal vol met elementen uit hoofse mythes, moralistische fabels en religie. Zonder verder spoilers te geven; The Green Knight lijkt ook sterk op The Last Temptation of Christ.

Zoals gezegd legt Lowery het er af en toe net te dik op. Als Arthur bij zijn zus op bezoek is en Gawain komt halfdronken en besmeurd binnen, poetst zijn oom Gawains gezicht schoon. “You’ve got mud on your face”. Werkelijk? Ik hoorde in mijn eigen gedachten de rest van We Will Rock You van Queen: “you big disgrace, kicking your can all over the place”. Misschien niet helemaal wat er met de scène bedoeld werd, maar goed.

The Last Temptation of Gawain

De legende van St. Winifred

De speelduur van The Green Knight is twee uur en tien minuten. Lowery heeft het verhaal, naast alle visuele elementen, ook met extra avonturen gevuld. Zo is er de al eerder genoemde vos, maar ook de legende van St. Winifred, in deze film gespeeld door Erin Kellyman (Solo: A Star Wars Story, The Falcon and the Winter Soldier). Deze legende is gebaseerd op het waargebeurde verhaal rond St. Winifred of Wales, een vrouw uit de 7e eeuw. Zij werd begeerd en achterna gezeten door prins Caradog. Hij wist haar te vangen en sloeg haar hoofd af. Op de plek waar haar hoofd viel, ontstond een bron.

In de legende is het haar oom, sint Beuno, die haar hoofd terug op haar lijf zet en haar miraculeus weer tot leven brengt. In The Green Knight komt Gawain op haar pad. The Green Knight is een leuke mix van middeleeuwse legendes (en andere sages over onthoofding), maar Lowery slaat wat mij betreft ook wel eens de plank mis. Zo is het mij niet helemaal duidelijk wat de beweegredenen van Morgause (Sarita Choudhury (The Hunger Games: Mockingjay, Lady in the Water)) in deze film zijn. Ook wordt de vos snel afgeserveerd na een stevige woordenwisseling. Overigens is de rol van de vos in het oorspronkelijke gedicht ook veel kleiner. Tot slot lijken de verleidelijke dames in Gawains leven nogal op elkaar, waardoor ik dacht dat het steeds dezelfde dame was in andere gedaantes.

Dev Patel als Sir Gawain en Joel Edgerton als kasteelheer

The Green Knight recensie – Ga kijken en hou je hoofd erbij!

Maar uiteindelijk zijn dat kleinigheidjes die ook snel opgelost worden door de film nog eens te kijken. En nog eens te kijken. The Green Knight leent zich daar namelijk uitstekend voor, net als de oorspronkelijke ridderroman. Zoals helemaal aan het begin van deze recensie gezegd: dat verhaal blijft altijd boeien. En deze film ook. Je kunt blijven kijken en nadenken over alle symboliek in de film. Of, als je daar geen zin in hebt, gewoon genieten van het (audio)visuele spektakel van de landschappen, de kostuums, de runen en alle andere details.

The Green Knight kun je nu op het grote scherm bewonderen en vanaf 21 augustus op Amazon Prime Video streamen. Ga echter niet wachten tot de film naar je televisie streamt, maar mis hem niet in de bioscoop. Van deze filmervaring wil je op het grote scherm genieten, met de best mogelijke audiokwaliteit. Wel nog een kijktip: hou je hoofd erbij!

The Green Knight draait nu in de bioscoop en streamt vanaf 21 augustus op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Green Knight
Regisseur: David Lowery
Acteurs: Dev Patel, Alicia Vikander, Sarita Choudhury, Ralph Ineson, Joel Edgerton
Uitgever: The Searchers / Amazon Prime Video
Genre:
Fantasy / Drama

Koop deze leuke producten rond The Green Knight op Bol.com of Amazon.nl:

Sir Gawain and The Green Knight - J.R.R. TolkienPaperback
Bol.com – J.R.R. Tolkien, Sir Gawain and the Green Knight – € 10,99
Amazon.nl – J.R.R. Tolkien, Sir Gawain and the Green Knight – € 10,99

Sir Gawain and The Green Knight - J.R.R. TolkieneBook
Bol.com eBook – J.R.R. Tolkien, Sir Gawain and the Green Knight – € 8,99
Amazon.nl Kindle – J.R.R. Tolkien, Sir Gawain and the Green Knight – € 7,27

The Green Knight RPG - A24RPG
Filmproducent A24 heeft een rpg uitgebracht gebaseerd op The Green Knight. Deze prachtige uitgave is momenteel helaas nog niet bij onze partners verkrijgbaar, maar we wilden hem je toch niet onthouden. Je kunt het spel bestellen in de A24 shop.

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © The Searchers

Sir Gawain en Excalibur

Sir Gawain op queeste