Legacies recensie – Modern Myths

Legacies recensie – Aan alle goede dingen komt een eind

Met de release van het vierde en laatste seizoen van Legacies op dvd is het tijd om nog één keer weg te duiken in de wereld die ooit begon met The Vampire Diaries. Alle vier de seizoenen zijn daarnaast in een mooie verzamelbox gebundeld, maar ook op HBO Max kun je nu alle afleveringen streamen. En zoals je in de spin-off serie The Originals al hebt gezien is het niet gemakkelijk een Mikaelson te zijn. In deze Legacies recensie bespreken we het einde van een lange lijn aan vampiers en blikken we terug op hoe het allemaal begon.

Spoiler waarschuwing: Omdat we alle seizoenen bespreken, zullen we niet de grote plotpunten van deze serie benoemen. Wel is er overlap met The Vampire Diaries en The Originals (lees onze recensie!), dus spoilers voor deze series zijn onvermijdelijk.

Hope Mikaelson (Danielle Rose Russell (Pandemic)) is de dochter van Klaus – een hybride half-vampier/half-weerwolf – en Hayley – een sterke weerwolf uit een lange familielijn. Voeg daar aan toe dat Klaus’ familie vervloekt is om het oudste kind een sterke heks te laten worden en Hope vormt de eerste “tribrid”. Dat is dus een heks/vampier/weerwolf.

Hoe Hope precies zo geworden is, is een lang verhaal en daar moet je The Vampire Diaries en The Originals voor gezien hebben. Legacies begint dan ook meteen met dit gegeven. Maar het is niet nodig om de vorige series gezien te hebben om alles goed te begrijpen. Wel voegt het een extra laag toe aan het geheel.

Legacies seizoen 1 - 4 recensie – Modern Myths

Hoe het begon

Toch is het niet verkeerd om even terug te blikken. The Vampire Diaries begon in 2009 en werd een enorme hit in de hoogtijdagen van vampierromances. Twilight kwam namelijk uit in 2008 en dat opende de markt voor een hele nieuwe lijn aan young adult-boeken en series. The Vampire Diaries zelf gaat over Elena, een mens die benaderd wordt door de vampierbroers Stefan en Damon Salvatore. Wat volgt zijn 171 afleveringen waarin je meer leert over de verborgen wereld van vampiers, weerwolven, heksen en uiteindelijk verschillende combinaties daarvan.

Die serie weet je aandacht vast te houden, maar de slechteriken die ze introduceren vallen dusdanig in goede smaak, waardoor de serie telkens niet die extra stap durft te zetten. Zo introduceren ze vrij snel de “Originele familie”, een groep vampiers waar het allemaal mee begon. Voor één seizoen zijn zij het grote gevaar, totdat een nog ergere vijand opduikt en ze samen moeten werken. Vanaf dan wordt het erg druk in The Vampire Diaries.

Rebecca Breeds als Aurora de Martel en Jenny Boyd als Lizzie Saltzman

Legacies recensie – The Originals

Tegelijk met het vijfde seizoen van The Vampire Diaries start ook het eerste seizoen van The Originals. De personages zijn populair genoeg om hun eigen serie te dragen en het geeft wat lucht en ruimte in de oorspronkelijke serie. De kijkers zijn intussen meegegroeid en ouder geworden, waardoor de thema’s in The Originals – een serie met vooral volwassen personages – hier ook beter bij aansluiten. Voor de jongere kijker zitten er nog wel wat tieners in, maar die verdwijnen na één seizoen al vrij snel naar de achtergrond.

Misschien vloek ik in de kerk, maar The Originals was voor mij een serie waar ik niet lekker doorheen kwam. De personages waren te machtig en konden iedereen met een vingerknip omleggen, maar tegelijkertijd zochten de makers binding met hun publiek. Je voelt al vrij snel aankomen welke personages alleen geïntroduceerd worden om dood te gaan en verder blijft het bij loze dreigementen die telkens weer opnieuw herhaald worden. Mysterieuze personages worden een karikatuur van zichzelf en de magie is vaak te conventioneel (als je maar hard genoeg gelooft of van iemand houdt, werkt de spreuk altijd).

Kaylee Bryant als Josie Saltzman en Courtney Bandeko als Finch Tarrayo

De tribrid

In het laatste seizoen van The Originals opent de “Salvatore School for the Young and Gifted”. Gefinancierd door Klaus moet het een plek zijn voor jonge vampiers, weerwolven en heksen om hun krachten te ontdekken. Daarnaast krijgen de wezens les in hoe zij oorspronkelijk ontstaan zijn (de gebeurtenissen uit beide series). Hope woont op deze kostschool en wordt begeleid door Alaric Saltzman (Matthew Davis (BloodRayne, Below) die oorspronkelijk als vampierjager in The Vampire Diaries verscheen).

Hope is deels heks en deels weerwolf met de mogelijkheid te ontwaken als vampier en daarmee haar ware tribrid kracht te ontsluiten. De combinatie van deze drie is nooit eerder gezien, maar zolang ze het kunnen voorkomen, is niemand van plan dit wezen los te laten. Daarnaast zijn Alarics kinderen, de tweeling Lizzie (Jenny Boyd (Hex)) en Josie (Kaylee Bryant (Mary Loss of Soul)), intussen ook tieners. Ze stammen af van een bijzondere familie heksen en zijn gedoemd om samen te smelten. Dit betekent dat de een de ander moet doden en de magische kracht in zichzelf moet opnemen.

