The Warp recensie - Modern Myths

The Warp recensie – De ruimte veroveren is niet voor watjes!

Zijn we alleen in het universum? Niet als het aan Thomas Snauwaert ligt. Volgens deze Belgische spelontwerper zijn er namelijk een heleboel buitenaardse rassen te ontdekken! Samen met uitgever Jumping Turtle Games bracht hij het 4X expertspel The Warp uit. Maar de ruimte veroveren doe je niet zomaar. Je moet er wel even voor gaan zitten. Lees onze The Warp recensie!

Als je een liefhebber bent van “4X spellen” – zoals Eclipse en Twilight Imperium – zal je aangenaam verrast zijn door de verteerbaarheid van The Warp. Nu verklap ik mijn oordeel al een beetje, maar is dit ook een spel voor jou? Je ontdekt het in onze recensie van The Warp! Maar wat is 4X eigenlijk?

4X is een genre van strategische spellen. De afkorting komt overgewaaid uit de videospellen en staat voor “exploratie”, “expansie”, “exterminatie” en “exploitatie”. Met andere woorden: je gaat de kaart verkennen om je eigen gebied te vergroten. En daarbij schakel je vijandelijke facties uit. Vervolgens ontgin je grondstoffen in je eigen gebied. Meer middelen wil namelijk zeggen dat je vervolgens nog meer kan uitbreiden.

4X, een intimiderend genre

Ik had nog nooit een 4X-spel gespeeld. De complexiteit en lange speelduur van deze spellen heeft me altijd geïntimideerd. Twilight Imperium bijvoorbeeld, een van de bekendste spellen in het genre, duurt zo’n vier à acht uur. Nou dag. Dat durf ik niet aan. Maar toen ik hoorde dat je met The Warp na “slechts” drie uur klaar bent, dacht ik: ik waag het!

The Warp - Speloverzicht

The Warp recensie Wie begint?

The Warp – Je mag willekeurig een startspeler aanduiden. Maar omdat starten je een licht voordeel geeft, krijgen de volgende spelers meer goud en/of energie om mee te beginnen.

Unieke buitenaardse facties: het spelverloop

Xe'lo traders - kaart nieuwHoe doe je dat nou eigenlijk, de ruimte veroveren? We beginnen met twee unieke buitenaardse facties. Elk hebben ze hun eigen specialiteiten en een klein gebied in een hoekje van het universum. We hebben gemeenschappelijke doelen en geheime doelen. Want hoewel er veel strategische opties zijn, volg je altijd dezelfde drie stappen.

Eerst en vooral kies je welke grondstoffen je wil ontginnen. Ga je voor het goud en de energie? Of verstevig je jouw troepen? Vervolgens kan je kiezen uit drie acties: ontwikkelen, het landschap verschuiven of aanvallen.

Nurec Designers

The Warp recensie Ontwikkel jezelf

The Warp - Trade PostDoor jezelf te ontwikkelen, kan je gebouwen bouwen of opwaarderen, waardoor je in de volgende ronde meer grondstoffen kan ontginnen. Door het landschap te verschuiven geef je jezelf een militair voordeel. Er zijn namelijk hoogteverschillen op het speelveld. Niet letterlijk hoor, zo’n hoogteverschil wordt aangeduid met cijfers. Je kan deze cijfers aanpassen om het jezelf makkelijker te maken in een gevecht.

Aanvallen spreekt voor zich. Je zet de kracht van jouw troepen tegenover de troepen op het gebied dat je wil veroveren. Daar wordt wat bij gedobbeld, maar er zijn genoeg manieren om de uitkomst te manipuleren. Ten slotte mag je in de laatste stap troepen verplaatsen, vijandelijke troepen onthullen en doelkaarten aanvullen.

