Het Grote Superheldenboek recensie - Modern Myths

Het Grote Superheldenboek recensie – Een nostalgische blik op de superheld

Toen de superheld eind jaren 30 voor het eerst furore maakte in de stripwereld, was het een simpeler tijd. Dát was de schurk en díe held ging hem tegenhouden. Met niets anders dan zijn of haar vuisten – en af en toe ook met wat denkwerk – kreeg het kwaad een pak slaag en werd de dag gered. In Het Grote Superheldenboek zijn negen van die verhalen uit de gouden eeuw van comics gebundeld. Lees in onze Het Grote Superheldenboek recensie of de avonturen van Captain Flash, Magno & Davey, Black Cat en Doctor Frost de tand des tijds hebben weten te doorstaan!

Onlangs is de legendarische Amerikaanse striptekenaar Neal Adams overleden. Deze tekenaar, die in de jaren 60 in de stripwereld begon en snel naam kreeg, liet mij voor het eerst zien dat er meer mysterie en drama mogelijk was in superheldenverhalen. In de Nederlandse Baldakijn uitgave Batman Album 1 – Jacht op de euvele Râ’s Al Ghul! (82 pagina’s in kleur) klom, op de eerste pagina, Robin in het holst van de nacht door een raam in een mysterieus pension. Dit hulpje van Batman kende ik voornamelijk uit de kleurrijke Batman-televisieserie van de jaren 60 met Adam West als de “Caped Crusader”. Daar was Robin een vrolijke, grappenmakende jongen in fel rood, geel en groen gekleed.

In Batman Album 1 echter, was het plaatje helemaal blauw, de schaduwen diepzwart en de spanning te snijden. Meer was er niet voor nodig om mij een levenslange superheldenfan te maken. Mijn boekenkast vulde zich snel met comics waarin wonderlijke helden ten tonele verschenen: Hulk, Spider-Man, de Vergelders, Superman en meer.

Robin door Neal Adams
Het Grote Superheldenboek recensie – Robin door Neal Adams in Batman Album 1

De beginjaren van de superheld

Toen al werd ik aangetrokken door duistere avonturen waarin de helden écht gevaar voor hun kiezen kregen: Spider-Man: Kraven’s Last Hunt, Watchmen, Batman: The Killing Joke, Daredevil door Frank Miller; het bloed, het zweet en de dood maakten dat de superheld een “echt” persoon van vlees en bloed werd. Iemand die in zijn strijd om gerechtigheid het loodje kon leggen en er wellicht niet altijd zonder kleerscheuren vanaf kwam.

Superman trok me om die redenen veel minder. Clark Kent was in zijn gedaante als Superman onverslaanbaar. Niets kon hem deren, tenzij de schurk Kryptonite in handen had weten te krijgen. Superman leek nauwelijks aan de “Golden Age of Comic Books” te zijn ontsnapt, terwijl mijn smaak duidelijk lag in de “Bronze Age” en de “Modern Age”. Daarin werd de superheldenstrip – vanuit de “Golden Age”, via de “Silver Age” – in de zojuist genoemde “Bronze” en “Modern Age”, volwassen. Maar dat laatste zou zonder het eerste nooit bestaan hebben. En in Het Grote Superheldenboek viert Peter Pan Comics dan ook terecht de beginjaren van de superheld.

Captain Flash versus Iron Mask
Captain Flash versus Iron Mask

Het Grote Superheldenboek recensie – Superheldenmix

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn Het Grote Superheldenboek interview met uitgever Tim Aarts, wilde iedere grote en kleine uitgeverij eind jaren 30 een eigen superheld hebben. De populariteit van de avonturen, ingezet door Superman, is tegenwoordig goed te begrijpen. Vergelijk het met het huidige enthousiasme voor Marvel- en DC-films, maar dan op papier. En er was geen tijd te verliezen; had je als uitgever geen eigen, origineel idee? Maak dan maar gewoon een variatie op Superman, Batman, Captain Marvel (de huidige Shazam) of een combinatie van die helden.

