MCU The Reign of Marvel Studios recensie – Modern Myths

MCU: The Reign of Marvel Studios recensie – Thriller over Marvel Studios

In 2008 veranderde het filmlandschap met Iron Man, de eerste onafhankelijke superheldenfilm van Marvel Studios. In de jaren daarna zou de kersverse filmmaatschappij uitgroeien tot een van de invloedrijkste popcultuurfenomenen ter wereld, met producent Kevin Feige als onbetwiste creatieve leider. Maar dat succes ontstond natuurlijk niet van de een op de andere dag. Ben je benieuwd hoe Marvel Studios begonnen is en wat ervoor nodig was om kaskrakers als Avengers: Endgame en Black Panther te produceren, lees dan het indrukwekkende MCU: The Reign of Marvel Studios boek. In onze MCU: The Reign of Marvel Studios recensie bespreken we dit gedetailleerde verhaal over de ontstaansgeschiedenis van de superheldenstudio. Een boek dat zelf ook leest als een ware thriller!

Als je geïnteresseerd bent in de makers achter films, boeken, games en alle andere producten die we hier op Modern Myths bespreken, heb je tegenwoordig keuze te over. Er zijn veel artbooks, biografieën en (on)geautoriseerde geschiedenisboeken in de boekwinkels.

En ook op internet vind je een overdaad aan informatie. Niet alleen publiceren journalisten en podcasters elk nieuwtje over de makers van onze favoriete verhalen, via social media kun je die creatieve personen ook zelf volgen om op de hoogte te blijven.

Het is dan ook onbegonnen werk om alles bij te houden. Maar gelukkig zijn er enthousiaste schrijvers die je dat werk uit handen nemen. Zo schreven podcasters en popcultuurjournalisten Joanna Robinson, Dave Gonzales en Gavin Edwards het bijzonder gedetailleerde MCU: The Reign of Marvel Studios. Dit boek gaat over de opkomst van Marvel Studios tot en met het huidige “phase five” van hun superheldenfilms. Ben je benieuwd naar welke risico’s de stripuitgeverij heeft moeten nemen om hun superhelden in door henzelf geproduceerde films te laten optreden, dan is dit het boek voor jou.

Dikke pil vol intrigerende informatie

Zelfs als je denkt goed op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen van de studio die de laatste jaren een paar van de best bezochte films ooit produceerde, zoals Avengers: Endgame, staat er ook voor jou veel nieuwe informatie in dit geweldige boek. Zo bestaat de bronnenindex van het boek uit maar liefst 46 pagina’s. Hierin word je verwezen naar alle interviews, persconferenties, websites, podcasts, boeken en andere informatie waaruit de schrijvers hebben geput.

Het volledige boek bestaat zelfs uit 512 pagina’s! Op overzichtelijke wijze word je per Marvel “phase” – inclusief een tijdslijn – meegenomen langs de pieken en dalen van de studio.

MCU: The Reign of Marvel Studios recensie – Op de rand van faillissement

Het begint allemaal met stripuitgeverij Marvel dat in zwaar weer zit. Het bedrijf was bijna failliet en werd gekocht door de excentrieke zakenman Ike Perlmutter en zijn bedrijf Toy Biz. Perlmutter was ervan overtuigd dat zijn speelgoedbedrijf goed geld zou kunnen verdienen aan de superhelden van Marvel. Al snel wordt speelgoedmaker Avi Arad een belangrijk persoon binnen het bedrijf. Hij besluit de Marvel personages te licenseren aan verschillende filmstudio’s. Dit zou de naamsbekendheid van de helden nog groter moeten maken. Waardoor Marvel dus nog meer speelgoed zou kunnen verkopen.

Zo ging onder andere Spider-Man naar Sony, X-Men en The Fantastic Four naar 20th Century Fox en vampierjager Blade naar New Line Cinema. De ene superheldenfilm was succesvoller dan de andere, maar het werd duidelijk dat er veel potentie in het genre zat. Het zat filmproducent David Maisel dan ook dwars dat Marvel slechts een fractie van de inkomsten van die superheldenfilms kreeg. Hij besloot een idee aan Ike Perlmutter te pitchen: waarom gaat Marvel niet zelf films maken als onafhankelijke studio?

