Shazam! Fury of the Gods recensie - Modern Myths

Shazam! Fury of the Gods recensie – De ultieme superheldenfantasie

Nog geen half jaar geleden draaide Black Adam in de bioscoop. Die antiheld is inmiddels gevlogen en maakt plaats voor de huidige kampioen met de krachten der goden: Billy Batson. In Shazam! Fury of the Gods moeten de puber en zijn familie hun ego’s opzij zetten en samenwerken om Philadelphia – en de wereld – te redden van de goden die hun krachten terug willen. Lees in onze Shazam Fury of the Gods recensie of de “Marvel family” samen weet te komen, of als de Philly Fiasco’s te boek blijft staan!

LET OP: In deze recensie bespreken we verschillende elementen van Shazam! 2. Kleine spoilers zijn daarmee niet te voorkomen. Wees gewaarschuwd!

Shazam! Fury of the Gods recensie - PosterDe planning van het DC superhelden filmuniversum – het DCU – wordt momenteel flink omgegooid door filmmaker James Gunn (Guardians of the Galaxy, Peacemaker) en producent Peter Safran (Aquaman, Annabelle Comes Home). Er komen nieuwe films en series, verschillende projecten zijn gecanceld en van acteurs als Henry Cavill (Superman) wordt afscheid genomen ten gunste van nieuwe gezichten in reboots. Is het dan nog wel de moeite waard om naar een film als Shazam! Fury of the Gods te gaan als straks toch alles verandert, hoor ik je vragen.

Het antwoord is een volmondig ‘ja’! Ten eerste is Shazam! 2 geweldig leuk, ten tweede krijgt het alter ego van Billy Batson gewoon een plekje in het nieuwe DCU en ten derde, maakt het eigenlijk uit? Het superheldenuniversum van Warner Bros zit vol met opzichzelfstaande verhalen als The Batman en Joker die geweldig zijn. En waar de verhalen wel samenhangend zijn – zoals in het Arrow-universum – valt er vaak wat af te dingen op de kwaliteit. Kortom, laten we een beetje vertrouwen in Gunn hebben en gewoon blijven genieten.

Jack Dylan Grazer als Freddy Freeman en Helen Mirren als Hespera

Onrust in de Marvel familie

Shazam! The Deluxe Edition
Lees meer over Billy Batson in Shazam! The Deluxe Edition

Nu Billy Batson (Asher Angel) zich in Shazam! bewezen heeft als de nieuwe kampioen van de tovenaar Shazam (Djimon Hounsou (The King’s Man, Blood Diamond)), gaat het gewone leven weer zijn gangetje. Tenminste, voor zover je over normaal kunt spreken als je bijna 18 bent, jij en je hele familie – behalve je ouders – superkrachten hebben en om de haverklap de inwoners van Philadelphia moeten redden.

Niet alleen krijgt Billy te maken met rampen en mede-superhelden die allemaal een eigen mening hebben en hem niet altijd als leider volgen, hij is ook nog altijd onzeker over zijn plek bij zijn pleegouders. Zodra Billy 18 wordt, is hij namelijk financieel op zichzelf aangewezen. Zijn oudere zus is al zover en denkt aan studeren, waardoor er onrust in de “Marvel” familie is. Billy/Shazam (Zachary Levi (The Marvelous Mrs. Maisel, Thor: Ragnarok)) voelt het gewicht van de wereld op zijn schouders rusten.

Zachary Levi in Shazam! Fury of the Gods

Shazam Fury of the Gods recensie – De dochters van Atlas

En over het gewicht van de wereld gesproken… Toen Billy als Shazam in de vorige film de “Staff of the gods” brak, verdween een barrière tussen onze wereld en die van de goden. Nu zijn de “dochters van Atlas” vrij om wraak te nemen op aarde. Zij willen hun goddelijke krachten terug; de krachten die nu gebruikt worden door Billy en zijn familie.

Liefhebbers van Griekse mythologie kunnen hun hart ophalen in Shazam! Fury of the Gods. Uiteraard draait alles weer om de wijsheid van Solomon, de kracht van Hercules, het uithoudingsvermogen van Atlas, de macht van Zeus, de moed van Achilles en de snelheid van Mercurius. Maar ook de namen van de dochters van Atlas – Hespera, Kalypso en Anthea – zijn vrije interpretaties van mythologische figuren zoals je ze tegenkomt in bijvoorbeeld de Odyssee van Homerus. Kalypso (of Calypso) is daarbij echt een dochter van Atlas, terwijl Hespera eigenlijk de Griekse geest der onsterfelijkheid is en Anthea de godin van moerassen en bloemenkransen. Shazam! 2 laat zich dus bijzonder losjes inspireren door de klassieke mythes.

