Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities - Modern Myths

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities recensie – Een horror-bloemlezing

Filmmaker Guillermo del Toro is al zijn leven lang gefascineerd door monsters, sprookjes en horror. Inmiddels is deze regisseur, schrijver en producer twee Academy Awards en een Daytime Emmy Award rijker. We kennen deze opvallende verschijning van onder andere The Devil’s Backbone (2001), Pacific Rim (2013), Nightmare Alley (2021) en Pinocchio (2022). Lees in onze Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities recensie hoe deze veelzijdige kunstenaar op Netflix weer een andere weg in slaat.

Meer weten over Del Toro? Lees onze Pinocchio, Nightmare Alley en The Shape of Water recensies!

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities recensie - PosterIn de horror-bloemlezing Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities – nu te zien op Netflix – laat Guillermo del Toro zich in afzonderlijke verhalen wederom inspireren door de Gotische roman en het “Grand Guignol”-genre. Dat eerste genre wordt gekenmerkt door een beklemmende sfeer die angst oproept, de dreiging van bovennatuurlijke gebeurtenissen en het achtervolgd worden door het verleden. Ook speelt vaak architectuur een grote rol.

Grand Guignol dankt zijn naam aan het gelijknamige theater dat van zijn oorsprong in 1897 tot de sluiting in 1962, gespecialiseerd was in “naturalistic horror shows” waarbij het publiek meer dan eens flauwviel, omdat de special effects zo echt waren.

Peter Weller als Lionel Lassiter

Del Toro schept verwachtingen

Iedere aflevering van de serie wordt zeer sfeervol aangekondigd door Del Toro zelf. Op de achtergrond zie je een groot cabinet waar hij, al vertellend, een voorwerp uithaalt dat met het verhaal te maken heeft. De filmmaker die de aflevering regisseert wordt ook op bijzondere wijze geïntroduceerd. So far, so good! Dit intro schept verwachtingen.

Guillermo del Toro en zijn Cabinet of Curiosities

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities recensie – Afwisselend en toch een geheel

De acht verhalen die dit seizoen rijk is, zijn afwisselend, maar vallen duidelijk allemaal onder bovengenoemde genres, waardoor het geheel toch een eenheid vormt. De afleveringen zijn prachtig gefilmd met bijbehorend kleurenpalet, en naarmate de aflevering vordert, wordt die vaak erg verontrustend en bizar.

Het gaat van een autopsie die een bizarre wending neemt, tot een ruig uitziende man die een opslagruimte met mysterieuze inhoud koopt. Het is daarbij geen geheim dat de meeste van deze vertellingen geen “happy end” hebben. Twee van de verhalen zijn gebaseerd op korte verhalen van H.P. Lovecraft; een aantal op korte verhalen van Del Toro zelf. Andere zijn gebaseerd op verhalen van Henry Kuttner, die een kennis van Lovecraft was. Ook de Amerikaanse Michael Shea en de Canadese Emily Carroll ontbreken niet.

Crispin Glover als Richard Upton Pickman

Bekende gezichten

In elke aflevering zie je opvallende acteurs voorbij komen, zoals Essie Davis (Miss Fishers Murder Mysteries), Andrew Lincoln (The Walking Dead) en Ben Barnes (The Punisher, Stardust, Dorian Gray, The Chronicles of Narnia). En niet te vergeten F. Murray Abraham, Sebastian Roché, Kate Micucci, Dan Stevens en DJ Qualls. Del Toro heeft genoeg bekende gezichten weten te strikken voor zijn project.

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities recensie - F. Murray Abraham als Dr. Carl Winters

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities recensie – Over smaak valt niet te twisten

Het geheel is overgoten met een saus van melancholie, drama, vrees en een algeheel gevoel van claustrofobie. Het is absoluut niet de standaard gore, wat ook niet bij Del Toro past. Daar moet je van houden, maar zoals altijd geldt: over smaak valt niet te twisten.

Of er een Cabinet of Curiosities seizoen 2 komt, blijft nog even in het ongewisse. Door het drukke werkschema van Del Toro – en ondanks de goede ontvangst – is de regisseur zelf nog niet overtuigd. Naar eigen zeggen was de productie van seizoen 1 een hels karwei. Maar hoewel hij tegen een tweede seizoen zou opzien, heeft hij wel al een wensenlijst met regisseurs klaarliggen. Ook is het noodzakelijk dat Netflix een budget vrijmaakt voor een eventueel vervolg. We wachten het dus af, maar vooralsnog is het eerst genieten van deze acht afleveringen!

Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities
Regisseurs: O.a. Guillermo Navarro, Vincenzo Natali en David Prior