Casting Shadows recensie - Modern Myths

Casting Shadows recensie – Oogst de duisternis, versla je vrienden

Als spellenstudio Unstable Games (Unstable Unicorns, Here to Slay) een nieuw spel uitbrengt, laten we die natuurlijk niet aan ons voorbij gaan. Ditmaal is Casting Shadows aan de beurt, waarin je in de huid van een aandoenlijk diertje kruipt. Maar vergis je niet: wie de duisternis tot zich neemt, kan transformeren tot zijn schaduwvorm en krachtige spreuken gebruiken om zijn vijand te verslaan. Lees onze Casting Shadows recensie!

Spellenuitgever Unstable Games is niet meer weg te denken uit de gemiddelde spellenwinkel. Ze zijn groot geworden door Kickstarter en waarschijnlijk hun bekendste spel – Unstable Unicorns – heeft al veel harten veroverd. Sindsdien wordt de kwaliteit van hun spelcomponenten steeds beter. Al hun spellen vinden uiteindelijk de weg naar het grote publiek, maar speciale personages blijven exclusief voor hen die het bedrijf vanaf de Kickstartercampagne ondersteunt.

Sinds kort is het nieuwste spel van Unstable Games verkrijgbaar: Casting Shadows. Tegelijkertijd is de uitbreiding The Ice Storm op de markt gebracht, waarmee je het maximaal aantal spelers opkrikt van vier naar zes spelers. In de Modern Myths Spellenavond bespraken we al eerder Here to Slay en diens uitbreidingen. Nu gaan we echter eens zien of Casting Shadows ons ook bevalt of tot de schaduwen van onze spellenkast verdoemd wordt…

Schattige personages met sterke schaduwen

In Casting Shadows heb je de keuze om te spelen als vos, wolf, salamander of axolotl. De personages zien er in eerste instantie erg schattig uit, maar schijnt bedriegt. In ieder van hen heerst er namelijk iets sterks.

Jouw personage heeft de mogelijkheid magie te hanteren, maar je bent nog een beginneling. Reis van jouw thuiswereld naar andere gebieden om spreuken te verzamelen en schaduwen te hanteren die je later van pas kunnen komen. De winnaar is degene die als laatste overblijft.

Casting Shadows - speloverzicht

Het spelbord

Casting Shadows hex tileHet spelbord van Casting Shadows bestaat uit zeven zeshoeken die allemaal een ander gebied voorstellen en ieder een eigen bonus geeft. Plaats je personage op zijn thuiswereld en leg bij elke wereld spreuken neer. Er zijn twee type spreuken: aanvalsspreuken en spreuken om je “resources” (“middelen”) te manipuleren. Op één wereld heb je de mogelijkheid een spreuk te pakken die je als verdediging kan spelen.

Als laatste worden er schaduwbeesten geplaatst die je krijgt, zodra jij verandert in je schaduwvorm. Deze wezens hebben passieve krachten die erg van pas kunnen komen. Je levenspunten staan op achttien en je schaduwenergie op nul. Vanaf nu kun je beginnen.

Casting Shadows recensie – Wie begint?

Casting Shadows: De jongste speler begint.

Vijf dobbelstenen voor diverse middelen

Je begint jouw beurt door vijf dobbelstenen te gooien. Deze geven jouw resources aan voor die ronde. Meestal rol je gems (edelstenen) of orbs (bollen) in blauw, rood of paars (bij paars mag je hem tellen als een rode of blauwe, net hoe het jou uitkomt).

Daarnaast zijn er “shadow fragments” (schaduw fragmenten) die je kunt gebruiken of laten liggen, waardoor je ze aan het einde van jouw beurt absorbeert. Met drie van deze shadow fragments verander je onmiddellijk in je schaduwvorm voor de rest van het spel. Tot slot kan je ook nog “cursed crystals” (vervloekte kristallen) rollen. Liggen die er aan het einde van je beurt nog, dan krijg je er schade van.

Cursemaster Raccoon, Orb Duplication en Haze Greentongue

Casting Shadows recensie – Tijd voor actie!

Nu het duidelijk is met welke resources je gaat spelen, mag je vier acties doen. In het begin zijn je keuzes beperkt, maar uiteindelijk kun je uit zes handelingen kiezen: reizen, een spreuk gebruiken, opnieuw rollen van de dobbelstenen, jezelf beschermen tegen de cursed crystals, een spreuk vervangen of een spreuk oppakken.

Om een spreuk op te pakken, heb je de juiste resources nodig. Je moet dus maar net geluk hebben dat je die rolt. In het begin is het vooral je doel spreuken te verzamelen en uit de buurt te blijven van je tegenstanders. Wat op zo’n klein bord nog een behoorlijke opgave is.

Casting Shadow - Sorcerer

Je schaduwvorm

Met drie shadow fragments heb je al de mogelijkheid om te veranderen in je schaduwvorm. Vaak is dit een mythische versie van je eerste personage. De vos wordt een kitsune, de salamander een draak. Hiermee leer je automatisch een nieuwe spreuk, die je kan gebruiken als je opnieuw shadow fragments verzamelt. Ook krijg je een schaduwwezen als handlanger die je een passieve kracht geeft.

Het loont om snel je schaduwvorm te bereiken, want die voordelen zijn handig. Maar het is geen garantie op de overwinning! Fijn is wel dat je jouw schaduwvorm blijft behouden voor de rest van het spel.