Helen Mirren als Hespera, Lucy Liu als Kalypso en Rachel Zegler als Anthea

Tienerangsten

Dat mag de pret echter niet drukken, want de avonturen van Billy Batson zijn natuurlijk vooral onvervalste superheldenfantasieën. En als Billy en zijn familie aan het begin van de film voor het eerst “Shazam!” roepen, gieren de superheldenkriebels door je lijf. Niet alles hoeft te kloppen als de capes en gespierde lijven tevoorschijn komen.

Daarnaast is Shazam! Fury of the Gods een warme familiefilm, in de zin van de onderlinge relaties tussen de personages en de persoonlijke problemen waar ieder van hen mee worstelt. Billy is niet de enige die moeite heeft met opgroeien, ook zijn broer en beste vriend Freddy (Jack Dylan Grazer (Luca, IT)) krijgt het nodige te verduren. Tienerangst is hierbij het sleutelwoord. Iedereen die op dit moment pubert en iedereen die jong van geest is, zal zich ergens in de film herkennen.

De Marvel familie in Shazam! Fury of the Gods

Shazam Fury of the Gods recensie – Dunne grens tussen humor en horror

Daarbij is ook deze keer de grens tussen humor en horror onverwacht dun. Waren het vorige keer de hoofdzondes die er gruwelijk uitzagen en al moordend te werk gingen, deze keer is het vooral Kalypso (Lucy Liu (Kill Bill, Elementary, Charlie’s Angels)) die de nodige slachtoffers maakt. Het blijft vreemd dat je eigenlijk best gruwelijke moorden ziet en er snel daarna alweer hard gelachen kan worden. Misschien dat jonge kijkers vanaf 12 jaar er niet zo bij stilstaan, maar Shazam! 2 is soms best heftig.

Had ik al gezegd dat je als liefhebber van Griekse mythologie aan je trekken zult komen in deze film? Als de dochters van Atlas echt losgaan, zal je smullen. Ben je bekend met de Warner Bros filmgeschiedenis, let dan ook even op. Zowel visueel als in de dialogen zitten allerlei verwijzingen naar eerdere (mythologische) films van de studio.

Ladon - Shazam! 2

Teveel product placement

Wat ook opvalt – en in dit geval storend is – is de “product placement” in de film. Af en toe zie je logo’s van bekende merken net wat te prominent in beeld komen of benoemd worden. Er is zelfs een snoepmerk in allerlei kleurtjes met een wit lettertje dat een functie in het plot heeft. En we bedoelen niet die chocolaatjes die onlangs in het nieuws waren rond de Amerikaanse Super Bowl.

Het is een kleine smet op een verder prima superheldenfilm. Billy/Shazam zelf komt misschien wat minder aan bod in zijn tweede film, maar het hele familie-super-ensemble werkt prima. Zelfs als de diversiteitsboodschap en “je bent goed zoals je bent” er weer een beetje dik bovenop ligt.

Faithe Herman als Darla Dudley met een eenhoorn

Shazam Fury of the Gods recensie – Superheldenfantasie zonder weerga

Ik heb me in ieder geval weer uitstekend vermaakt met de kapriolen van Billy Batson en zijn alter ego Shazam (of Captain Marvel, als je zijn Fawcett Comics-naam verkiest). Shazam! 2 is zeker geen perfecte film, maar als de capes tevoorschijn komen en de draken en monsters verschijnen, ben ik gelukkig. Ik weet zeker dat ik de film rond mijn achttiende enorm gewaardeerd zou hebben. En gezien ik nog steeds diep van binnen een puber ben die niet op wil groeien, is dat nu ook zeker het geval.

Ga Shazam! Fury of the Gods dan ook kijken. In IMAX, want ook hier is groter, beter. Het is een onvervalste superheldenfantasie vol spektakel, monsters, (natte) dromen over Wonder Woman en een bibliotheek waar je nooit meer uit weg wilt. Inclusief pen waar ChatGPT jaloers op kan zijn. En blijf uiteraard zitten tot de aller-, allerlaatste seconde. Je hoeft niet de wijsheid van Solomon te bezitten om dat inmiddels te weten…

Shazam! Fury of the Gods draait vanaf 16 maart in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Shazam! Fury of the Gods
Regisseur: David F. Sandberg