History's Greatest Mysteries seizoen 4 recensie - Modern Myths

History’s Greatest Mysteries seizoen 4 recensie – Blijvend boeiende mysteries

Voor meeslepende mysteries hoef je niet enkel je toevlucht tot het fantastische genre te zoeken. Ook in onze wereldgeschiedenis zijn tal van onopgeloste zaken te vinden, vaak met een vleugje van het bovennatuurlijke. In het vierde seizoen van de documentaireserie History’s Greatest Mysteries – vanaf 10 juli te zien – neemt acteur Laurence Fishburne (The Matrix) je mee langs een aantal van de meest beruchte mysteries ter wereld. Silvia was benieuwd of er nieuwe informatie over deze oude verhalen boven tafel komt. Lees haar bevindingen in onze History’s Greatest Mysteries seizoen 4 recensie!

Ben je nog niet bekend met de wereld van mysteries, dan is de documentaireserie History’s Greatest Mysteries iets voor jou! Acteur Laurence Fishburne – bekend van The Matrix, Assault on Precinct 13, Ant-Man and the Wasp en de John Wick-serie – presenteert deze reeks, waarvan het vierde seizoen op 10 juli start op HISTORY.

Veel van de onderwerpen van dit vierde seizoen zijn zeer interessant voor ons liefhebbers van het fantastische genre. Zo zijn er afleveringen met een vleugje fantasy: The Loch Ness Monster, The Ark of the Covenant (denk Indiana Jones), Blackbeard’s Lost Treasure en Unlocking the Secrets of Stonehenge. Er is sciencefiction: The Phoenix Lights Phenomenon (Ufo’s), Decoding the Mysterious Antikythera Mechanism en The Deadly Bermuda Triangle (ging de Netflix-serie 1899 maar verder). En ook horror: The Lost Colony of Roanoke, The Legend of Bigfoot en Who is the Zodiac Killer? Stuk voor stuk verhalen die de inspiratie vormen voor boeken, films en series.

Greatest Mysteries seizoen 4 recensie - Monster van Loch Ness
Aflevering: The Loch Ness Monster

Nog immer fascinerende verhalen

Als je een doorgewinterde kenner en liefhebber van mysteries bent en alle ins en outs van deze alom bekende verhalen al kent, is het toch de moeite waard om History’s Greatest Mysteries seizoen 4 te kijken. De afleveringen kauwen niet alleen de algemeen bekende feiten voor, er komen ook nieuwe theorieën aan bod. Dat zal voor de connaisseur niet heel wereldschokkend zijn, maar zelfs ik hoorde nieuwe hypotheses die ik erg interessant vond.

Specifieke theorieën worden door verschillende professionals zoals auteurs, historici, leraren en podcastmakers, toegelicht. Het geheel wordt vlot en enigszins luchtig gebracht, waardoor het geen opsomming van saaie feiten wordt. Uiteindelijk mag je als kijker zelf je conclusie trekken aan het eind van iedere aflevering, want natuurlijk zijn en blijven de onderwerpen mysteries. De ene is daarbij ouder dan de ander, maar voor geen enkel mysterie is er tot op heden een waterdichte waarheid gevonden. En dat is er dan ook zo blijvend fascinerend aan.

The Phoenix Lights Phenomenon - HGM
Aflevering: The Phoenix Lights Phenomenon

History’s Greatest Mysteries seizoen 4 recensie – Stephen King en de Grote Mysteries

22-11-63 - Stephen King
22/11/63 – Stephen King

Na het kijken van een aantal afleveringen van History’s Greatest Mysteries kan ik een paar interessante associaties leggen. Een van de afleveringen – The Assassination of JFK – gaat over de moordaanslag op de Amerikaanse president Kennedy. Wil je na die aflevering nog meer weten, lees dan 22-11-63 van auteur Stephen King. Hij komt in zijn boek met een zeer indrukwekkende benadering en het is een echte aanrader, zowel in boekvorm als het luisterboek.

Wil je in het algemeen meer weten van mysteries: in de jaren 70 verscheen er een boekenserie met de titel Grote Mysteries. De delen in die reeks variëren van Toekomst Voorspellingen tot Mysteries van Leven en Dood en natuurlijk Mysterieuze Monsters. Mocht je ooit op een rommel- of boekenmarkt lopen en ze zien liggen, ik kan ze aanraden. Hoewel ze inmiddels enigszins gedateerd zijn, is het vermakelijke en interessante kost.

Decoding the Mysterious Antikythera Mechanism
Aflevering: Decoding the Mysterious Antikythera Mechanism

De Zodiac moordenaar en Roanoke

Storm of the Century - Stephen King
Storm of the Century – Stephen King

Na de aflevering Who is the Zodiac Killer? kan je terecht bij de in 2007 verschenen film Zodiac van regisseur David Fincher. De hoofdrollen zijn voor Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo en Robert Downey Jr. Het is een spannende thriller over een aantal bizarre moorden en een moordenaar die zich uiteindelijk identificeert als de Zodiac. De moordenaar werd echter nooit geïdentificeerd en dat blijft na deze aflevering van History’s Greatest Mysteries ook zo.

Verwijzingen in films en series naar de zoekgeraakte kolonie van Roanoke zijn er ook genoeg, vaak met het woord “Croatoan” in zijn kielzog. Dat woord was in een boom gekerfd en was de enige aanwijzing naar de kolonisten die in 1588 aan de kust van Noord-Amerika spoorloos verdwenen. Zoek na de aflevering The Lost Colony of Roanoke bijvoorbeeld naar het zesde seizoen van American Horror Story, een vroege aflevering van Supernatural, de Sleepy Hollow-serie of de miniserie Storm of the Century van, wederom, Stephen King. Van dat screenplay is ook een boek verschenen: Storm of the Century.

History's Greatest Mysteries seizoen 4 - The Lost Colony of Roanoke
Aflevering: The Lost Colony of Roanoke

History’s Greatest Mysteries seizoen 4 recensie – Blijvend tot de verbeelding sprekend

Terence & Tilly – Op Drift
Terence & Tilly: Op Drift – Silvia van Gimst

Mysteries blijven tot de verbeelding spreken, wat precies de reden is dat ik de trilogie Terence & Tilly – Sterke Verhalen ben gaan schrijven. Zo kon ik mijn eigen draai aan het onverklaarbare geven. Het zijn korte, behapbare verhalen die het waard zijn om deze zomervakantie ter hand te nemen.

En ook het vierde seizoen van History’s Greatest Mysteries bewijst dat deze verhalen levend blijven. Er zijn daarbij genoeg theoretische oplossingen, maar het fijne zullen we er nooit van weten. En misschien is dat maar beter ook!

History’s Greatest Mysteries is vanaf maandag 10 juli elke week om 21:25 uur te zien op HISTORY. Bekijk hier de trailer:

Titel: History’s Greatest Mysteries
Presentatie: Laurence Fishburne