Shaman King recensie - Modern Myths

Shaman King recensie – Wie wint het toernooi? Wie wordt de koning?

In de jaren 90 was er een toestroom van Japanse anime naar het westen. Series als Dragonball Z en Sailor Moon waren zelfs in ons koude kikkerlandje te zien. De populariteit ervan was niet te ontkennen. Vooral series met goede merchandise als Game Boy-spellen en verzamelbare kaarten wonnen het op het schoolplein. Zo werden Pokémon en Yu-Gi-Oh! al snel favoriet. Een ondergeschoven kindje was Shaman King, waarvan maar een deel op de Nederlandse televisie werd uitgezonden. Maar het hele verhaal van Shaman King wordt nu opnieuw verteld in een beter en mooier jasje. En dankzij Netflix kan je de serie sneller zien dan je zou denken. Lees onze Shaman King recensie!

Shaman King recensie - PosterWanneer Manta Oyamada op een avond binnendoor wil gaan, komt hij langs een begraafplaats waar een jongen in zijn eentje op een grafsteen zit. De jongen blijkt Yoh Asakura (Abby Trott (Carmen Sandiego)) te zijn, een sjamaan die met geesten praat. Hij is naar Tokyo gekomen, omdat daar de voorrondes zullen plaatsvinden van het toernooi waar hij zijn hele leven al op voorbereid wordt. De winnaar wordt “Shaman King” en mag zich samenvoegen met “The Great Spirit”.

Ook zal hij een wens mogen doen. Yohs grootste wens is dat hij een rustig leven mag leiden. Maar sommige sjamanen zijn levensgevaarlijk en Yohs familie heeft iets voor hem verzwegen. De strijd voor de titel zal niet zonder slag of stoot gaan.

Mythologie in Shaman King

De manga, de anime

Shaman King begon ooit als manga, geschreven en geïllustreerd door Hiroyuki Takei. De manga telde uiteindelijk 32 delen en is – naast het Japans en Engels – ook uitgegeven in het Nederlands, Frans en Duits. Oorspronkelijk liep de manga van 1998 tot 2004 met een bijbehorende anime van 2001 tot 2002 die 64 afleveringen telt. Hoe leuk ik Shaman King ook vond, beide projecten hadden een onbevredigend einde.

De manga stopte terwijl er nog gevechten bezig waren, maar Takei wist even niet hoe hij verder moest met de serie. De anime – die op dat moment vervuild raakte door alle “fillers” (afleveringen die alleen voor de anime worden gemaakt en vaak bedoeld zijn om tijd te rekken) – wikkelde het einde abrupt af. Dit liet veel van de potentie en karakterontwikkelingen ongebruikt, tot groot ongenoegen van de fans.

Horohoro

Shaman King recensie – Oude series, nieuwe kansen

Shaman King Vol 1
Shaman King Vol 1

Andere animes kregen al eerder een nieuwe kans. Zo volgde Fullmetal Alchemist: Brotherhood beter het verhaal van de manga, nadat de eerste anime een eigen weg insloeg. Het ruim tweehonderd afleveringen durende Sailor Moon kreeg met Sailor Moon Crystal een aanvulling van 39 afleveringen en een film: Sailor Moon Eternal: The Movie (die laatste is ook op Netflix te zien).

Dat Shaman King nu aan de beurt is, komt als een verrassing, maar is zeker niet onverdiend. De manga is intussen alsnog afgerond en opnieuw uitgebracht in een complete editie. Lange tijd was deze versie niet verkrijgbaar in het Engels, maar nu brengt uitgeverij Kodansha deze editie uit in bundels. Om de vier maanden komt zo’n bundel uit en uiteindelijk zal je met elf of twaalf delen klaar zijn.

Silva

Reïncarnatie

De nieuwe Shaman King anime is in Japan bezig met wekelijks een nieuwe aflevering. Na elke dertien afleveringen komt er een BluRay uit in Japan en dat is ook het moment waarop Netflix de serie online zet. De eerste dertien afleveringen staan dus nu al online. Aangezien de tweede BluRay gepland staat voor november kan je dan ook het tweede seizoen verwachten. Uiteindelijk zullen vier seizoenen het verhaal compleet maken. Een leuke extra is dat de stemacteurs van de originele serie grotendeels opnieuw de stemmen inspreken.

De wereld van Hiroyuki Takei

Shaman King recensie – Een seizoen van voorrondes

Deze nieuwe anime zal het bronmateriaal beter volgen. Grotendeels klopt dat ook. Wie de manga heeft gelezen herkent soms een-op-een de scènes. Wel heeft deze nieuwe anime ervoor gekozen om nogal haastig door de eerste paar hoofdstukken heen te gaan. In de manga en de oude anime leef je eerst een tijdje met Yoh, Yohs verloofde Anna en vriend Manta. Je leert meer over de connectie tussen de mensen en de geesten. Hoewel de hele serie zich op onze planeet afspeelt, geeft het je meer context van wat er allemaal mogelijk is.