Marvel Studios en Donald Trump

Voor mij als Marvel comic liefhebber was het schokkend te lezen dat Maisel dat idee aan Perlmutter voorstelde in Mar-a-Lago, het golfresort van inmiddels ex-president van Amerika Donald Trump. Perlmutter is een grote geldschieter van Trump, wat betekent dat het geld dat ik voor mijn comics betaalde misschien voor een deel in de oorlogskas van Trump terecht is gekomen. Maar dat terzijde.

Perlmutter liet zich overhalen. Om voldoende budget voor het maken van een eigen film te verkrijgen, besloot Marvel alles op alles te zetten. Hun personages die nog niet ondergebracht waren bij een studio – zoals de B-namen Iron Man, Captain America en Thor – werden als onderpand aan de bank gegeven. Mocht hun eerste productie een flop zijn, dan kon de bank flink geld verdienen door de superhelden zelf te licenseren.

De opkomst van Kevin Feige

Iron Man - 2008 movie poster
Iron Man (2008)

Ondertussen was er een jonge producent actief bij de films die Avi Arad mogelijk had gemaakt: Kevin Feige. Als co-producent leerde hij het vak bij onder andere X-Men, Daredevil, X-Men 2, Hulk, The Punisher en Spider-Man 2. Hoewel hij in zijn jeugd geen stripboekenlezer was, las Feige wel alle relevante comics voor de producties waar hij aan meewerkte. Gedurende die jaren zag hij van dichtbij welke keuzes wel en vooral ook welke keuzes niet werkten in het naar het grote scherm brengen van de Marvel superhelden.

Toen de deal in 2005 rond was en Marvel Studios opgericht werd, was het Kevin Feige die als producent met Avi Arad ging samenwerken. Om te besluiten welke van de superhelden die Marvel nog in eigen beheer had als eerste zijn eigen film zou krijgen, werd een groepje kinderen bij elkaar geroepen. Deze kids kregen een aantal action figures van Iron Man, Hulk, Captain America en Thor om mee te spelen. Daarna mochten ze vertellen welke ze het meest “cool” vonden. Het werd de robot in het vliegende harnas (de groene kolos Hulk kwam op de tweede plaats). Vervolgens werd regisseur Jon Favreau (Elf, The Lion King, The Mandalorian) aangetrokken om Iron Man te maken. De rest is geschiedenis.

MCU: The Reign of Marvel Studios recensie – Marvel door de jaren heen

En die geschiedenis wordt dus in uitputtend detail in MCU: The Reign of Marvel Studios uit de doeken gedaan. Van het eerste succes dat Iron Man was, tot de breuk met acteur Edward Norton die de ster was van The Incredible Hulk, de tweede Marvel-film en alles wat daarna zou gebeuren. Met humor en een prettige schrijfstijl gaan de auteurs verder met de opbouw naar The Avengers en alle films die de studio in de afgelopen jaren heeft gemaakt.

Niets word overgeslagen. Je komt erachter waarom regisseur Edgar Wright (Shaun of the Dead, Scott Pilgrim vs. the World, Baby Driver) zijn Ant-Man film nooit gemaakt heeft. En je leert welke ruzies er waren met het Marvel hoofdkantoor in New York. Het creatieve comité dat zich daar met de films bemoeide, bekeek alles vanuit het standpunt dat wat Marvel Studios ook deed, het in het teken moest staan van meer speelgoed verkopen. En dat zorgde voor frictie. Zo was Perlmutter ervan overtuigd dat meisjes geen action figures kochten. En dus kwamen er sets van The Avengers en Guardians of the Galaxy in de winkels, zonder figuren van respectievelijk Black Widow en Gamora. Ook zou niemand zitten te wachten op een zwarte superheld in de bioscoop. Er werd moeilijk gedaan over een Black Panther solo-film (met een opbrengst van meer dan 700 miljoen dollar op nummer drie van meest succesvolle Marvel-films).

