River recensie - Modern Myths

River recensie – Groundhog Day op z’n Japans

Van 25 oktober tot en met 4 november is het weer Imagine Fantastic Film Festival! Filmliefhebbers van het fantastische genre kijken weer uit naar wat er allemaal op het programma staat op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Vooruitlopend op het festival draaien er al een aantal bijzondere films. Modern Myths bijt de spits af met de Japanse tijdlusfilm River oftewel リバー流れないでよ. Lees onze River recensie van deze sciencefictionfilm waarin de tijd elke twee minuten terugdraait!

Volg onze Imagine 2023 recensies in de Imagine Film Festival 2023 special!

River recensie - Poster

Regisseur Junta Yamaguchi bewijst met River dat je geen big budget special effects nodig hebt om een sciencefictionfilm te maken. Hij deed dit al eerder met zijn debuutfilm Beyond the Infinite Two Minutes uit 2020, dat een bijzondere tijdreisfilm is.

Ook in River speelt “tijd” een belangrijke rol. Verwacht dus geen epische strijd tussen de sterren, maar een mysterieuze gebeurtenis die je nieuwsgierigheid wekt. Wat is er aan de hand in het stadje Kibune?

Manami Honjô als Kimi

Twee minuten de tijd

Het is druk in de Fuijiya Inn, een hotel vlakbij de Kibune-rivier. Er zijn verschillende gasten aanwezig en serveerster Mikoto (Riko Fujitani) bevindt zich aan de oever van de rivier als ze door de eigenares van het hotel aan het werk wordt geroepen. Als ze aan de slag gaat, staat ze plotseling weer bij de rivier. Eerst heeft ze het nog niet door en begint ze opnieuw aan haar werkzaamheden. Maar op een gegeven moment merkt ze dat er iets vreemds aan de hand is. Telkens, na twee minuten, staat Mikoto weer bij de rivier.

Maar niet alleen zij, ook de andere personeelsleden en gasten van het hotel zitten vast in een tijdlus. Na twee minuten wordt de tijd teruggespoeld en begint alles opnieuw. Langzamerhand slaat de paniek toe en raken sommige mensen ook gefrustreerd. Wat veroorzaakt dit fenomeen en hoe kunnen ze die doorbreken? En lukt dat wel in slechts twee minuten tijd?

Riko Fujitani als Mikoto in River - Modern Myths

River recensie – Groundhog Day in Japan

In 1993 maakte regisseur Harold Ramis (je kent hem van Ghostbusters) een van de bekendste tijdlusfilms: Groundhog Day. Bill Murray speelt hierin de chagrijnige weerman Phil Connors die in een klein plaatsje een reportage moet maken over Groundhog Day. Als hij ingesneeuwd raakt, komt hij terecht in een tijdlus en is hij ook de enige die dat beseft.

Een andere film die met een tijdparadox speelt is Happy Death Day (2017) en het vervolg Happy Death Day 2U uit 2019. Hierin beleeft universiteitsstudent Tree (Jessica Rothe) iedere dag opnieuw haar moord, zonder dat anderen dat doorhebben. In River wordt dit allemaal heel anders aangepakt en dat maakt deze film zo leuk. In tegenstelling tot een enkel persoon, raakt de tijdlus hier iedereen en probeert men ook met elkaar een oplossing te vinden.

River op Imagine 2023

Voor herhaling vatbaar

Veel acteurs uit Beyond the Infinite Two Minutes spelen ook mee in River. Regisseur Junta Yamaguchi is ook niet bang om met zijn cast in herhaling te vallen. De film bevat maar liefst 43 single takes van elk twee minuten. Op papier lijkt dat misschien een hele opgave om naar te kijken. Ik wist ook niet wat ik ervan moest denken. Iedere keer naar dezelfde scène kijken is toch gekmakend?

Maar integendeel, in de praktijk zit het verhaal goed in elkaar. Je krijgt subtiele creatieve twists, er is veel humor en door het uitstekende acteerwerk verveelt River geen moment.

Riko Fujitani als Mikoto

River recensie – Meerdere keren te zien, inclusief vampiershort

Transylvanie - Rodrigue Huart
Transylvanie – Rodrigue Huart

Gelukkig wordt River een aantal keer vertoond tijdens het Imagine Fantastic Film Festival 2023. Voor de start van het festival kun je hem al bewonderen op 20 oktober om 19:30 uur in KINO Rotterdam. Daarna gaat de film op herhaling tijdens het festival in Amsterdam op 26 oktober om 16:45 uur in LAB111. Je laatste kans is vervolgens op 31 oktober om 21:40 uur in de FilmHallen.

Naast River zelf wordt ook de korte film Transylvanie van regisseur Rodrigue Huart vertoond. Hierin is een tienjarig meisje ervan overtuigd dat ze een vampier is. Ze is gefascineerd door de vijftienjarige Hugo en zou hem ook graag in een vampier veranderen, zodat ze niet meer eenzaam is. In slechts vijftien minuten krijg je een onderhoudend vampier-coming-of-age-verhaal te zien.

Titel: River
Regisseur: Junta Yamaguchi
Acteurs: Riko Fujitani, Manami Honjô, Gôta Ishida
Uitgever: Third Window Films

River is te zien op Imagine Film Festival 2023 op deze tijden:

• 20 oktober om 19:30 in KINO Rotterdam zaal 4
  • 26 oktober om 16:45 in LAB111 zaal 2
  • 31 oktober om 21:40 in FilmHallen zaal 2

Tickets en tijden vind je op de River-pagina.

Bekijk hier de River trailer:

Imagine Film Festival 2023

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Fantastic Film Festival 2023 van 25 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2023 special!

River recensie: © 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Third Window Films

Shiori Kubo als Hisame in River - Imagine Film Festival 2023

River recensie - Imagine Fantastic Film Festival 2023