Little Nightmares II recensie - Modern Myths

Little Nightmares II recensie – Een nieuw, angstaanjagend spelletje verstoppertje

Little Nightmares II is een horror-avonturenspel met puzzelplatforms, ontwikkelt door Tarsier Studios en uitgegeven door Bandai Namco Entertainment. Opnieuw sluip je door duistere, macabere omgevingen waar monsters je elk moment kunnen grijpen. Maar ditmaal ben je niet alleen. Een maatje helpt je als je achternagezeten wordt. Lees onze Little Nightmares II recensie!

In de duistere omgeving van Little Nightmares II duikt horror op uit elk hoekje waar je kijkt. Het gewelddadige spelletje van verstoppertje spelen gaat verder waar het eerste deel eindigde. Maar dit keer met een aantal wijzigingen. De puzzels zijn er gelukkig nog steeds, maar de wereld is vergroot. En ze hebben je een computergestuurd maatje gegeven.

Dit maatje helpt je bij het ontsnappen als je achternagezeten wordt door monsters. Zij geeft een duidelijk pad aan waar je heen moet, zodat je niet zelf hoeft te zoeken tijdens deze zenuwslopende achtervolgingen.

Amused himself to death

Mono met een papieren zak

Helaas zijn dit de grootste wijzigen en is de duur van het spel gelijk gebleven aan het eerste deel (kort dus). De Zweedse makers hebben teveel op veilig gespeeld en hebben ook geen nieuwe horrorelementen bedacht. Het nieuwe personage waarmee je speelt – Mono – is anders dan Six, uit deel een. Waar Six een gele regenjas aanhad, heeft Mono een papieren zak over zijn hoofd. Deze kan je aanpassen en er zijn zeer leuke maskers te vinden in het spel. Ook kan Mono wapens dragen en daarmee vijanden verslaan, maar ook geheimen in scènes blootleggen.

Mono drops the hammer

Little Nightmares II recensie – Puzzels

De puzzels in Little Nightmares II zijn vrijwel gelijk gebleven als in het eerste deel. Maar nu helpt je maatje je bij vijanden. Zij kan precies aangeven waar je je moet verstoppen, voordat er een vijand komt of er andere onbehagelijke situaties ontstaan. Heeft je maatje bij puzzels weinig interactie, dan mag je het volledig zelf uitzoeken. Een leuk detail is dat wanneer jij een belangrijk puzzelstukje meesleept, je maatje iets anders wat los in de omgeving ligt meeneemt.

Mono en Six werken samen

De monsters in de hoofdrol

Zoals in het eerste deel zijn het ook in deel twee de vijanden die de hoofdrol spelen. Sommige zijn zo monsterlijk gemaakt, dat ze je zelf nachtmerries kunnen geven. Er is zelfs een personage dat (denk ik) voor iedereen net zo eng is en zoveel kippenvel zal geven, als ik dat kreeg. Dit gaat natuurlijk over de schooljuffrouw. Met haar slangachtige nek en het geluid dat het geeft op het moment dat ze achter je aangaat.

Little Nightmares II klaslokaal

Sla je vijanden tot moes

Net als in deel een moet je, om voorbij deze monsters te komen, onopvallend sluipen en de schaduwen goed gebruiken, waardoor je onzichtbaar bent. Je hebt nu echter wel de mogelijkheid om op bepaalde punten je vijanden tot moes te slaan. Maar verder is het spel vrij hetzelfde als zijn voorganger. Een leuk pluspunt bij het dragen van een wapen: mijn controller begon flink te trillen.

Little Nightmares II - De aardappeleters

Little Nightmares II recensie – Net zo donker, griezelig en kort als deel een

Little Nightmares II is net zo donker en griezelig als zijn origineel. Maar helaas ook net zo kort. Het maatjes-systeem is een leuke extra, maar om het nog leuker en spannender te maken was de mogelijkheid om met zijn tweeën in co-op te spelen een aanwinst geweest. Hierdoor kunnen de puzzels complexer gemaakt worden en is er een langere gameplay mogelijk. Wat mij uiteindelijk het meest verraste was het einde. En zonder spoilers te geven: probeer alles te vinden!

Little Nightmares II is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Monsterlijke vijanden / Griezelig / Maatje
Nadelen: Erg kort / Weinig vernieuwend

Titel: Little Nightmares II
Ontwikkelaar: Tarsier Studios
Uitgever: Bandai Namco
Gespeeld op: PlayStation 4
Genre: Horror

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Bandai Namco

Little Nightmares 2 badkamer scene

Six wordt gegrepen

Mono en Six op de uitkijk

Paul van Deursen Jr.

Paul weet het nog goed: de sensatie van het spelen van zijn allereerste game: Mario. Op de Nintendo 8bit, uiteraard. Hij was een jaar of zeven toen hij terecht kwam in de wonderlijke wereld van games. Zijn vader werkte bij een fotowinkel waar ook games werden verkocht en Paul werd meteen gegrepen door het gamevirus. Alle trends heeft hij op de voet gevolgd en hij kan onmogelijk een favoriete game aanwijzen. Als het toch moet, staan Mario, Zelda en FIFA zeker in de top tien. Voor Fantasize test Paul met veel enthousiasme games, om lezers alle ins en outs te vertellen.