Sappige details zonder roddels

Ook de overname van Marvel door Disney komt natuurlijk aan bod. Naast een gezonde financiële injectie zou die overname er ook voor zorgen dat Marvel Studios en het creatieve comité uit elkaar gehaald werden. Nadat Perlmutter zijn best had gedaan om Kevin Feige ontslagen te krijgen, greep Disney in. Het MCU-boek zit, zoals je merkt, ook vol spannende verhalen en sappige details. Maar alles is bijzonder goed onderzocht, dus het voelt nergens aan als roddels.

Het schrijversteam heeft ook veel eigen interviews gehouden met personen die betrokken waren bij Marvel Studios. Al wilde niet iedereen aan het boek meewerken. Zo wilde producent en stripschrijver Jeph Loeb (Teen Wolf, Smallville, Heroes) niets kwijt over zijn tijd bij Marvel Television, die Netflix-series als Daredevil, Iron Fist, Jessica Jones en Luke Cage maakten. Hoewel MCU: The Reign of Marvel Studios een dikke pil is, zijn er dus toch verhalen over de Marvel-films en -series die niet konden worden verteld.

MCU: The Reign of Marvel Studios recensie – Musthave voor fans, geschreven door fans

Ondanks dat, is MCU: The Reign of Marvel Studios een geweldig boek voor iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in de wereld achter de populaire Marvel superheldenfilms. De marketing voor het boek legde wat mij betreft teveel nadruk op het idee dat er aangetoond zou worden waarom de Marvel-films de laatste jaren minder populair zijn dan in de eerste fases van het productiebedrijf. Dat komt ook zeker wel aan bod, maar is dus niet waar het boek om draait. Het gaat juist om het vieren van Marvel Studios dat ons zoveel entertainment heeft gebracht.

Dus ben je benieuwd hoe Marvel Studios tot stand gekomen is en wat Kevin Feige allemaal meegemaakt heeft? Wil je meer van de excentrieke Robert Downey Jr. (Tony Stark / Iron Man) weten en waarom Feige een broodje naar zijn hoofd kreeg toen hij voorstelde om Spider-Man naar het Marvel Cinematic Universe te halen? Lees dan MCU: The Reign of Marvel Studios! Van het bankroet van Marvel naar het opzetten van een van de meest invloedrijke filmstudio’s ooit; dit boek verveelt geen moment. Er is zelfs een extra hoofdstuk verstopt in de bronnenlijst, net zoals de extra scène in de aftiteling van elke Marvel-film. Kortom, dit is een boek voor fans, geschreven door fans. Aanrader!

Titel: MCU: The Reign of Marvel Studios
Auteurs: Joanna Robinson, Dave Gonzales, Gavin Edwards
Uitgever: Headline
ISBN: 978-14-722-7073-3

MCU: The Reign of Marvel Studios winactie Reageer en win een boek!

MCU The Reign of Marvel Studios - cover

Wil je zelf de geschiedenis van Marvel Studios uitpluizen? Doe dan mee met onze MCU: The Reign of Marvel Studios winactie. Reageer met een passende superhelden reactie (tekst, gif, afbeelding) op een of meerdere van de social media posts die bij deze recensie/winactie horen of post een bericht in de comments onder dit artikel. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

We verloten in samenwerking met de Headline Publishing Group drie boeken onder iedereen die voor 8 januari gereageerd heeft op onze social media posts of op dit artikel. De winnaars krijgen een MCU-boek thuisgestuurd. Je vindt ons op social media op FacebookTwitter en Instagram.

UPDATE:

En de winnaars die de geschiedenis van Marvel Studios in boekvorm zullen ontvangen, zijn:

P. Kraaiveld (Modern Myths website), H. Nieuwenhuis (Facebook) en E. Timmers (Instagram)