Danielle Rose Russell als Hope Mikaelson

Legacies recensie – Dreuzels en superhelden

Legacies pakt terug op de doelgroep waar The Vampire Diaries ooit mee begon. De jonge, bovennatuurlijke wezens gaan naar school, krijgen onderling ruzie, worden verliefd en moeten hun eigen krachten leren te begrijpen. Opmerkingen naar bekende andere mediavormen worden niet geschuwd. Zo noemt Lizzie Saltzman gewone mensen vaak “dreuzels” en vormen de hoofdrolspelers al snel hun eigen “super squad” om hun krachten te gebruiken om de gewone mensen te helpen.

Elk seizoen keert ook de “therapiedoos” terug. Dat is een magisch voorwerp waar je jezelf in kan opsluiten om een probleem op te lossen. De personages belanden dan meestal in een ander soort wereld, wat je als kijker een leuk uitstapje geeft naar een noir-detective, western en zelfs een Star Wars-aflevering.

Sprookjes in Legacies

Een boek vol wezens

Waar de oorspronkelijke series vooral de grenzen opzochten met de oorspronkelijke drie wezens, merk je dat die put intussen wel leeg is. In Legacies kom je er al snel achter dat er nog een wereld verborgen ligt. Vooral het eerste seizoen is nogal episodisch met elke week een ander wezen dat de school bedreigt en waar ze tegen moeten vechten.

Zeemonsters, draken, feniksen, kabouters en nog veel meer andere wezens stappen de wereld binnen. In de meeste gevallen is dit succesvol, al ondersteunen de speciale effecten niet zoiets als een draak.

Aria Shahghasemi als Landon Kirby

Legacies recensie – Personages in ontwikkeling

Uiteindelijk zijn er twee punten waar Legacies echt in uitblinkt. De harde kern van de serie is duidelijk en blijft vrij lang hetzelfde. De onderliggende verbanden komen telkens goed naar voren en hebben daadwerkelijk invloed op de karakterontwikkeling van de personages. Heel soms zit er een aflevering tussen waar een personage niet reageert zoals je zou verwachten, maar vaak wordt dat in dezelfde aflevering weer rechtgetrokken.

Dit voelt anders dan bij de meeste personages in The Originals die vrijwel gelijk blijven aan hun introductie in The Vampire Diaries en telkens in dezelfde patronen vervallen.

Legacies seizoen 4

Een lopend verhaal

Een ander punt is dat Legacies vier seizoenen lang een lopend verhaal heeft. Ik heb alle afleveringen achter elkaar gekeken en kan niet zeggen op welke momenten het ene seizoen stopt en het volgende begint. Soms voelt een aflevering als de finale van een seizoen, maar blijkt het ergens tussendoor te vallen. De conclusie van het ene seizoen is vaak de oorzaak voor het probleem in een volgend seizoen. En dit gebeurt altijd op natuurlijke wijze.

Richting Legacies seizoen vier voelen sommige dingen wat vergezocht, maar de focus valt altijd terug op de centrale groep. Daarnaast hebben bepaalde voorspellingen of problemen ook echt consequenties. De serie lijkt te bouwen op hun eigen world-building en niet te rusten op de kracht van vriendschap en liefde. Al blijft dat natuurlijk wel een drijfveer voor iedereen.

Matthew Davis als Alaric Saltzman en Chris Lee als Kaleb Hawkins

Onvermijdelijke lotsbestemming

Wat de hele serie blijft sudderen is de lotsbestemming van Hope als tribrid en het probleem van de tweeling Lizzie en Josie. Je weet dat dit vroeg of laat aan bod moet komen, omdat beide problemen al uitvoerig zijn besproken in de vorige series. Hoewel de makers gehoopt hadden om in ieder geval nog een vijfde seizoen te maken, worden de meeste punten in seizoen 4 toch goed afgesloten. De personages eindigen op een plek waar je zelf wel bij kan invullen hoe het ze verder vergaat.

Volledig in de stijl van deze series, eindigt ook dit verhaal met gastrollen van bekende gezichten, die overigens tussendoor ook weleens opduiken. De enkele losse eindjes zijn niet storend, al krijgt één verhaallijn niet de kans om echt naar tevredenheid afgesloten te worden, waardoor je toch het gevoel hebt iets te missen.

Kaylee Bryant als Josie Saltzman, Courtney Bandeko als Finch Tarrayo en Jenny Boyd als Lizzie Saltzman

Legacies recensie – Het einde van een tijdperk?

Drie series, zeventien seizoenen en driehonderd eenendertig afleveringen later lijkt het verhaal van vampiers, weerwolven en heksen tot een einde te komen met de tribrid. Televisiezender The CW heeft flink wat series geschrapt, maar de makers hebben kenbaar gemaakt graag nog eens terug te keren naar deze wereld. Tot nu toe liepen de series mooi in elkaar over met crossover-afleveringen en backdoor pilots, dus of dat ooit nog gaat gebeuren kan alleen een orakel weten.

Teen Wolf – een vergelijkbare serie – kreeg recentelijk nog een film. Dat was vijf jaar na de laatste aflevering, dus alles is nog mogelijk. En heb je toch nog geen genoeg van deze series, dan kun je elke bloeddorstige romance, pijnlijke metamorfose en magische oplossing eenvoudig nog eens terugkijken.

Legacies is nu verkrijgbaar op dvd en te streamen op HBO Max.

Titel: Legacies
Regisseurs: O.a. Tony Solomons, Michael Karasick, Lauren Petzke