Raised by Wolves seizoen 1 - 2 recensie - Modern Myths

Raised by Wolves seizoen 1 – 2 recensie – Onvoltooid meesterwerkje op blu-ray

De indrukwekkende sciencefictionserie Raised by Wolves van regisseur Ridley Scott (Alien, Blade Runner) streamt op HBO Max, maar is inmiddels ook verschenen op blu-ray en dvd. Je kunt beide seizoenen zelfs in een verzamelbox kopen en – ondanks dat we de serie al eerder besproken hebben – willen we je daar graag nog eens op wijzen. Want ook al is de serie niet volledig afgerond, hij is zeer de moeite waard. Lees in onze Raised by Wolves seizoen 1 – 2 recensie waarom!

In een tijd dat veel series worden gecanceld, voelt het ook alsof veel daarvan steeds hetzelfde format gebruiken. Toch zijn er uitzonderingen, zoals Raised by Wolves. Al ontsnapt die serie ook niet aan de man met de bijl, want ook deze is vroegtijdig afgeblazen. Hoewel er materiaal was voor drie seizoenen, is de box met seizoen 1 en 2 – nu op blu-ray en dvd – een complete verzameling geworden. Tenzij er een streamingdienst is die het in de toekomst nog oppikt om af te ronden…

Toch is het de moeite waard om Raised by Wolves een kans te geven, al was het alleen maar vanwege de immersie die deze sciencefictionwereld brengt. Het geweldige acteerwerk, de beelden; allemaal redenen om hem toch aan te schaffen en te kijken.

Raised by Wolves seizoen 1 - 2 blu-ray recensie

Een nieuw begin op Kepler 22b

Raised by Wolves draait om twee androïden. Mother (Amanda Collin (Undtagelsen)) en Father (Abubakar Salim (Jamestown, The Legend of Vox Machina)) moeten op Kepler 22b opnieuw beginnen. De aarde is namelijk verloren gegaan na een oorlog tussen de atheïsten en mithraïsten. Door een nieuwe samenleving zonder enige vorm van religie op te bouwen op deze verre planeet, zijn deze androïden de laatste hoop van een atheïstische hacker.

Eenmaal aangekomen begint Father een veilig thuis te bouwen en te voorzien in het levensonderhoud, terwijl Mother de embryo’s die meegestuurd zijn grootbrengt. Maar de planeet brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Er is slechts beperkt eten te vinden en er staan hun maar weinig materialen ter beschikking.

Abubakar Salim in Raised by Wolves - S 1-2

Raised by Wolves seizoen 1 – 2 recensie – De komst van de mitraïsten

Daarnaast zijn er nog de gigantische putten en de nog grotere skeletten van slangen verspreid over de planeet. Als alles uiteindelijk dan iets beter lijkt te gaan, komt tot overmaat van ramp het ruimteschip van de mitraïsten aan bij de planeet, meer dan een decennium na de androïden. Meer over het begin van het verhaal kon je lezen in onze Raised by Wolves recensie.

de mitraïsten

De uitverkorene van Sol

Het tweede seizoen van Raised by Wolves gaat meteen verder waar het eerste stopte, in de tropische zone van de planeet. Mother en Father hebben met hun beschermelingen onderdak gevonden bij de “Trust”. Deze atheïsten hebben de reis naar Kepler 22b overleefd en hebben nu de overhand op de mithraïsten. De androïden hebben andere taken gekregen, maar Mother heeft het gevoel dat ze niet meer capabel is om hun kinderen te beschermen.

Een van de overlevende mithraïsten – Marcus (Travis Fimmel (50 States of Fright, Vikings, Warcraft: The Beginning)) – is op de vlucht nu hij wordt gezien als terrorist. Hij gelooft dat hij is uitverkoren door Sol, zijn god, en probeert de mensen te bekeren. Dit alles bouwt op naar een grote cliffhanger die dus helaas niet afgemaakt zal worden.

Travis Fimmel als in Raised by Wolves - S 1-2

Raised by Wolves seizoen 1 – 2 recensie – Sterk acteerwerk en visuele verwennerij

Beide seizoenen van Raised by Wolves kennen zeer sterk acteerwerk. Met name Amanda Collin en Abubakar Salim schitteren als AI met steeds meer menselijke trekjes. In het tweede seizoen zien we Peter Christoffersen (Shelley, The Bridge) als Cleaver, de handhaver van de Trust, die een personage neerzet dat je niet snel zal vergeten. De enige uitzondering op dat alles lijkt Travis Fimmel, die voornamelijk doet denken aan zijn rol in Vikings, maar dan op een andere planeet.

Naast het acteerwerk, krijgen we fantastische visuele verwennerij. De bleke, dode woestenij uit seizoen 1 wordt in al zijn hete, droge glorie in beeld gebracht. In het tweede seizoen ruilen we het dorre zand in voor tropische wouden. De bomen en planten zorgen voor een kleurenpracht die de 2K-schijven zeer scherp weergeven. Er is nergens op de CGI beknibbeld, wat veel helpt met de onderdompeling in het verhaal.

Raised by Wolves recensie

Sciencefiction monsters en robots

Dat verhaal heeft overigens veel meer in zijn mars dan de zo summier mogelijk gehouden samenvatting van hierboven. We krijgen namelijk ook monsterlijke slangen, een inheemse bevolking die niet bepaald menselijk lijkt, een verkrachter met een soort martelwerktuig/masker op zijn hoofd en de nodige scifi robot-actie. Met een naam als Ridley Scott aan je project verbonden, mag je natuurlijk ook wel het een en ander verwachten.

Raised by Wolves - HBO Max

Prachtig beeld en geluid met karige extra’s

De schijven van de blu-ray bundel zijn dik in orde. Met een 1.78:1 aspect ratio krijg je een mooie beeldvullende weergave en, zelfs in donkere scènes, altijd helder beeld. De kleuren zijn prachtig en brengen de serie tot leven. De DTS-HD Master Audio 5.1 audiotrack maakt goed gebruik van de surround speakers, maar de dialogen blijven, zelfs middenin de actiescènes, helder en perfect te verstaan.

Wat extra’s betreft vind je eigenlijk uitsluitend making of’s en wat verdieping in de personages. Dat is interessant voor de liefhebber, maar is niet heel vernieuwend.

Father en Mother

Raised by Wolves seizoen 1 – 2 recensie – Wie maakt het af?

Helaas zullen we de ontknoping waarschijnlijk dus nooit zien, maar toch is Raised by Wolves het kijken waard voor de sciencefictionfans. Zoals gezegd alleen al vanwege de wereld, het verhaal en de visuals.

En wie weet, als de home entertainment-verkopen het goed doen, komt er wel iemand die de serie een waardig einde wil geven. Onze bijdrage hebben we in ieder geval gedaan!

Raised by Wolves seizoen 1 & 2 is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Raised by Wolves seizoen 1 & 2