Jupiter’s Legacy recensie – Modern Myths

Jupiter’s Legacy recensie – Netflix ontrafelt de superheldenmythe

Eind jaren 20 krijgt een uiteenlopend groepje personen superkrachten. 90 jaar later zijn zij de bekendste superhelden ter wereld: The Union. De leider van het team, Sheldon Sampson – The Utopian – is getrouwd met teamgenoot Lady Liberty. Samen hebben zij twee kinderen die echter moeite hebben met de erfenis van hun vader. De wereld is ook al jaren niet meer zo zwart-wit als in de gouden eeuw van de superhelden. De strijd van het goede tegen het kwade wordt door de jonge generatie helden niet per se meer volgens de code van The Union uitgevochten. Is er nog wel plaats voor The Utopian in de moderne wereld? Lees in onze Jupiter’s Legacy recensie hoe deze nieuwe superheldenserie op Netflix de superheldenmythe stukje bij beetje ontrafelt.

Jupiter’s Legacy recensie - PosterInmiddels is de hele wereld bekend met superhelden. Naast de blockbusters van Marvel en DC Comics in de bioscoop heeft elke zichzelf respecterende streamingdienst en televisiezender meerdere superheldenshows in hun aanbod. Je kunt al bijna net zoveel uiteenlopende superseries op je scherm kijken, als dat er verschillende comic series in de stripwinkel liggen. Zelfs een verhaal als Watchmen – dat de superheldenmythe onder een vergrootglas legt en van volwassen commentaar voorziet – bereikt het grote publiek.

Het is dan ook niet gek dat Netflix in 2017 de rechten kocht van “Millarworld”, het comiclabel van de Schotse stripschrijver Mark Millar (Kick-Ass, Wanted, Kingsman: The Secret Service). Het eerste resultaat van deze exclusieve samenwerking is Jupiter’s Legacy. Het eerste seizoen kun je vanaf vandaag kijken. Het is een superheldenshow die op meerdere vlakken op het juiste moment uitgebracht wordt. Zeker wat betreft het eerder genoemde volwassen commentaar op de superheld als archetype.

Mike Wade als Fitz Small

Superman, familie en idealen

Jupiter's Legacy Vol 1Jupiter’s Legacy draait om het superheldenteam “The Union”. En om hun leider Sheldon Sampson – The Utopian (Josh Duhamel (Transformers, The Picture of Dorian Gray)) – in het bijzonder. De Jupiter’s Legacy comicserie – en nu dus ook de streamingserie – weerspiegelt veel van Mark Millars interesses: Superman, familie en een ideaal. Het gaat over ouder worden, vaders en zonen, vaders en dochters en de houdbaarheid van (Amerikaanse) normen en waarden. Natuurlijk is het in de eerste plaats een superhelden actieserie vol avontuur, voorzien van een intrigerend mysterie. Maar daarnaast is de onderliggende filosofie voor superheldenfans – zeker als je al wat jaren comicfan bent – het meest boeiend.

Zeker als je nog niet bekend bent met verhalen als Watchmen en Miracleman van Alan Moore, Seven Soldiers of Victory van Grant Morrison of Rising Stars van J. Michael Stracszynski, zal Jupiter’s Legacy je versteld doen staan van de volwassen insteek en het geweld in de serie.

Jupiter’s Legacy recensie: Sheldon Sampson - The Utopian

Jupiter’s Legacy recensie – Drie verhalen door elkaar vertelt

Je moet je aandacht er goed bijhouden gedurende de acht afleveringen van Jupiter’s Legacy seizoen 1. Eigenlijk worden er drie verhalen door elkaar heen verteld. Er zijn de flashbacks, waarin de ontstaansgeschiedenis van de helden van The Union rond het jaar 1929 wordt onthuld. Daarnaast is er het hoofdverhaal over hun problemen, 90 jaar later in onze huidige tijd, met hun familie en de nieuwe generatie superhelden. Daarnaast krijgt ook het personage Hutch (Ian Quinlan (Gotham)) voldoende aandacht. Deze jongeman heeft een connectie met The Union die ik hier niet verklap. Hij trekt zijn eigen plan, samen met zijn groepje superschurken.

