Unmatched recensie – Modern Myths

Unmatched recensie – Kleine uitbreidingen, groot plezier

Inmiddels zijn we aangekomen bij het derde deel van de recensieserie met in de hoofdrol: Unmatched. Ben je meer van de tweespelerspellen of ben je toe aan iets meer variatie tijdens je gevecht? De kleine Unmatched-sets bieden uitkomst. Lees in deze Unmatched recensie hoe meer onverwachte personages het strijdtoneel betreden, zoals Roodkapje, Beowulf, Robin Hood en Houdini!

In deze derde Unmatched recensie gaan we in op de personages uit de drie tweespelerssets. Wat is hun achtergrond en welke unieke mogelijkheden krijg je erbij in de wereld van Unmatched? Wil je weten hoe het spel werkt en welke regels er zijn, lees dan onze Unmatched: Cobble & Fog recensie. Lees ook de bordspelrecensie van Unmatched: Gevecht der legendes en Unmatched: Jurassic Park.

De hoofdspellen uit de Unmatched reeks gaan ieder voor zo’n veertig euro weg en geven je vier personages. De variant voor twee spelers vind je voor ongeveer dertig euro en bevat ieder twee personages.

Momenteel zijn er drie kleine uitbreidingen op de markt die goed aansluiten bij de basisspellen op het gebied van de thematiek: Robin Hood vs. Bigfoot, Roodkapje vs. Beowulf en Houdini vs. de Geest uit de Lamp.

Roodkapje vs Beowulf - Wat hebt u grote ogen

De kleine edities

De vs.-spellen zijn wat grootte betreft ongeveer de helft vergeleken met de basissets. Logisch, aangezien je van vier naar twee spelers gaat. In iedere doos vind je een aantal componenten terug. Zo is er natuurlijk een gedetailleerde miniatuur van je held, fiches voor handlangers (indien van toepassing) en een speelbord voor twee spelers.

Als je met zijn tweeën speelt, is een kleiner bord wel prettig om sneller tot een conclusie te komen. Het geeft je minder bewegingsruimte en vraagt weer om een compleet nieuwe strategie.

Roodkapje vs. Beowulf – Maar oma, wat lijkt u op een Viking!

Als er iemand is in het Unmatched-universum die geen introductie behoeft, dan is het Roodkapje wel. Dit sprookjesfiguur ging op een dag koekjes brengen naar oma, maar werd als snel het mikpunt van de wolf. Als Roodkapje beter geluisterd had, was het allemaal niet zo slecht afgelopen. Gelukkig was er een jager die zowel oma als Roodkapje wist te redden.

In Unmatched is Roodkapje wijzer en klaar voor de aanval. Naast haar rode mantel draagt ze een wolvenbontje en ze krijgt wederom hulp van de jager als haar handlanger. Roodkapje begint als enige met een kaart die direct in de aflegstapel komt, namelijk haar mandje. De kaarten hebben extra symbolen die aangeven welk voorwerp in het mandje ligt. Een goede controle over je aflegstapel zorgt ervoor dat Roodkapje combinaties kan uitvoeren en onverwachts uit de hoek kan komen.

Geen genade, alleen Walhalla

Uit een oud manuscript van onduidelijke afkomst met personages die soms wel en soms niet hebben bestaan, stamt de krijger Beowulf. Je kan hem vergelijken met een Viking – al zijn er duidelijke verschillen – en het epische gedicht vertelt over zijn strijden. Er is veel over hem te vertellen, maar voor nu moet je het met deze summiere samenvatting doen.

Wiglaf, zijn neef, vecht met hem mee. Uniek voor Beowulf zijn de razernij fiches. Razernij komt als hij schade ontvangt en kan ingezet worden om schade toe te brengen. Zo is Beowulfs kracht nooit helemaal duidelijk. Een Beowulf vol razernij is lastig te verslaan, maar vroeg of laat zal je hem toch boos moeten maken.

Unmatched Roodkapje vs. Beowulf spelbord

Unmatched recensie – Roodkapje tegen de (Beo)wulf

Unmatched recensie - RoodkapjeDe Roodkapje vs. Beowulf-set komt, helaas, met een enkelzijdig speelbord voor twee personen. Dat enkelzijdige lijkt bij nieuwere sets eerder de regel te zijn. Het bord is georiënteerd op Beowulf en vertoont de legendarische ontvangsthal Heorot. Dit gebouw heeft deuren die je kan openen en sluiten in ruil voor een verplaatsactie.

Dat is een leuke gimmick en tot nog toe uniek voor deze set om controle uit te oefenen op het bord. Daarnaast is het fantastisch dat de opbergdoos plek heeft gemaakt voor de razernij- en deurfiches, zodat alles op zijn plek blijft.

Robin Hood vs. Bigfoot – Een regen van pijlen

Hij steelt van de rijken en geeft aan de armen. Robin Hood is een Engelse volksheld die wellicht gebaseerd is op een bestaand figuur, maar vooral door fictie is beïnvloed. Hij duikt op in talloze verhalen en natuurlijk ook in Unmatched. Hij strijdt niet alleen, maar wordt bijgestaan door maar liefst vier vrijbuiters.

