Immortals Fenyx Rising recensie - Modern Myths

Immortals Fenyx Rising recensie – Red de Griekse goden!

In Immortals Fenyx Rising draait alles om goden. Met de season pass krijg je bij het spel maar liefst drie dlc’s (downloadable content) om je avontuur uit te breiden. De derde en laatste dlc – The Lost Gods – is vandaag uitgekomen. Om dit te vieren kun je de komende weken een aantal artikelen rond het spel op Modern Myths verwachten. We beginnen met onze Immortals Fenyx Rising recensie van het basisspel waarin je als Fenyx op zoek gaat naar een manier om de mensen en de goden te redden.

Fenyx is een mens. Als speler kan je kiezen om als een man of vrouw te spelen en je personage enigszins naar je wensen aan te passen. Aangezien de coverart een vrouwelijke Fenyx toont, zullen we in deze recensie vrouwelijke voornaamwoorden gebruiken.

Het verhaal begint met Prometheus, vastgeketend aan een rots terwijl hij het verhaal van Fenyx vertelt aan Zeus. Fenyx belandt in de wereld van de goden. De andere mensen zijn versteend en Fenyx zoekt een manier om haar broer te redden. Onderweg komt ze erachter dat de kwade Typhon de Griekse goden heeft veranderd.

Fenyx moet hen bevrijden en hen helpen herinneren wie ze eigenlijk zijn. Maar wel in een wereld gevuld met monsterlijke gorgons en krijsende harpijen.

Fenyx versus Harpy

Breath of the Greek Gods

Als je een spellenfanaat bent dan komen een aantal dingen uit Immortals Fenyx Rising je bekend voor. De gameplay doet sterk denken aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Veel spelelementen, zoals een staminabalk om rotsen te klimmen en om betere aanvallen uit te voeren, lijken zo overgenomen te zijn. Net als in Breath of the Wild kun je paarden temmen en is er een dag- en nachtmodus. Ook bepaalde verzamelitems komen overeen. Alleen dan met een Grieks sausje eroverheen.

Als je beide spellen hebt gespeeld, merk je nog meer de overeenkomsten. Maar dat Breath of the Wild model heeft gestaan, is niet erg. Dat was al een goed spel, maar misschien lastiger in te komen als je geen Zelda-fanaat bent. Immortals Fenyx Rising geeft je misschien vergelijkbare gameplay, maar heeft ook leuke eigen elementen in een thema dat wellicht meer mensen aanspreekt.

Breath of the Fenyx Rising

Immortals Fenyx Rising recensie – Ga mee op Odyssee

Immortals Fenyx Rising is uitgebracht door Ubisoft die ook de Assassin’s Creed-spellen heeft uitgebracht, waaronder Assassin’s Creed: Odyssey. Dat de Griekse goden populair blijven, blijkt wel aan hun rol in verschillende media. Kijk maar naar Blood of Zeus die sinds kort op Netflix te zien is.

De queeste in Immortals Fenyx Rising is leuk. Het spel is erg overzichtelijk en in het verhaal wordt het epische goed gecombineerd met het komische. Vooral het onderlinge gekibbel tussen Zeus en Prometheus is vermakelijk. Al kan ik me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is. Je belangrijkste doel is de goden te redden en onderweg kun je sterke monsters verslaan, wapens verzamelen en puzzels oplossen. Die puzzels zijn niet noodzakelijk, maar als je iemand bent die alles compleet wilt maken, maak dan je borst maar nat. Hoewel er genoeg te doen is, kan dat op sommige momenten ervoor zorgen dat het aanvoelt alsof je klusjes aan het doen bent. En dat gaat ten koste van het spelplezier.

Immortals Fenyx Rising recensie - Zeus en Prometheus

Fenyx en alles eromheen

Als je als Fenyx vecht, heb je allerlei leuke dingen tot je beschikking. Tijdens gevechten kun je kiezen tussen een zwaard, bijl en pijl en boog die je allemaal nog kunt upgraden. Je hebt schoenen, helmen en harnassen en kunt bovendien ook nog eens vliegen. Daarnaast is er nog Phosphor, de vlammende vogel die je ook kan inzetten tijdens een gevecht. Gaat lopen je te traag? Dan kan je paardrijden op een van de eenhoorns, herten, paarden of pegasi die de wereld rijk zijn.

