Star Wars: The Bad Batch recensie - Modern Myths
Modern Myths Shop bordspellen variant 2

Star Wars: The Bad Batch recensie – De Clone Trooper supersoldaten van dichtbij

Een jaar geleden kregen we eindelijk het afsluitende seizoen van Star Wars: The Clone Wars te zien. Nu wordt het Star Wars-universum nog verder uitgebreid met een nieuwe animatie serie: Star Wars: The Bad Batch. Hierin zie je een bijzondere groep “Clone Troopers” waar je al eerder kennis mee hebt gemaakt. Lees in onze Star Wars: The Bad Batch recensie achtergrondinformatie over deze supersoldaten en onze ervaringen met aflevering 1 van het eerste seizoen!

Star Wars: The Bad Batch recensie - PosterIn de eerste aflevering (van ruim 70 minuten) van Star Wars: The Bad Batch seizoen 1 worden een Jedi, haar Padawan en een bataljon Clone Troopers behoorlijk in het nauw gedreven door de Seperatisten. Ze wachten op versterking. Deze komt in de vorm van “Clone Force 99”, ook wel bekend als de “Bad Batch”.

De soldaten in deze groep zijn allemaal klonen (Leuk weetje: stemacteur Dee Bradley Baker (American Dad!, SpongeBob SquarePants) spreekt al hun stemmen in), maar hebben stuk voor stuk een defect. Hierdoor blinken zij uit in specifieke vaardigheden. De groep laat meteen zien wat ze kan.

Hunter, Wrecker, Tech, Crosshair en Echo

Sergeant Hunter is gemaakt voor het gevecht en vaardiger dan zijn mede-klonen. Wrecker is enorm sterk, Tech is vindingrijk, Crosshair is een scherpschutter die altijd raak schiet en Echo is meer machine dan mens. Wanneer tijdens hun missie “Order 66” in uitvoering wordt gebracht (waarmee alle Jedi als verraders werden aangemerkt), verandert alles.

Alle Clone Troopers volgen moeiteloos de orders op die hen worden gegeven, maar Hunter en zijn mannen hebben toch moeite met het neerschieten van onschuldige volkeren. Maar clones worden niet gekloond om te deserteren. En waar vlucht je naartoe als je voor de oorlog gemaakt bent?

The Bad Batch

Star Wars: The Bad Batch recensie – The Clone Wars

In het laatste seizoen van Star Wars: The Clone Wars ontmoet je de (op dat moment nog de vierkoppige) Bad Batch in een verhaal dat vier afleveringen beslaat. In deze afleveringen werkt de Bad Batch samen met Anakin Skywalker en Rex (een belangrijke Clone Trooper) om een algoritme te onderscheppen waarmee de uitslag van gevechten voorspeld kan worden. Ze komen op het spoor van de dood gewaande Clone Trooper Echo.

Voorheen was Echo onderdeel van de Domino Squad en in een eerder seizoen wordt aandacht besteed aan de training hiervan. Men dacht dat Echo in een explosie om het leven was gekomen. In werkelijkheid werd hij echter gevonden en in leven gehouden door de “Techno Union” die hem veranderde in een Cyborg. Nadat hij gevonden en gered wordt, voegt hij zich bij de Bad Batch zoals we die nu kennen.

Crosshair, Echo, Hunter, Tech en Wrecker - The Bad Batch

Van vriend naar vijand

Het leuke aan de eerste aflevering van Star Wars: The Bad Batch is dat je meteen een andere kijk krijgt op de gevolgen van Order 66. De meeste series focussen zich meer op wat er met de Jedi gebeurde. We hebben bekende personages als Yoda en Ahsoka zien vechten voor hun leven. We hebben de confrontatie gezien tussen Anakin en Obi-Wan en hoe Emperor Palpatine uiteindelijk als Sith Lord aan de macht kwam. In Star Wars: The Clone Wars ontdekte je al hoe de speciale chips werden verwerkt in het brein van de Clones om hen zo te gebruiken in de aanval op de Jedi. De trouwe handlangers van de Jedi werden opeens de grootste legermacht van de vijand.

Stephen Stanton als Admiral Tarkin

Star Wars: The Bad Batch recensie – Een kijkje bij het Empire

Nu krijg je vanuit de Bad Batch te zien hoe hun thuisbasis verandert. De Clone Troopers gedragen zich anders, nu ze worden ingezet voor minder goede doelen. We zien hen juichen als Palpatine aankondigt hoe het er nu voor staat en we krijgen ook meteen de directe gevolgen te zien. Vooral bijzonder is een gesprek tussen een officier van het Empire en een leider van de Kaminoan (het volk dat de Clones maakte). De officier geeft aan dat Clone Troopers niet langer nodig zijn, omdat echte mensen goedkoper zijn. De Kaminoan is boos, omdat ze hiermee onder een langdurige deal uit proberen te komen. Bovendien kunnen echte mensen nooit zo goed zijn als Clones. Wellicht dat de Stormtroopers wat beter raak hadden geschoten als ze destijds geluisterd hadden.

Star Wars: The Bad Batch recensie - The Emperor

Een knallend begin

Dat de eerste aflevering 70 minuten duurt, is al een cadeau op zich. Eigenlijk begin je met een film, wat ze eerder bij Star Wars: The Clone Wars ook deden. Vaak wordt een verhaal opgesplitst in meerdere afleveringen. Nu dat niet gebeurt, krijg je meer ruimte om de personages te leren kennen en meer tijd om iets op te bouwen.

De eerste aflevering begint dan ook heftig, meteen op het strijdveld met zware consequenties. Daarna zakt voor mij de aflevering toch een beetje in. Er is tijd voor een voedselgevecht (in de aflevering is dat logischer dan het nu lijkt, maar toch) en het brein van de groep – Tech – is vooral handig om even letterlijk te vertellen wat er gebeurt. Er is geen mysterie rondom het feit dat zij geen last hebben van Order 66; waarom zij niet meegaan met de andere Clones. Dit wordt vrijwel meteen uitgelegd. Tenzij er nog een onthulling gaat komen in een latere aflevering, is dit jammer.

Ming-Na Wen als Fennec Shand

Oude bekenden en nieuwe vrienden

Je hoeft eerdere Star Wars (animatie)series niet gezien te hebben om te begrijpen wat er gaande is in The Bad Batch. En dat is een voordeel. In het Star Wars-universum – dat steeds groter wordt – is het fijn om te weten dat je niet alles bij hoeft te houden. Er komen soms oude bekenden in voor, maar het wordt meteen duidelijk wie zij zijn zonder dat je een hele geschiedenis hoeft te kennen.

Voor wie wel alles gezien heeft, is het dan toch weer leuk om de bekende namen te horen. Maar natuurlijk zijn er ook nieuwe personages. De meest opvallende hiervan is Omega (Michelle Ang (Fear the Walking Dead)). Zij is een mensenmeisje dat misschien nog wel een grote rol gaat krijgen.

Michelle Ang als Omega

Star Wars: The Bad Batch recensie – Updates in a galaxy far, far away

Houd deze pagina in de gaten, want we zullen deze recensie updaten zodra er meer afleveringen op Disney+ beschikbaar zijn. Onze hele review volgt daarmee nog, maar voor nu is Star Wars: The Bad Batch een echte aanrader voor iedereen die genoten heeft van de eerdere animatieseries.

De eerste aflevering van het eerste seizoen van Star Wars: The Bad Batch is nu te zien op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Star Wars: The Bad Batch
Regisseurs: Steward Lee, Saul Ruiz, Nathaniel Villanueva