De manga begint dan ook heel klein met Yoh die geesten helpt die vastzitten op aarde, terwijl hij intussen traint voor het sjamanentoernooi dat eens in de 500 jaar plaatsvindt. Dit rustige begin slaat deze nieuwe Netflix-serie over. In rap tempo worden alle nodige personages geïntroduceerd om meteen het spits af te bijten met een kwalificatieronde en de voorrondes. Gelukkig wordt daar wel iets meer tijd genomen, maar nog steeds niet veel.

Shaman King recensie

Infodump

Aangezien die eerste paar hoofdstukken in de eerste anime goed getoond zijn, kan ik me voorstellen dat de nieuwe anime hier wat overslaat. Tijdens de gevechten wordt er flink wat informatie bij de kijker gedumpt die je dan maar voor waar aan moet nemen. Er mist soms wat context en dat is jammer, juist omdat de cast van Shaman King zo kleurrijk is. Het is duidelijk dat ze in het eerste seizoen alles uit de weg wilde hebben om het sjamanentoernooi in Shaman King seizoen twee de volledige aandacht te geven. Jammer, maar niet onbegrijpelijk.

Dit is dus wel meer een serie voor de fans, want nieuwe kijkers zullen even moeten doorbijten. Shaman King biedt echter wel een verhaal dat zelfs voor animefans verfrissend kan zijn. Goed, het toernooi is echt een verhaallijn die in de jaren 90 wel vaker werd gebruikt bij manga. En daarmee dus een beetje cliché is, maar de personages blijven wel verfrissend. Shaman King zit vol humor en Yoh is veel relaxter zijn dan zijn tegenhangers in series als One Piece en My Hero Academia! Dat is echt wel een frisse wind die door al het geweld heen waait.

Ryuosuke Umemiya

Mythes verzameld van over de hele wereld

Shaman King haalt echt de kracht uit de personages en de vriendschappen die onderling ontstaan in de voorrondes van het toernooi. Daarnaast biedt de serie een kijkje in culturen van over de hele wereld. Yoh zelf vecht met de geest van een 600 jaar oude samoerai. Hij ontmoet de Chinese Jun Tao die als Dàoshi vecht door talismannen, beschreven met haar bloed, op een jiangshi (een soort zombie) te plakken die voor haar vecht. Horohoro is lid van de ainu-stam, een traditionele stam uit Japan; hij vecht met een natuurgeest. Faust VIII is een afstammeling van… tja, Faust I. Hij is een dodenbezweerder die met necromantie de lichamen van overledenen voor hem laat vechten.

Er blijven nieuwe personages bijkomen, iedereen met zijn eigen motivatie om mee te doen aan het toernooi. Elke sjamaan heeft een andere stijl van vechten en brengt iets nieuws naar de mythologie van Shaman King. Dat is heerlijk om je in te verdiepen, vooral omdat Takei gekozen heeft te putten uit de mythologie die er al is. Verwacht dan ook behoorlijk wat literaire werken en bekende wezens voorbij te zien komen. Verwijzingen naar Dracula en Sherlock Holmes zijn deze serie niet vreemd. En wat als er goddelijke wezens op je pad komen?

Shaman King op Netflix

Feest voor het oog

De animatiekwaliteit van deze serie is echt fantastisch en heerlijk om naar te kijken. De kleuren contrasteren elkaar prachtig en de vurige zielenbollen waarmee geesten zich meestal vertonen flakkeren onafgebroken. In de jaren 90 kregen behoorlijk veel anime het flink te verduren door Amerikaanse censuur. Soms werden er hele afleveringen geschrapt. Deze nieuwe Shaman King durft meer te tonen en er wordt niets geschrapt, wat het geheel ook een stuk volwassener maakt.

Dat mag ook wel, gezien er soms zware thema’s aan bod komen. Takei is meesterlijk in het creëren van diepgang. Zelfs bij minder belangrijke personages weet je wat hen drijft en waarom zij betrokken zijn bij alles. Dat komt in dit eerste seizoen minder goed uit de verf, maar zal zeker nog aan bod komen.

Yoh Asakura - Shaman King

Shaman King recensie – The Once and Future King

Wat wel een nieuwe invalshoek van deze nieuwe serie is, is de openingsscène. Deze scène zat oorspronkelijk veel later in het verhaal, maar wordt nu gebruik om het eerste seizoen toch nog iets overkoepelends te geven. Dit geeft zelfs de trouwe fans toch nog iets onverwachts om naar uit te kijken.

Shaman King seizoen een eindigt met de bekendmaking van een nieuwe vijand. Een sterke sjamaan die zichzelf de ware, toekomstige koning noemt. Hij heeft een klein legertje achter zich en maakt in de laatste aflevering meteen duidelijk wat zijn doel is. Ook dit wordt een beetje afgeraffeld, maar veel zal duidelijk worden in het volgende seizoen. Zoals gezegd mogen we deze in november verwachten. Ik zit in ieder geval al klaar. Nog genoeg tijd om de heruitgave van de manga weer te lezen!

Shaman King streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Shaman King
Regisseur: Jouji Furuta