The Tomorrow War recensie - Modern Myths

The Tomorrow War recensie – De toekomst zoekt hulp in het verleden

Chris Pratt is legendarisch als Star-Lord in Guardians of the Galaxy. Ook in Jurassic World laat hij zien om te kunnen gaan met actie. Zijn hoofdrol in The Tomorrow War – nu op Amazon Prime Video – is dan ook de grootste trekker voor deze sciencefiction actiefilm. Maar weet Pratt ook te overtuigen als het meer om drama dan om komedie draait? Lees in onze The Tomorrow War recensie of hij het er goed vanaf brengt, of het beter morgen nog eens kan proberen!

In mijn verbeelding ging de pitch meeting van The Tomorow War ongeveer zo: ‘Laten we, net als in Aliens, een overmacht aan buitenaardse moordmachines tegen een aantal stoere mariniers vechten. Zonder enige vorm van hoop! En ken je The Terminator? Doen we ook iets met tijdreizen. Maar dan in plaats van een moordende robot, sturen we soldaten uit de toekomst om versterking te halen uit het verleden!’
“Een soort James Cameron mash-up dus?’
“Ja! En dan maken we de aliens blauw!”
“Nee, dat is raar…”

Met zo’n insteek en Chris Pratt – Star-Lord himself – in de hoofdrol kan het niet misgaan toch? Toch…?

The Tomorrow War

Van soldaat naar wetenschapper

Dan Forester (Chris Pratt (Onward, Jurassic World: Fallen Kingdom, Guardians of the Galaxy)) is een ex marinier die na zijn diensttijd worstelt om een baan te vinden in de wetenschap. Dan is namelijk geen domme jongen. Hij wil na zijn leven in dienst van het vaderland graag iets doen met zijn ware roeping. Echter mist hij door zijn tours in oorlogsgebied de nodige ervaring op de werkvloer. Kennelijk is schieten op de vijand geen vaardigheid die je nodig hebt om reageerbuisjes te vullen. Hierdoor grijpt hij steeds net naast zijn droombaan.

Zijn frustratie begint weerslag te krijgen op zijn gezin, al weet zijn vrouw Emmy (Betty Gilpin (GLOW, The Hunt, The Grudge)) dit gelukkig te relativeren voor hun dochter Muri. Zij wordt gespeeld door Ryan Kiera Armstrong, die we eerder in American Horror Story en IT: Chapter Two zagen. Dans eigen vader heeft zijn gezin namelijk verlaten na zijn tijd in Vietnam. En dat is iets wat Dan hem nooit heeft kunnen vergeven.

Chris Pratt als Dan Forester

The Tomorrow War recensie – Boodschap uit de toekomst

Op de avond van zijn nieuwste teleurstelling kijkt Dan naar de laatste minuten van het WK voetbal 2022 als er ineens een mysterieuze mist verschijnt. Hieruit komt een groep soldaten tevoorschijn. Hun luitenant heeft een vrij sombere mededeling: over dertig jaar is de mensheid verwikkeld in een wereldwijde oorlog. En we verliezen.

De dreiging komt van buitenaf en is bijna onstuitbaar. De toekomst doet een beroep op hun verleden en heeft soldaten nodig. Een wereldwijde dienstplicht wordt ingevoerd en iedereen – zowel burgers als militairen – worden opgeroepen voor een tour van precies een week. Voorwaarde is wel dat de persoon over dertig jaar niet meer in leven is om een tijdparadox te voorkomen.

Jasmine Mathews als Lt. Hart

Puntige kant richting de vijand

Een week klinkt kort, maar slechts dertig procent keert terug. En die hebben allemaal PTSD van de gruwelijkheden die ze hebben meegemaakt. Een hele snelle cursus van het niveau “puntige kant richting de vijand” moet de dienstplichtigen voorbereiden op de “White Spikes” zoals de aliens in de toekomst genoemd worden.

Dan maakt in zijn peloton al snel kennis met Charlie (Sam Richardson) die tegen een paniekaanval aanzit en de ijskoude Dorian (Edwin Hodge) die voor zijn derde tour gaat. Hun rit naar de toekomst gaat niet geheel volgens plan, maar Dan weet zich kranig te weren. Uiteindelijk gaat hij de strijd aan voor de toekomst van de mensheid. Hij doet dit samen met zijn vervreemde vader (J.K. Simmons (Justice League, Spider-Man) in indrukwekkende fysieke vorm), een oude bekende, Charlie en Dorian.

J.K. Simmons als James Forester

The Tomorrow War recensie – Tijdparadoxen en plotgaten

The Tomorrow War is geen vernieuwende film. We hebben het allemaal al eens eerder gezien. En als je er ook een beetje serieus over na gaat denken, worden al vrij vlot enkele flinke plotgaten blootgelegd. En dan bedoel ik niet alleen die over de tijdparadoxen, wat altijd wel voer voor discussie oplevert. Maar is er in die drie decennia serieus niemand geweest die het wapentuig van het leger heeft verbeterd? Of zelfs maar een pantser doorborende kogel heeft weten te ontwikkelen?

Maar goed, we zitten natuurlijk niet naar Discovery Channel te kijken. En de actie maakt veel goed, want die zit erg goed in elkaar. De White Fangs zien er ook goed uit en met name de eerste gevechten laten je de claustrofobische angst van de soldaten goed voelen. Het design van de aliens is vrij origineel. Ze deden me wat denken aan een kruising tussen de alien uit Alien 3 en de Zerg uit de game Starcraft.

The Tomorrow War recensie

Chris Pratt, beter als komische actieheld

Ondertussen doet Chris Pratt zijn best om zich van zijn dramatische kant te laten zien. Maar al snel wordt duidelijk dat komedie hem een stuk beter ligt. In elke scène waar ook maar een beetje drama bij komt kijken wordt hij volledig weggespeeld. En niet alleen door Yvonne Strahovski als zijn leidinggevende (goed, zij heeft natuurlijk al flink mogen oefenen in The Handmaids Tale) en J.K. Simmons (goed, die heeft natuurlijk een Oscar). Ook de comic relief Charlie speelt hem in de serieuzere scènes weg (goed, Sam Richardson speelde natuurlijk in We’re the Millers).

Toch blijft Pratt een prima actieheld, al hadden een paar goede oneliners het vast beter gedaan dan zijn pogingen tot drama. De rest van de cast presteert wel prima, al ligt het er af en toe wat te dik bovenop. Maar de hoofdverantwoordelijke hiervoor is toch wel het script. Die is wat voorspelbaar.

Yvonne Strahovski als kolonel Muri Forester

The Tomorrow War recensie – Genietbare actiefilm voor in het weekend

Nu klinkt het misschien alsof The Tomorrow War een voorspelbare, matige film is met een slecht acterende Pratt. Maar de effecten en de actie redden de film van de totale middenmoot. Het uiteindelijke resultaat is een genietbare actiefilm die met zijn twee uur en achttien minuten wel wat te lang is. Maar de film is zeker de moeite waard om met een groep vrienden in het weekend op te zetten met een hapje en een drankje erbij. En tot slot: The Tomorrow War weet zelfs nog een kleine waarschuwing voor klimaatverandering in het verhaal te verstoppen.

The Tomorrow War streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Tomorrow War
Regisseur: Chris McKay