Die handlangers gaan het gevecht aan, terwijl Robin Hood op afstand blijft. Hij is een snel figuur met veel mogelijkheden om zich te verplaatsen. Zijn deck heeft niet echt opvallende krachten, maar dat maak hem gemakkelijk voor beginnende spelers, zolang je maar op afstand blijft.

Unmatched recensie Bigfoot, het woeste monster uit de natuur

Unmatched recensie - BigfootOok bij dit personage is het niet duidelijk of hij echt heeft bestaan (al heb ik wel een vermoeden). Ik heb het over het woeste monster uit de natuur dat op enkele, onscherpe foto’s is vastgelegd: Bigfoot. De Bigfoot is een waanzinnig leuke toevoeging aan Unmatched. Het miniatuur is groot en loopt met een enorme boomstam rond om mee te vechten. De Jackalope – een konijn met een gewei – is zijn kleine handlanger die snel in en uit het gevecht duikt.

Waar Robin Hood op afstand blijft, zal Bigfoot toch het liefst naast je komen staan om met vernietigende kracht op je in te slaan. Met aanvalskaarten van 3, 4 en 6 kun je beter je verdedigingskaarten achter de hand houden. Daarnaast heeft deze tweespelersset gelukkig een dubbelzijdig speelbord. Je krijgt het groene Sherwood Forest waar Robin Hood graag komt en het rotsachtige en herfstkleurige woud voor Bigfoot. Deze set is perfect voor de beginnende speler.

Unmatched Robin Hood vs. Bigfoot spelbord

Houdini vs. de Geest uit de Lamp – Nog niet uitgegoocheld

Een persoon waarvan we het bestaan wel kunnen verifiëren is de boeienkoning Harry Houdini. Hij krijgt elk slot open en weet uit elke benarde situatie te ontsnappen. In Unmatched krijgt hij hulp van zijn vrouw Bess en samen halen ze behoorlijk wat trucs uit om uit de handen van de vijand te blijven.

Een spelonderdeel dat we hierbij nog weinig hebben besproken is “boosten”. Iedere kaart heeft een boost-waarde, waarmee je extra kan lopen als je die kaart offert. Je bent sneller, maar brandt ook sneller je kaarten weg. Soms heeft boosten nog andere voordelen. Bij Houdini kan hij verdwijnen en ergens anders weer opduiken. Zo wordt hij een moeilijk personage om te pakken te krijgen.

Unmatched recensie – Kijk uit met wat je wenst

Unmatched recensie - De geest uit de flesWe keren terug naar de verhalen uit Duizend-en-een-nacht. Ooit gaven we je hier op Modern Myths achtergrondinformatie over Aladdin en vertelden we je hoe de Geest uit de lamp echt was. De waarschuwing: “Kijk uit met wat je wenst”, gaat ook hier op. De Geest heeft namelijk behoorlijk wat trucs in zijn kaarten, waardoor niets is wat het lijkt. Hij kan je aanvalskracht en boost-waarde verwisselen, zichzelf flink genezen en kaarten pakken alsof het niets is.

Maar zijn kracht is tijdelijk. Want als je kaarten op zijn, verlies je sowieso. De Geest slaat toe met enorme kracht, maar tegen een vingervlugge vijand, moet hij toch slim spelen. Ook de set tussen deze twee illusionisten heeft slechts een enkel speelbord met als toevoeging een scala aan geheime gangen die je nog meer mogelijkheden geven om te manoeuvreren.

Unmatched Houdini vs. de Geest uit de Lamp spelbord

Bruce Lee en Deadpool

bruce lee unmatchedNoemenswaardig zijn nog de mini-uitbreidingen die je niet op zichzelf kan spelen en die lastig te verkrijgen zijn. Ze geven je één nieuw Unmatched-personage om te combineren met andere sets. De filmheld en vechtkunstenaar Bruce Lee en Marvels grofgebekte huurling Deadpool.

Deze figuren heb ik nooit kunnen spelen, dus helaas kunnen we niets over hen vertellen. Maar we wilden ze toch graag benoemen.

Unmatched recensie – Wie tegen wie?

Wil je de regels van het spel nog weten, lees dan zeker de eerste recensie uit deze Unmatched-serie Cobble & Fog. Bovendien komt er nog een vierde deel waarin we de Jurassic Park-edities bespreken.

Tot nu toe zijn er drie vs.-sets, maar in de toekomst verwachten we er meer. Robin Hood vs. Bigfoot is de beginner set die ik iedereen kan aanraden. Houdini vs. de Geest in de Lamp geeft twee fantastische personages die vooral leuk zijn om aan je verzameling toe te voegen. Roodkapje vs. Beowulf geeft een leuke toevoeging aan het speelbord en beide personages hebben unieke eigenschappen. Toch maakt dat het spel wat ingewikkeld voor nieuwe spelers. Die laatste set kan ik dan ook het minst aanbevelen, wacht ermee tot je echt toe bent aan iets nieuws.

Voordelen: Nieuwe unieke krachten / Speelbord voor twee spelers
Nadelen: Twee sets met enkelzijdige borden / Verschil in moeilijkheidsgraad

Titel: Roodkapje vs. Beowulf, Robin Hood vs. Bigfoot, Houdini vs. de Geest in de Lamp
Ontwerper: Rob Daviau
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2
Leeftijd: 10+
Duur: 20 minuten
Genre: Fantasy / Strategisch vechtspel

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © White Goblin Games

Unmatched recensie – Modern Myths