Ian Quinlan als Hutch

In de voetsporen van je vader

Het leven van de helden van The Union beslaat dus nogal een periode. Zoals gezegd is de kern hiervan Sheldon Sampson – The Utopian. Hij is de Superman van The Union. Het lichtende voorbeeld, de held die altijd het goede doet en een uitweg uit alle problemen vindt. Hij is getrouwd met Grace (Leslie Bibb (Iron Man, American Housewife)) – Lady Liberty. Samen hebben ze twee kinderen: Brandon (Andrew Horton (How to Talk to Girls at Parties)) – Paragon en Chloe (Elena Kampouris (Children of the Corn)).

Paragon probeert in de voetsporen van zijn vader te treden, maar twijfelt aan zichzelf. Dat ook The Utopian aan hem twijfelt, werkt helemaal niet mee. Chloe heeft het supergezin en de erfenis (legacy) van The Union de rug toegekeerd. Zij leeft als supermodel het leventje van de jetset. Ze verliest zichzelf in seks, drugs en… nou ja, eigenlijk vooral daaraan. Sheldon is de band met zijn kinderen zo goed als kwijt. Hij probeert hen te betrekken bij zijn waarden als The Utopian, terwijl juist die verantwoordelijkheden als ’s werelds sterkste en bekendste held hem van hen vervreemd hebben.

Elena Kampouris als Chloe Sampson

Millennials met superkrachten

Daarnaast is de wereld verandert. Het zwart-witte goed versus kwaad uit de jaren 30 – de gouden eeuw van de superhelden – bestaat niet meer. De mensheid is harder en de superschurken zijn kwaadaardiger. The Utopian en The Union hebben littekens van hun jarenlange strijd en hebben ook de nodige verliezen geleden. Hun code – we leiden niet, we doden niet, we inspireren – is voor de nieuwe generatie superhelden steeds lastiger vol te houden. Als een superschurk zonder enig moreel besef jou probeert te vermoorden, waarom moet jij dan een baken van verlichting blijven? Daarbij is het leven als millennial met superkrachten natuurlijk al zwaar genoeg…

Als Paragon in een heftige strijd met superschurk Blackstar (Tyler Mane (X-Men, Halloween)) een grens overschrijdt, maakt dit de breuk in het superheldengezin nog groter. Ook de wrijving tussen The Union en de jonge generatie superhelden wordt steeds tastbaarder. The Utopian raakt meer en meer verloren in de tinten grijs van de moderne samenleving en houdt wanhopig vast aan zijn code. Hij komt steeds meer alleen te staan.

Brandon Sampson - Paragon

Jupiter’s Legacy recensie – De dynamiek van de Justice League

Als je de dynamiek van de Justice League kent, dan snap je The Union onmiddellijk. Jupiter’s Legacy bestaat dan ook uit archetypes. Je hebt een Superman (The Utopian), een Wonder Woman (Lady Liberty) en een Batman (George Hutchence (Matt Lanter) – Skyfox, de beste vriend van Sheldon). De drie andere helden zijn wat minder eenvoudig te plaatsen.

Je hebt Fitz Small (Mike Wade) – The Flare, waar we in het eerste seizoen nog bar weinig van zien. Maar hij zal, gezien zijn naam, goed te vergelijken zijn met The Flash. Dan is er Richard Conrad (David Julian Hirsh) – Blue-Bolt, die met zijn “kracht staaf” nog het meeste van Green Lantern weg heeft. En tot slot leer je Walter Sampson (Ben Daniels) – Brainwave kennen, de oudere broer van The Utopian. Hij is van mening dat The Union een actievere rol zou moeten spelen op het wereldtoneel. Walter vindt hun code ouderwets en achterhaald. Deze visie maakt hem vergelijkbaar met Green Arrow, die door zijn stramme houding ook vaak mot heeft met de rest van de Justice League.

Walter Sampson - Brainwave en Sheldon Sampson - The Utopian

Indiana Jones, King Kong en H.P. Lovecraft

In het jaar 1929, als de Amerikaanse Beurskrach plaatsvindt, zien we hoe Sheldon zijn reis om The Utopian te worden begint. Dit verhaal wordt in flashbacks verteld. Let daarbij even op hoe de beeldverhoudingen van de serie dan veranderen. Hier krijg je een mooi gemaakt avontuur voor je kiezen, met daarin elementen van Indiana Jones, King Kong en de verhalen van H.P. Lovecraft.

Voor de gebeurtenissen in onze huidige tijd dragen de acteurs flink wat make-up om als honderdjarigen door het leven te gaan. Met wisselend succes. Mike Wade als Fitz Small is duidelijk een jonge vent die doet alsof hij oud is. Ben Daniels echter is volledig geloofwaardig als Walter Sampson die door de jaren heen sterker, sluwer en harder geworden is. Josh Duhamel zet een Utopian neer die moe is, doodmoe door het gewicht van de verantwoordelijkheden op zijn schouders.

George Hutchence en Sheldon Sampson

Rechtstreeks uit het schetsboek van Frank Quitely

De superheldenkostuums in de serie zijn prachtig. Ze komen rechtstreeks uit het schetsboek van Frank Quitely – de tekenaar van de Jupiter’s Legacy comics. De actie in de serie is ook prima. Hoewel sommige acteurs, in zowel de oude als de jonge generatie superhelden, wel wat beter hadden mogen afkijken bij hun collega’s van Marvel en DC. Niet alle poses werken even goed. Vooral de vliegende helden hangen soms overduidelijk aan hun stuntharnas. Als je net gekeken hebt naar The Falcon and the Winter Soldier zijn de helden van The Union nogal houterig.

Jupiter’s Legacy recensie: Leslie Bibb als Grace Sampson

Jupiter’s Legacy recensie – Steven S. DeKnight zet de toon

Maar dat is maar een kleine smet op een verder zeer ambitieuze en onderhoudende superheldenserie. De serie is voor televisie bewerkt door Steven S. DeKnight. Je kent hem als producer/schrijver van onder andere Daredevil, Spartacus en Buffy the Vampire Slayer. De duistere toon van de serie en de gelaagdheid van het verhaal is mede naar hem te herleiden.

Misschien is Jupiter’s Legacy seizoen 1 met acht afleveringen van bijna een uur per stuk zelfs nog te kort. Zoveel proberen de makers je te vertellen. Niet elk personage krijgt voldoende aandacht, zeker wat de jongere superhelden betreft. Maar daardoor blijven er wel meer dan genoeg vragen en niet-vertelde verhalen rond The Union over voor Jupiter’s Legacy seizoen 2.

Petra Small en Fitz Small

Familie als kern

De kracht van de serie zit hem in de kern: familie. Je snapt hoe Grace baalt als Sheldon tijdens een vrijpartij opeens weg moet om de wereld te redden. Als diezelfde Utopian na een dag het kwaad bestreden te hebben nog even snel de schone was bij de stomerij ophaalt, moet je grinniken. Je voelt mee met hoe wanhopig hij zijn dochter probeert te redden die steeds meer de afgrond inglijdt. En je snapt hoe hij steeds meer de grip op zijn leven verliest na al die jaren van geweld, pijn en verlies, terwijl zijn normen en waarden steeds meer onder druk komen te staan.

Jupiter’s Legacy recensie - Tyler Mane als Blackstar

De juiste superheldenshow op het juiste moment

En ook om dat laatste is Jupiter’s Legacy de juiste superheldenshow op het juiste moment. We hebben de afgelopen jaren gezien hoe de mensheid verhardt als iets simpels als de waarheid niet meer door iedereen wordt geloofd. Hoe de ene groep tegen de andere wordt opgezet als je elkaars normen en waarden niet meer respecteert. Hoe dun ons laagje beschaving eigenlijk is, als sommige personen besluiten om niet meer mee te doen met de afgesproken regels en anderen in gevaar brengen. Of als een groep idioten bijvoorbeeld besluit het Amerikaanse Capitool te bestormen.

Anna Akana als Raikou

Jupiter’s Legacy recensie – Onze wereld onder een superheldenvergrootglas

Jupiter’s Legacy stelt deze kwesties aan de kaak, maar dan uitvergroot zoals dat alleen in superheldenverhalen kan. Daarbij wordt ook de superheldenmythe zelf onder de loep genomen. Wat gebeurt er als macht misbruikt wordt? Wat als een superheld zou besluiten om niet langer ethisch te handelen? Het zijn vragen waar superheldenfans al heel lang over discussiëren.

Met Jupiter’s Legacy op Netflix kun je deze discussie straks houden met een nog grotere groep liefhebbers. Het superheldengenre op televisie is daarmee op een geweldige manier weer een stukje verrijkt. Ga dat zien!

Het eerste seizoen van Jupiter’s Legacy is nu te zien op Netflix. Bekijk hier de trailer:

En hier een “Achter de Schermen” met Mark Millar:

Titel: Jupiter’s Legacy