Als gevorderde striplezer zal je die invloeden in de verhalen van Het Grote Superheldenboek dan ook in een oogopslag herkennen. Captain Flash is een Superman, Magno & Davey zijn een Captain Marvel imitatie en Doctor Frost lijkt, op zijn beurt, weer op de eerste avonturen van Superman, voor de Kryptoniër kon vliegen. Maar dan met ijskrachten en in een soort He-Man and the Masters of the Universe-outfit. De avonturen van Black Cat vallen nog het meest buiten die formule: filmster Linda Turner is “Hollywood’s glamorous detective star” en bestrijdt de misdaad in Tinseltown wanneer die de kop op steekt. Nou, ze is misschien een beetje als Batman, maar dan zonder zijn kleurrijke schurken.

Magno en Davey - Het Grote Superheldenboek
Het Grote Superheldenboek recensie – Magno en Davey

Bestrijd de misdaad, omdat het kan!

Grote superhelden - Black Cat
Black Cat

Maar waarom vechten deze helden dan? Nou, gewoon omdat het kan! Meer heb je niet nodig om Het Grote Superheldenboek te lezen. En dat was voor mij als doorgewinterde comicliefhebber toch af en toe moeilijk. Tegenwoordig begint bijna elke Marvel-comic met een alinea waarin de ontstaansgeschiedenis van de held wordt samengevat: Peter Parker was bitten by a radioactive spider… After retired marine Frank Castle’s wife and children were killed by stray gunfire… And there came a day, a day unlilke any other, when Earth’s mightiest heroes… Maar in deze bundel stripverhalen uit vervolgen tijden vind je niet zo’n samenvatting en denken de helden ook nooit terug aan hun voorgeschiedenis. Ze zijn er gewoon, soms zelfs zonder geheime identiteit.

En dus krijgt Captain Flash het aan de stok met Iron Mask, een schurk die de stad bedreigt met een atoombom. Of moet hij het opnemen tegen mysterieuze haaimensen, die een witte haai én een orka tegen hem inzetten. Ondertussen krijgen Magno & Davey te maken met moorddadige muziekdoosjes en moet ook Doctor Frost in de diepzee vechten tegen mannen in bijzondere duikpakken. In plaats van dat hun zuurstofmasker naar hun mond leidt, zit de slang bovenop hun hoofd. Waarschijnlijk duikt het een stuk comfortabeler en koeler als de lucht van bovenaf je pak ingevoerd wordt…

Doctor Frost - Het Grote Superheldenboek
Het Grote Superheldenboek recensie – Doctor Frost

Het Grote Superheldenboek recensie – Avontuur in zes tot acht pagina’s

De avonturen van Black Cat zijn op dat vlak wat geloofwaardiger. Zij krijgt te maken met “normale” misdadigers; maffia types en kunstvervalsers. En in het eerste avontuur met Doctor Frost zit zowaar een onthulling op het einde, dat zorgt voor een rond verhaal. Dat is best knap, want doordat er in de eerste Amerikaanse superheldencomics vaak meerdere helden in één magazine werden gestopt, moest het verhaal worden verteld in zes of acht pagina’s. Er is dus vaak geen tijd voor extra spanningsopbouw of diepgravende plots.

Vooral de avonturen van Captain Flash zijn een aaneenschakeling van monsters en robots die op de held worden afgestuurd. Met een klap in zijn handen voor extra atoomkracht, slaat de held zich er wel doorheen. Het Grote Superheldenboek staat vol verhalen waarin superheldje gespeeld wordt, zoals je dat in je jeugd wellicht zelf ook deed. Dat er ook echt gemoord wordt en er slachtoffers vallen, registreert bijna niet eens in deze kleurrijke sciencefiction- en fantasy-strips.

