The Mandalorian seizoen 3 recensie - Modern Myths

The Mandalorian seizoen 3 recensie – Een stuurloos schip met een fijne eindbestemming

De laatste aflevering van het derde seizoen van Star Wars: The Mandalorian was nog niet uitgezonden of er werden al nieuwe titels en seizoenen bekendgemaakt in dit steeds groter wordende universum. Een vierde seizoen voor The Mandalorian is al besproken, dus met pensioen gaan zit er nog niet in voor onze premiejager. Zit jij als kijker nog te wachten op een avontuur van Din Djarin en Grogu of wordt het tijd voor een volgend hoofdstuk in het sterrenstelsel hier ver, ver vandaan? Lees onze The Mandalorian seizoen 3 recensie!

Let op: spoilers voor The Mandalorian seizoen 1, seizoen 2 en The Book of Boba Fett.

Het is alweer twee jaar geleden sinds de laatste aflevering van The Mandalorian seizoen 2 op Disney+ werd gezet. Wie sindsdien niet meer heeft gekeken, zal enigszins verbaasd zijn over hoe Din Djarin (Pedro Pascal (Game of Thrones, The Last of Us)) – alias de Mandalorian – en Grogu het avontuur weer in komen vliegen met een nieuw ruimteschip. Seizoen 2 eindigde namelijk met het afscheid tussen deze twee reisgezellen, zodat Grogu kon gaan trainen bij Jedi Luke Skywalker. Kijk je alle afleveringen van alle seizoen van The Mandalorian in één ruk door, dan heb je wat gemist.

In 2022 verscheen namelijk The Book of Boba Fett, een mooi voorbeeld van hoe deze Star Wars-wereld steeds groter wordt. De laatste afleveringen van deze serie laten namelijk ook zien hoe Grogu en Djarin afzonderlijk de draad weer moeten oppakken en uiteindelijk besluiten om, met een nieuw ruimteschip, toch het avontuur weer samen aan te gaan.

Pedro Pascal als The Mandalorian en Grogu - Seizoen 3

Een stuurloos ruimteschip

Dit nieuwe ruimteschip kan echter niet op de automatische piloot reizen en The Mandalorian seizoen 3 lijkt in het begin vooral te zoeken naar waar het heen wil. Als premiejager kwam Djarin op het pad van een mysterieuze baby die hij beschermde tegen mensen met kwade bedoelingen. Het belangrijkste doel was om het kind weer te krijgen waar hij moest zijn. En dat doel was op het eind van seizoen 2 behaald.

De populariteit van Grogu is echter niet te onderschatten en hoewel de serie misschien ooit op avontuur wilde zonder deze 53-jarige baby, kunnen we nu niet meer zonder hem. Nadat ze via The Book of Boba Fett weer herenigd zijn, zoekt het duo een nieuw doel. Hierbij lijkt Grogu vooral een bijrol te hebben, omdat Djarins verhaal toch centraal moet staan in zijn eigen serie.

Giancarlo Esposito als Moff Gideon - The Mandalorian seizoen 3

The Mandalorian seizoen 3 recensie – Losse eindjes

Een van de losse eindjes die prima weer opgepakt wordt, is Djarins ballingschap van zijn volk. Omdat hij uit vrije beweging zijn helm heeft afgedaan, is de enige manier om in ere hersteld te worden, af te reizen naar Mandalore. Op die planeet moet hij zichzelf opnieuw dopen in het water.

Voordat hij zijn reis kan maken, gaat hij langs Nevarro, de plek waar hij en Grogu elkaar hebben ontmoet. Meteen raakt hij betrokken bij een strijd en zo pakt elke aflevering een klein doel om te tackelen. Daarbij duiken allerlei personages op die vooral hinten naar een groter einddoel.

De Mandalorians gaan naar Mandalore

Mandalore en de darksaber

Wie ons achtergrondartikel heeft gelezen over The Mandalorian is helemaal op de hoogte van de strijd die op Mandalore heeft gewoed tijdens de “Clone Wars” en de rol die Bo-Katan Kryze (Katee Sackhoff (Battlestar Galactica, Another Life)) daarbij had. Dat zij, verslagen en zonder hoop, in de eerste aflevering opduikt, hint al meteen naar wat het grotere doel is van het derde seizoen.