Casting Shadows - vinyl heroes

Casting Shadows recensie – De Ice Storm uitbreiding

Casting Shadows - The Ice StormMet The Ice Storm Expansion voeg je een mogelijkheid aan het spel toe om met nog meer spelers te strijden. Het zevendelige bord wordt dan tiendelig en een ijsbeer en hippogrief voegen zich bij het gezelschap. Daarnaast heb je nu ook de mogelijkheid om je tegenstander te bevriezen of te verlammen.

Exclusieve content

Heb je deelgenomen aan de Kickstarter van Casting Shadows, dan had je nog de mogelijkheid om bij te leggen voor wat exclusieve content. Zo zijn er ook meeples (kleine houten figuurtjes) voor je schaduwvorm, drie extra personages (een uil, narwal en eventueel een eenhoorn), exclusieve spreuken en nog meer. Het is begrijpelijk dat Unstable Games hiervoor kiest, maar het is wel jammer dat je deze extra personages nu niet meer kan krijgen.

Ook de meeples van je schaduwvorm hadden prima in het gewone spel mogen zitten. Op de site van Unstable Games kan je eventueel wel vinylen figuren kopen. De “standees” (opzetfiguren met plat artwork) van acryl zijn echter een goedkopere oplossing om je personages op te leuken, maar ook deze waren helaas exclusief.

Unstable Games meeple set CS

Casting Shadows recensie – Snel en kleurrijk

Casting Shadows is een spel dat in de middencategorie valt. Door de vele componenten en regels lijkt het lastig om er in te komen en voor de onervaren speler zal dat ook wel zo zijn. Toch heb je het spelsysteem na één ronde vaak wel door en dan is er voldoende tijd om nog een aantal keer te spelen. Unstable Games staat dan ook bekend om hun vlotte spellen en ze hebben – ondanks alle keuzemogelijkheden – getracht ook dit spel op die manier uit te voeren.

Vlot is het dan ook zeker, maar soms haalt dat wel de voldoening weg. Er zijn spreuken die vijf schade kunnen doen en wie zo’n spreuk als eerste bemachtigt, heeft simpelweg een voorsprong. Een potje is dan zo voorbij en je zal weer opnieuw moeten beginnen. Maar dat is geen straf, want met zoveel verschillende spreuken duurt het wel even voor het echt saai wordt. Het kleurrijke en mooie artwork helpt hier ook enorm bij.

Casting Shadows - Modern Myths

Onduidelijke bonussen en oneerlijke krachten

Een groot nadeel van Casting Shadows is dat de gebieden in het spel allemaal een bonus geven. Het is niet meteen duidelijk wat deze bonus is, dat moet je uit een apart boekje halen dat dus de hele tijd de tafel rondgaat. Natuurlijk zijn icoontjes een doorn in het oog in de mooie omgevingen, maar ze hadden de zeshoekige gebieden bijvoorbeeld dubbelzijdig kunnen maken. Een zijde mét uitleg en eentje zonder, voor wanneer je het wel snapt.

Een ander nadeel is dat de krachten van de schaduwvormen nu erg onevenredig lijken. Zo is het voor de ijsbeer echt lastiger in een spel met minder personen en kun je beter de vos achterwege laten in een één-versus-éénspel.

Casting Shadows recensie – Leer de schaduwen beheersen

Casting Shadows recensie - packshotDesondanks is Casting Shadows een leuk spel met een prachtig thema. Het is daarbij jammer dat de makers erg veel content enkel beschikbaar stellen voor hun Kickstarter. Ik merk zelf – aangezien ik de exclusieve set heb van de Kickstarter – dat daar spelcomponenten inzitten die prima in het basisspel hadden gemogen. Zelfs al doet dat iets met de prijs.

Wel leuk is dat de makers online nog een solo-variant hebben toegevoegd. Tot nu toe heb ik het spel met maximaal vier spelers gespeeld, dus ik kijk er enorm naar uit dit te verhogen tot zes. De chaos op het speelbord zal dan echt compleet zijn! Maar voor nu zorgen het thema, de wezens en het vlotte spelverloop er zeker voor dat Casting Shadows nog vaak op tafel verschijnt.

Voordelen: Thematiek / Redelijk snel te leren / Vlot
Nadelen: Onduidelijke gebieden / Missende content door Kickstarter

Titel: Casting Shadows
Ontwerpers: Jon en Alex
Uitgever: Unstable Games
Aantal spelers: 2 – 4 (6 met de uitbreiding of de Exclusive Edition + solo variant)
Leeftijd: 12+
Duur: 30 – 60 minuten
Genre: Fantasy / Kaartspel / Resource managing

Koop Casting Shadows via Het Spelhuis, Bol.com of Amazon.nl:

Casting Shadows recensie - packshotCasting Shadows basisspel
Het Spelhuis – Casting Shadows – nog niet verkrijgbaar
Bol.com – Casting Shadows – € 43,95
Amazon.nl – Casting Shadows – nog niet verkrijgbaar

Casting Shadows - The Ice StormCasting Shadows: The Ice Storm
Het Spelhuis – Casting Shadows: The Ice Storm – nog niet verkrijgbaar
Bol.com – Casting Shadows: The Ice Storm – nog niet verkrijgbaar
Amazon.nl – Casting Shadows: The Ice Storm – nog niet verkrijgbaar

Bekijk hier een introductie-trailer van Casting Shadows:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Unstable Games

Unstable Games - CS banner