Captain Flash - Het Grote Superheldenboek
Het Grote Superheldenboek recensie – Captain Flash

Het goede tegen het kwade

Magno vrijstaand
Magno (met dubbele ster)

En dat is ook de charme van die “gouden” comics. Het is goed tegen kwaad, zonder gedoe. Je leest de verhalen dan ook makkelijk weg, net als in de eerste uitgave van Peter Pan Comics: Science Fiction Comics. Hoewel deze tweede bundel klassieke verhalen niet zulke grote namen als Jack Kirby of Steve Ditko tussen de omslag verbergt, is het tekenwerk in Het Grote Superheldenboek ook zeer interessant om te bestuderen. In die weinige pagina’s die een verhaal mocht tellen, moest elk plaatje raak zijn. En dus zie je veel dramatische poses en heldhaftig vuistenwerk aan je ogen voorbij trekken. Af en toe is er zelfs ruimte voor wat cartooneske grollen in de Black Cat-verhalen.

Enkel het tekenwerk van Rudy Palais ligt me niet zo. Zijn Magno & Davey zijn nogal slordig getekend, waarbij het gezicht van hulpje Davey af en toe lijkt op een karikatuur van een chimpansee. En waarom de normaal dubbele sterren op de kostuums van de helden veranderd zijn in een soort hoofdletter “i” is mij ook een raadsel. Doctor Frost, op zijn beurt, lijkt dus alsof de tekenaar een He-Man actionfigure op zijn bureau had staan tijdens het tekenen. Maar goed, He-Man verscheen voor het eerst in de jaren 80, dus wellicht was de inspiratie juist precies andersom. Het tekenwerk van Lee Elias in Black Cat ziet er nog het beste uit: mooi gedetailleerd en met geweldige Hollywood karikaturen en actie.

Black Cat - Het Grote Superheldenboek
Black Cat in Het Grote Superheldenboek

Het Grote Superheldenboek recensie – Verhalen die nooit vervelen

Het Grote Superheldenboek raakt zeker mijn nostalgische snaar en ik vind de bundel vooral leuk om te lezen met alle kennis die ik van mijn hobby heb. De elementen van een goede superheldenknokpartij zitten er in en er passeren ook flink wat mythische monsters en echte boeventronies de revue. De superheldenformule die in die tijd populair was, zorgt wel voor minder verrassende verhalen dan in de Science Fiction Comics-bundel. Verwacht hier geen elementen als levende robots of buitenaardse beschavingen om over te filosoferen. Dit zijn de recht-toe-recht-aan superheldenavonturen van weleer.

Ken je die eerste superheldenverhalen nog niet, dan is Het Grote Superheldenboek een leuke kennismaking met de kern van de superheld. In de moderne superheldenfilms zie je nog steeds de wilskracht van Captain Flash, de heroïek van Doctor Frost en het doorzettingsvermogen van Black Cat terug. Hoeveel lagen helden als Captain America, Thor, Spider-Man of Batman tegenwoordig ook hebben, in de kern is het archetype superheld dat je in Het Grote Superheldenboek terugvindt, nog steeds aanwezig: een man of vrouw die het kwaad bestrijdt met zijn of haar vuisten. En dat verveelt – zelfs 80 jaar na de geboorte van Superman – nooit!

Titel: Het Grote Superheldenboek
Samensteller: Tim Aarts
Uitgever: Peter Pan Comics
ISBN: 978-90-830-2332-8

Het Grote Superheldenboek winactie: Reageer en win een bundel!

Het Grote Superheldenboek - 3D coverWil je een exemplaar van Het Grote Superheldenboek winnen? Doe dan mee met onze Het Grote Superheldenboek winactie. Reageer op een of meerdere van de social media posts die bij deze winactie horen of post een bericht in de comments. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

In samenwerking met Peter Pan Comics verloten we drie exemplaren van Het Grote Superheldenboek onder iedereen die voor 31 mei gereageerd heeft op onze social media posts of op dit artikel. Je vindt ons op social media op FacebookTwitter en Instagram.

UPDATE: Onze winnaars zijn bekend! Het zijn de volgende helden:

• C. van de Loo (via Modern Myths)
  • H. van der Velde (via Facebook)