Toch is dit niet genoeg, vooral niet aangezien kijkers van alleen The Mandalorian in eerste instantie niet echt mee zullen voelen met haar verlies en innerlijke strijd. Hierdoor gaat er veel tijd naar het leren kennen van dit personage. Haar rol is op sommige momenten net zo groot als die van Djarin, en zelfs groter dan die van Grogu. Dit zorgt ook voor meer episodische avonturen.

Het lot van Bo-Katan Kryze

The Mandalorian seizoen 3 recensie – Wekelijks op avontuur

Hoewel het een gemis kan zijn voor de kijker om precies te begrijpen waar het nu allemaal over gaat, moet ik bekennen dat het ook enorm genieten was van de wekelijkse avonturen. Zo verzamelden Djarin en Bo-Katan een groep Mandalorians om een kind te redden van een enorm, dinosaurusachtig wezen. Of maakten ze een reis naar een utopische planeet om Bo-Katans leger te zoeken.

Er zijn ook afleveringen met gastrollen voor zangeres Lizzo, Jack Black (The Super Mario Bros. Movie, Jumanji: Welcome to the Jungle) en Christopher Lloyd (Back to the Future, Nobody, Sin City: A Dame to Kill For). Elk week lijk je, door op avontuur te gaan, steeds weer een puzzelstukje te ontvangen. Uiteindelijk leidt alles toch weer terug naar eerdere vijanden en de strijd om Mandalore. De cirkel is weer rond.

Lizzo als The Duchessen Jack Black als Captain Bombardier

Mis niets!

The Mandalorian seizoen 3 put uit de geschiedenis zoals die langskomt in de animatieseries The Clone Wars en Rebels. Dat is niet heel verwonderlijk, ook met het oog op de nieuwe Star Wars-serie Ahsoka die in augustus 2023 verschijnt. In een eerder seizoen legde Ahsoka Tano (Djarin kon haar vinden door Bo-Katans verwijzing) al uit dat ze Grogu niet kan trainen wegens hun band, maar ook dat ze nog op zoek is naar iemand. Een van de personages die gevonden moet worden, wordt ook benoemd in The Mandalorian seizoen 3.

In de trailer van Ahsoka zien we tevens verschillende personages uit Rebels, waaronder een mandalorian die de darksaber aan Bo-Katan gaf voor het in Moff Gideons handen kwam. Hoewel de series leuk zijn om los te volgen, merk je dat er behoorlijk wat interactie is die je gemakkelijk kunt missen. Wellicht is het tijd voor een nieuw achtergrondartikel voor Ahsoka start?

TIE fighter pilot - The Mandalorian S3

The Mandalorian seizoen 3 recensie – What is the way?

Zonder iets weg te geven: The Mandalorian seizoen 3 heeft wellicht een van de meest afgesloten eindes tot nu toe. Toch is een vierde seizoen al aangekondigd. Met de meeste losse eindjes uit eerdere seizoenen afgerond, lijkt het erop dat de focus nu wat meer naar Grogu kan. Zoals gezegd heeft “the Child” nu vooral een leuke bijrol in het geheel en zijn er erg aandoenlijke momenten.

Ook zien we een groei ten opzichte van het kind uit het eerste seizoen. Het duurt tot het einde van dit derde seizoen voordat Grogu weer echt even de show steelt en daar mag verder op geborduurd worden. Of we daarbij vooral episodische avonturen gaan zien of wellicht een tijdsprong naar een iets oudere Grogu, moet nog blijken. Laten we in ieder geval hopen dat het niet opnieuw twee jaar duurt. Met een beetje geluk duiken Din Djarin en Grogu nog op in Ahsoka. Al wordt het door deze uitstapjes naar andere series niet gemakkelijk het volledige avontuur van deze twee helden te volgen.

The Mandalorian seizoen 3 streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Mandalorian seizoen 3
Regisseurs: Rick Famuyiwa, Rachel Morrison, Bryce Dallas Howard