Scream VI recensie - Modern Myths

Scream VI recensie – Ghostface gaat naar de grote stad

Vorig jaar werden we in Scream (2022) voorgesteld aan een nieuwe cast die nog hulp kreeg van de overlevende slachtoffers uit de eerdere delen. Het was een verfrissend vijfde deel, dat opvallend genoeg ongenummerd bleef. Tussen Scream 4 (2011) en Scream zat elf jaar, maar na het succes van de herintroductie van Ghostface, hebben we nu slechts een jaartje moeten wachten. Lees onze Scream VI recensie van dit nieuwe deel, dat nu in de bioscoop draait en zich in New York afspeelt!

Scream VI recensie - PosterHet was duidelijk dat er een vervolg op Scream zou komen. In het nieuws verschenen daarbij al snel berichten dat de actrice van het eerste uur – Neve Campbell (The Craft, House of Cards)) – niet meer zou meedoen aan het vervolg. Ze voelde zich ondergewaardeerd en gaf aan dat als ze een man was, ze veel meer betaald zou krijgen als hoofdrolspeler.

Ik zal ook niet ontkennen dat Neve Campbell en Courteney Cox (Friends)), die wel van de partij is, nog een belangrijke rol hadden in Scream. Toch ging de aandacht al meer uit richting de nieuwe generatie slachtoffers van Ghostface en dat gaat in Scream VI op die manier verder.

Recensie Scream VI - Modern Myths

Verhuizing naar New York

Sam (Melissa Barrera (All the World is Sleeping)) en haar zus Tara (Jenna Ortega (Wednesday, X)) Carpenter zijn samen met hun vrienden Chad (Mason Gooding (Fall)) en Mindy (Jasmin Savoy Brown (Missing, Yellowjackets)) verhuisd naar New York. Ze studeren er en willen het liefst de gruwelen uit Woodsboro vergeten.

De zussen gaan beide anders om met het trauma. Tara stort zich in het uitgaansleven van New York, Sam is nog steeds erg wantrouwig en beschermend naar haar jongere zus. Helaas blijkt al snel dat ze niet de rust kunnen vinden in de grote stad en worden ze opnieuw ingehaald door het verleden. Ghostface is terug en zaait dood en verderf in The Big Apple.

Courteney Cox als Gale Weathers - VI

Scream VI recensie – Bekende formule, maar toch verfrissend

In 1996 zorgde Scream voor een opleving van het horrorgenre en met name de slasher-films. Het genre was in de jaren 80 enorm populair, maar begin jaren 90 nam de interesse af. Het is fantastisch dat juist regisseur Wes Craven – die bekend werd met klassiekers als The Last House on the Left (1972) en Nightmare on Elm Street (1984) – de slasher weer nieuw leven inblies.

Heel slim maakte hij gebruik van de bekende horrorclichés, maar voegde hier ook humor en een “who dunnit”-twist aan toe. Het publiek was verkocht en de formule werkt nog steeds.

Ghostface en Freddy Krueger

Verrassend op het verkeerde been gezet

Met name door de nieuwe cast werkt alles in het zesde deel verfrissend. Zoals je van Scream gewend bent, begint ook dit nieuwe deel met een sterke openingsscène die je verrast en op het verkeerde been zet. Het origineel met Drew Barrymore blijft natuurlijk moeilijk te overtreffen, maar Samara Weaving (Snake Eyes: G.I. Joe Origins, Guns Akimbo) doet haar uiterste best.

Ik blijf het knap vinden dat de makers trouw blijven aan de voorgaande films. We zien ook dit keer heel wat verwijzingen. De analyse halverwege de film – dit keer een franchise – mag ook niet ontbreken om achter de identiteit van de dader te komen. De finale wordt weer groots opgezet en zal je ook zeker verrassen.