De skill tree in Immortals Fenyx Rising is niet heel uitgebreid. In het begin kies je voornamelijk wat voorkeurszaken, maar alles is eigenlijk wel prettig. En het is zeker mogelijk om alle vaardigheden te leren voor het einde van het spel. Het leukste daarbij zijn de krachten die je van de goden leert. In het gevecht zijn die heel handig, maar ze zijn soms ook noodzakelijk bij sommige puzzels.

Puzzelen in de Griekse mythologie

Immortals Fenyx Rising recensie – Frustratie en geluksmomentjes

Door de variatie aan puzzels, “side quests” en skins om te verzamelen heb je telkens weer iets nieuws om te ontdekken. Genoeg geluksmomentjes dus wanneer je zwaard nog beter wordt of je bijl flink wat schade doet. Ook is het fijn dat je een wapen eruit kan laten zien als elk ander wapen dat je verzameld hebt. Zo heb je wel de voordelen die je wilt, zonder dat het afdoet aan het design dat je vast wilt houden.

Op sommige momenten is Immortals Fenyx Rising echter erg frustrerend. Vooral de zogenoemde “vaults”. Wanneer je hier in springt, kom je in een kleine wereld waar je jouw krachten slim moet inzetten om tot het einde te komen. Soms komt het er erg precies op aan welke knoppencombinatie je indrukt. Je weet wat je moet doen, maar het lukt gewoon niet. Voor Modern Myths speelde ik het basisspel op zowel de Nintendo Switch als op de pc. Vooral bij de Nintendo Switch merk je dat de camera niet altijd soepel meebeweegt en de joystick soms net te traag is.

Zet Fenyx naar jouw hand

Bonusqueesten

Ook nog noemenswaardig zijn de twee bonusqueesten A Tale of Fire and Lightning en When the Road gets Rocky. Je kunt A Tale of Fire and Lightning kopen via Ubisoft Connect Rewards. Hier kun je geld aan besteden, maar je verdient genoeg bonussen met spelen dat je hem ook “gratis” kan krijgen. Het is een leuke bonusqueeste dat om een andere god draait en waarin je weer meer puzzels krijgt om op te lossen.

When the Road gets Rocky krijg je gratis wanneer je de season pass voor de dlc’s koopt. Op de website staat dat je deze moest pre-orderen, maar bij de Nintendo Switch stond hij nog steeds bij de season pass. Deze missie duurt ongeveer een uurtje. Het is een leuke side quest waarbij alle traditionele elementen wel even terugkomen. Als je hem speelt als je nog volledig in het spel zit, valt hij niet eens op. Zo niet, dan is het leuke herintroductie.

Versus Minotaur

Immortals Fenyx Rising recensie – Je bent sterker dan je denkt

De zwakke Fenyx groeit uiteindelijk uit tot een echte vechtersbaas. Het verhaal bevat leuke, komische momenten en een paar twists, maar trapt zeker ook in de nodige valkuilen (vooral aan het einde). Dit doet absoluut niet af aan het verhaal, want Immortals Fenyx Rising is een van de leukste spellen die ik de laatste tijd heb gespeeld.

In de eerste dlc – A New God – ga je verder met het verhaal van Fenyx. Maar in de tweede dlc – Myths of the Eastern Realm – ga je op avontuur in een wereld vol Chinese mythologie. Dan is er tot slot nog The Lost Gods die een nieuwe speelstijl belooft. We gaan aan alles de komende weken aandacht besteden. Kan je niet wachten? Pak dan Immortals Fenyx Rising op, want hij is het zeker waard.

Immortals Fenyx Rising en de drie dlc’s zijn nu verkrijgbaar op Nintendo Switch, PlayStation 4 en 5, Xbox One en pc. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Mythologisch avontuur / Veel te ontdekken / Leuke puzzels
Nadelen: Soms frustrerend / Camera beweegt niet altijd soepel mee