Conquest

Materialen en componenten

Volut smugglers - kaart nieuwWanneer je de doos van The Warp opent, is het meteen duidelijk dat dit een uitgebreid spel is. Er zijn verschillende miniaturen, tokens en vooral heel veel soorten kaarten. Al deze kaarten zorgen voor een enorme variatie en een hoge herspeelbaarheid. Iedere speler mag namelijk twee unieke buitenaardse rassen vertegenwoordigen. Daarnaast heb je keuze uit verschillende “Guardians”. Een Guardian is een eindbaas die “The Warp” verdedigt, een mysterieuze poort in het midden van het bord. Zijn daar geheime experimenten uitgevoerd die verantwoordelijk zijn voor de ramp die de kolonies op de planeet Yortar getroffen heeft? In ieder geval verdien je extra missiepunten als je de poort verovert.

Ten slotte zijn er diverse doelenkaarten. Gooi dit allemaal samen en je kan je voorstellen dat geen enkel potje hetzelfde is door de enorme verscheidenheid van mogelijke combinaties! De materialen zijn ook van een mooie kwaliteit. De illustraties geven de sfeer van het spel prachtig weer, al vond ik sommige kaarten wat donker. Alle plussen en minnen opgeteld, vormen de componenten van The Warp een mooi geheel op tafel.

Terrashift

Weinig ruimte daar in de ruimte

Alle strategische mogelijkheden worden weergegeven in een uitgebreide symboliek. Heb je een geheugensteuntje nodig? Gelukkig worden alle symbolen overzichtelijk weergegeven aan de binnenkant van de spelersborden. Daar is net precies genoeg plaats voor voorzien.

Hoewel de symbolen wennen, vonden we de betekenis van sommige kaarten niet altijd meteen duidelijk. Het regelboek gaf daarbij ook niet altijd een helder antwoord. Al kan dat ook liggen aan mijn gebrek aan ervaring in 4X-spellen. Een ander dingetje: als je op een gebied veel gebouwen en troepen wil hebben, dan staan ze vrij krap op elkaar. Het kan dan lastig worden om alles netjes op de juiste plek te houden.

The Warp - uitgebreid

The Warp recensie – een aanrader?

The Warp - box vrijstaandJa! Ik vond The Warp een aangename kennismaking met het 4X-genre. Er is een mooie balans tussen jezelf ontwikkelen op economisch vlak en de interactie met je tegenspelers. Je kan het spel erg agressief spelen, maar dat hoeft niet. Veel vaker vecht je tegen neutrale facties dan tegen je tegenspelers. Tenminste, in een twee-speler spel is dat zo. Wellicht dat je met meerdere spelers sneller in elkaars vaarwater komt.

Ik vind het daarbij erg leuk dat mijn tegenspeler betrokken blijft wanneer ik vecht met neutrale facties. Hij kan namelijk kaarten spelen om het me moeilijker te maken. Zo kan hij een voordeel behalen, maar de kosten zijn ook voor hem. Hetzelfde geldt andersom. Op deze manier zijn we indirect met elkaar in conflict. En dat voelt een stuk minder agressief. Dit is dus een aanrader voor als je wil starten met 4X-spellen, maar vergis je niet: The Warp is wel degelijk een expert-spel. Niemand heeft ooit beweerd dat het veroveren van de ruimte gemakkelijk is!

Voordelen: Variatie en interactie / Grote herspeelbaarheid / Uitdagend / Licht verteerbare 4X
Nadelen: Veel componenten op tafel / Niet alle kaarten zijn even helder

Titel: The Warp
Ontwerper: Thomas Snauwaert
Uitgever: Jumping Turtle Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 14+
Duur: 120 – 180 minuten

The Warp - box vrijstaandKoop The Warp bij Het Spelhuis:

Het Spelhuis – The Warp – € 94,99

Ook verkrijgbaar:

The Warp Alien Pack - packshotHet Spelhuis – The Warp: Alien Pack – € 14,99
Met deze uitbreiding voeg je zes nieuwe aliens aan het spel toe

The Warp 5-6 player expansion - packshotHet Spelhuis – The Warp: 5/6 player expansion – € 37,99
Een uitbreiding om tot en met zes spelers te kunnen spelen

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Jumping Turtle Games / Vicky Swers

The Warp recensie - Modern Myths

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!