Samara Weaving als Laura Crane

Scream VI recensie – Bruut, bruter, bruutst

In de Scream-films wordt altijd flink tekeer gegaan. Ghostface weet zijn slachtoffers op brute wijze te verrassen, maar ook de laatst overgebleven dames bijten flink van zich af. Hierbij valt het op dat vooral de zussen Carpenter nogal losgaan. Het wordt niet onder stoelen of banken gestoken dat Sam iets speciaals heeft dat haar helpt het tegen de moordenaar met het witte masker op te nemen.

Ze is uitstekend in staat om zo lang mogelijk te overleven en slaat net zo bruut – of misschien zelfs bruter – van zich af om uit de handen te blijven van Ghostface. Je zou haast medelijden met hem krijgen…

Melissa Barrera als Sam en Jenna Ortega als Tara Carpenter

Big, big city, you’re so pretty…

Friday the 13th Part VIII (1989) - poster
Friday the 13th Part VIII (1989)

Ik vond het een verademing dat Scream VI zich afspeelt in de grote stad. Het is een uitstekende beslissing van de makers om de nieuwe acteurs in een nieuwe setting te plaatsen. Het werd tijd om het oude (vertrouwde) Woodsboro te verlaten. De stad is groot, dreigend en zorgt voor nieuwe uitdagingen.

Het is overigens niet de eerste keer dat een slasher-franchise zijn vleugels uitslaat naar de grote stad. In Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989) verliet Jason Voorhees het Camp Crystal Lake al om dood en verderf te zaaien in New York. Een leuk detail is dat we een klein stukje uit die film op een tv voorbij zien komen. Het laat zien dat de makers hun klassiekers goed kennen. Helaas zien we verder weinig kenmerkende New Yorkse beelden voorbijkomen, maar dat komt vast omdat het goedkoper is om de film in Montreal in Canada op te nemen.

Ghostface houdt van witte was

Scream erop los

Hoe lang kan er nog op deze manier worden doorgegaan met Scream? Langzaam maar zeker blijven er nog maar weinig mensen over uit het origineel. Dat moet natuurlijk niet zoveel uitmaken, want de nieuwe generatie heeft zich met de nieuwste delen zeker bewezen om de franchise op eigen kracht voort te zetten. Ik zit alleen met Ghostface in mijn hoofd. Hoe kunnen de makers het nog origineel houden?

Natuurlijk wil je weten wie er achter het masker zit, maar ik heb het gevoel dat ik nu wel alles heb gezien. In tegenstelling tot bovennatuurlijke slashers als Freddy Krueger of Jason Voorhees, blijft Ghostface toch iemand van vlees en bloed. Hiermee zijn de mogelijkheden beperkter. Het is nog niet bevestigd, maar de kans dat er een Scream 7 komt is groot. Zeker omdat deze film het erg goed doet tijdens de boxoffice. Wanneer er nog een nieuw deel uitkomt, ga ik er zeker weer naartoe. De nieuwe cast doet het goed, de kills van Ghostface zijn lekker gruwelijk en Scream blijft toch een stukje nostalgie.

Dermot Mulroney als Detective Bailey - VI

Scream VI recensie – Een stukje huiswerk voor het gillen

Scream VI kijkt dus lekker weg. Ben je nog niet bekend met de franchise, dan is een beetje huiswerk misschien wel op zijn plaats. Voel je niet verplicht om alle delen te kijken, maar dan mis je wel wat. Vooral de eerste Scream is een klassieker. Oké, de setting is inmiddels niet zo modern meer, maar hier is het wel allemaal mee begonnen.

Maar in principe heb je aan de voorgaande Scream uit 2022 genoeg om klaar te zijn voor dit deel. Regisseurs Tyler Gillett en Matt Bettinelli-Olpin (Ready or Not) is het opnieuw gelukt om een succesvol deel aan de Scream-franchise toe te voegen. Ze zijn dit keer minder afhankelijk van de oude cast, maar dat mag de pret niet drukken!

Scream VI draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Scream VI
Regisseurs: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett